رضا سیمبر کارشناس مسائل بین الملل؛

پوتین در تله آمریکا افتاد | الیگارشی روس کم‌کم کاسبان تحریم می‌شوند

یک کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه روسیه در جریان حمله به اوکراین در تله آمریکا و غرب افتاد، اظهار کرد: این جنگ باعث شده که پرستیژ روسیه در عرصه بین المللی کاهش پیدا کند و هیبت نظامی که پوتین از ارتش روسیه و توانمندی این کشور ارائه کرده بود، با شکست مواجه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا سیمبر، در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که بعد از گذشت دوماه از حمله روسیه به اوکراین یکی از برندگان اصلی این جنگ آمریکا بوده است، تصریح کرد: جنگ هیچ وقت برنده ای ندارد و بازندگان اصلی آن مردم عادی هستند.

وی با بیان اینکه قدرت های بزرگ از جمله ایالات متحده آمریکا، روس ها و متحدین غربی مقابل این کشور عموما از جنگ در جهت منافع خود استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: پایان هر جنگی از طریق انجام مذاکره و گفت وگو امکان پذیر است و ای کاش در این جنگ نیز هر چه زودتر طرف های مقابل از طریق مذاکره می توانستند به نتیجه برسند و به محنت و آوارگی هزاران نفر از مردم عادی و بی پناه پایان می دادند.

وی با بیان اینکه روسیه در جریان حمله نظامی به اوکراین قوانین حقوق بین الملل و اصول انسانی را نقض کرده است، افزود: در واقع در این جنگ دولت روسیه و پوتین در تله آمریکا و غرب افتاد. اکنون روسیه با تحریم های گسترده بین المللی مواجه شده است. افکار عمومی جهان با کمک رسانه ها علیه این کشور متحد شده اند و از دیگر سو روسیه تاکنون نتوانسته در این جنگ به اهداف نظامی مورد نظر خود دست پیدا کند.

این استاد دانشگاه گفت: روس ها برای اینکه این چرخه را بشکنند، متأسفانه به جای تأکید بر حقانیت صلح و بازگشت به مذاکره یک جنگ فرسایشی را دنبال کرده‌اند و قطعا این جنگ فرسایشی به نفع روسیه نیست. فرسایشی بودن جنگ باعث می شود پارامترهای متعددی که آمریکا و غرب در جریان این بحران دنبال می کنند در راستای منافع آن ها تشدید شود و این به ضرر روسیه خواهد بود.

سیمبر با تأکید بر اینکه در واقع پوتین با محاسبه نادرست وارد بحران اوکراین شد و اکنون در تله غرب و آمریکا گرفتار شده است، گفت: در این جنگ پرستیژ روس ها از بین رفته است. پوتین در این مدت تلاش کرده بود که از ارتش روسیه و نیروی نظامی این کشور هیبتی را به عرصه بین الملل ارائه کند که در این جنگ این هیبت شکست خورده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تاکنون این جنگ هزینه های مادی و انسانی بسیاری برای دو طرف داشته است، خاطر نشان کرد: اکنون روسیه با تحریم های سختی مواجه شده است. رفع این تحریم ها راه آسانی نبود و در جریان اعمال این تحریم ها ،بیشتر این مردم عادی هستند که ضرر می بینند. دولت ها آسیب کمتری می بینند و الیگارشی موجود در روسیه نیز در این فرایند کم کم به کاسبان تحریم تبدیل می شوند.

Share