فرماندار آستارا تأکید کرد:

آستارا مشکلی در حال حاضر در زمینه آب ندارد | نظارت بر توزیع عادلانه آب کشاورزی در آب بندان‌ها و تالاب‌ها

فرماندار آستارا اظهار کرد: در حال حاضر منابع ذخیره آبی در شهرستان آستارا خوب است و خدا را شکر مشکلی در حال حاضر در زمینه آب نداریم و امیدواریم شرایط جوی طوری پیش رود که به نفع مردم و کشاورزان منطقه باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرماندار آستارا از نظارت بر توزیع عادلانه آب کشاورزی در آب بندان‌ها و تالاب‌های شهرستان با هدف تأمین آب کشاورزی و جلوگیری از تنش آبی در شهرستان خبر داد.

عنایت رضایی‌پور در جریان بازدید از رودخانه مرزی و آب بندان‌های بخش مرکزی شهرستان، اظهار کرد: آب بندان‌های شهرستان دارای ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند به شکل چندمنظوره مورد استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی و پیگیری در خصوص انجام اقدامات لازم بیان کرد: لایروبی و ساماندهی تالاب‌های شهرستان به منظور افزایش حجم ذخیره‌سازی آب کشاورزی صورت گرفته تا شهرستان از تنش آبی در فصل کشاورزی امسال به دور باشد.

نماینده عالی دولت در آستارا افزود: برنج به عنوان محصول راهبردی کشور ما محسوب می‌شود و سالیانه حدود هفت هزار تن برنج سفید در شهرستان آستارا تولید می‌شود و شالیکاران نباید چالشی در حوزه آب داشته باشند.

رضایی‌پور ادامه داد: در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر بارش در آستارا ثبت شده و باید منابع آبی این شهرستان به درستی مدیریت شود تا در آینده با بحران جدی مواجه نشویم.

وی اظهار کرد: ظرفیت آب کشاورزی آستارا ۱۵ میلیون متر مکعب است و با توجه به محدودیت منابع در تابستان، تجهیز چاه‌های عمیق، صرفه‌جویی و اجرای طرح‌های آب باید با جدیت پیگیری شود.

فرماندار آستارا افزود: ۳۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری آستارا به زیر کشت رفته است و برای آبیاری این سطح از کشت ما شش شاخه رودخانه در آستارا داریم که ۲۴ دهنه دارند و هشت دهنه آن بتنی بوده و ۱۲ دهنه آن نیز خاکی است و در حال حاضر آماده به کار هستند.

رضایی‌پور اضافه کرد: ما در شهرستان آستارا آب بندان‌های متعددی داریم؛ از جمله آب‌بندان استیل آستارا که ۱۲۲ هکتار آب در آن ذخیره شده است. با آب بندان‌های زنجیره ویرمونی، جمع آب بندان‌های ما در شهرستان مرزی آستارا به ۲۰۵ هکتار می‌رسد.

وی اظهار کرد: در بحث چاه هم ما در شهرستان آستارا ۳۰ حلقه چاه عمیق داریم و ۱۲۰۰ حلقه چاه نیمه عمیق غیرمجاز و همچنین ۶۵۰ حلقه چاه نیمه عمیق مجاز که در سطح شهرستان آستارا فعالیت دارند.

فرماندار آستارا متذکر شد: در حال حاضر منابع ذخیره آبی در شهرستان آستارا خوب است و خدا را شکر مشکلی در حال حاضر در زمینه آب نداریم و امیدواریم شرایط جوی طوری پیش رود که به نفع مردم و کشاورزان منطقه باشد.

Share