رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان تأکید کرد:

آبادان قربانی زیرپا گذاشتن قانون و مقررات نظام مهندسی ساختمان | عدم توجه به اخطارهای ناظر

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان درباره حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: متاسفانه باردیگر شاهد وقوع فاجعه انسانی به دلیل بی‌توجهی به قوانین هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بهزاد پارسا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان درباره حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: متاسفانه باردیگر شاهد وقوع فاجعه انسانی به دلیل بی‌توجهی به قوانین هستیم.

وی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده‌های جانباختگان و آسیب دیدگان این حادثه گفت: روند غیرقانونی این ساختمان از ابتدای دریافت پروانه تا امروز منجر به فروریختن ساختمان و جانباختن تعدادی از هموطنان عزیزمان شده است. اقدام به ساخت و ساز بدون دریافت پروانه ساختمانی و بی‌توجهی به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان از عوامل اصلی به وجود آمدن این فاجعه انسانی می‌باشند.

پارسا در تشریح تخلفات صورت گرفته در این ساختمان در ادامه بیان کرد: عدم توجه به مقاوم سازی، عدم بررسی دقیق وضعیت سازه ساختمان طبق گزارشات متعدد ناظران ساختمان، افزایش سه طبقه مازاد، عدم رعایت الزامات مورد نیاز سقف‌های وافل در ساختمان و… هر کدام به تنهایی می‌تواند حادثه آفرین باشد و متاسفانه در این ساختمان شاهد مجموعه گسترده‌ای از تخلفات می‌باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به نقل از همتای خود در استان خوزستان گفت: روند دریافت پروانه ساختمانی متروپل که در سال ۹۶ انجام شده و از مشاوری که پروانه اشتغال مورد تایید راه و شهرسازی و نظام مهندسی را نداشته و به صورت غیرقانونی بوده استفاده شده و در ادامه طراحانی که نقشه‌ها را امضا نمودند پس از آگاهی از این روند غیرقانونی، بلافاصله طی نامه‌ای انصراف خود و عدم اعتبار امضاها را اعلام نمودند و این ساختمان بدون پروانه ساختمانی و بدون معرفی طراح، مجری (سازنده) و ناظر صاحب صلاحیت شروع به کار نمود. پس از پیگیری‌های فراوان و نگرانی درخصوص تخلفات صورت گرفته در نهایت با معرفی ناظران از سوی سازمان کار خود را دنبال کرد که ناظران پروژه در در مراحل مختلف و موارد متعدد موارد فنی را گزارش دادند.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص تخلفات این ساختمان گفت‌: عدم توجه به اخطارهای ناظر ساختمان حادثه آفرین شد؛ ناظران سازمان، تامین کننده ایمنی ساختمان از طریق تذکر و هشدار درخصوص تخلفات فنی هستند و اگر افراد و مراجع ذیربط به این آگاهی برسند که گزارش حافظان ایمنی ساختمان در جهت تامین آسایش جانی و مالی آن‌ها است، این گزارشات را جدی می‌گیرند و با هرگونه مسامحه در این خصوص برخورد می‌نمایند.

پارسا در تحلیل این حادثه غم‌انگیز گفت: متاسفانه حلقه مفقوده ایمنی ساختمان، توجه همگانی به مقررات ملی ساختمان و قوانین نظام مهندسی است که منفعت‌های کوتاه مدت را قربانی منفعت‌های بلند مدت و جان و مال هموطنان می‌نماید.

وی در پایان اظهار کرد: خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان یه عنوان یک سازمان تخصصی مردم نهاد از کنترل نقشه تا کنترل نظارت همگی اهرم‌هایی هستند تا کیفیت ساخت و ساز و ایمنی ساختمان‌ها افزایش یابد و این سازمان با آموزش مستمر اعضای خود همواره درصدد به روز نگه داشتن دانش آن‌ها می‌باشد. صد افسوس که این سرمایه‌ها جدی گرفته نمی‌شود و با بی‌توجهی به آن حوادثی نظیر متروپل آبادان رقم می‌خورد و هزار افسوس که این بی‌تدبیری و غفلت به قیمت جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز و عزادارشدنمان تمام می‌شود.

Share