ناکامی در حفاظت از پلنگ؛

پلنگ سرگردان قائم شهر تلف شد!

مشاهده پلنگ در خیابان کارگر قائمشهر صبح روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ موجب شگفت‌زدگی و ترس برخی شهروندان این شهر شد. پلنگ یک مأمور نیروی انتظامی را مجروح کرد و پس از شلیک گلوله برای نجات مأمور و شلیک دارت بیهوشی زنده‌گیری شد. در این ویدئو فرآیند مشاهده و زنده‌گیری پلنگ را می‌بینید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرز، صبح امروز یک فرد پلنگ بالغ در قائم شهر رؤیت شده بود که با تلاش ماموران محیط زیست و آتش‌نشانان پس از چهار ساعت با دارت زنده‌گیری شد اما علی‌رغم زنده‌گیری این پلنگ لحظاتی قبل تلف شد!

در رابطه با تلف شدن این فرد پلنگ، مجید غضنفری، مشاور رسانه‌ای یگان حفاظت سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: با وجود اینکه پلنگ توسط مأمورین یگان حفاظت سازمان محیط زیست زنده‌گیری شده بود اما به واسطه آسیب‌هایی که قبل از زنده‌گیری برای جلوگیری از آسیب زدن پلنگ به مردم به این جانور وارد شده بود، پلنگ تلف شد.

 قبل از عملیات زنده‌گیری و بیهوش کردن پلنگ، برای جلوگیری از درگیری پلنگ با مردم، این حیوان با سلاح دیگری مجروح شده بود.

مسلم آهنگری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پلنگی که امروز در خیابان کارگر قائمشهر مشاهده شد پس از خروج از این خیابان وارد یک محوطه مسکونی شد که با ورود یکی از مأموران نیروی انتظامی به این محوطه برای پیدا کردن محل اختفای پلنگ، به این مأمور حمله کرد و در نهایت برای نجات جان مأمور نیروی انتظامی مورد اصابت شلیک گلوله قرار گرفت.

وی افزود: پس از زخمی شدن پلنگ، همکاران ما با شلیک دارت بیهوشی توانستند این حیوان را زنده‌گیری کنند و برای درمان و مداوا به پایگاه حیات وحش سمسکنده انتقال دهند. اما تلاش‌ دامپزشکان برای نجات جان پلنگ بی‌نتیجه ماند و این حیوان تلف شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: هنوز به طور دقیق مشخص نشده که این پلنگ از کجا و چگونه وارد محدوده شهر شد. اما بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

صبح امروز یکشنبه مردم قائمشهر حوالی منطقه چشمه‌سر با مشاهده یک قلاده پلنگ به خیابان آمدند تا از نزدیک این حیوان را مشاهده کنند. در کلیپی که از سوی شهروندان در فضای مجازی پخش شد این پلنگ روی سردر بانک صادرات منطقه چشمه‌سر حضور دارد که با دیدن مردم از سردر به پایین پرید و فرار کرد .

همزمانی مشاهده پلنگ در خیابان با ساعت تردد کارکنان برای حضور در محل کارشان بسیاری از خودروهای سرویس ایاب و ذهاب کارکنان در این مسیر معطل مانند تا ماموران این نهاد بتوانند پلنگ را بگیرند که متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاد.

Share