پس از حمله به یک راس گاو:

مشاهده و ثبت یک قلاده پلنگ بالغ در منطقه شکار ممنوع دیلمان درفک+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیرو خبر واصله از روستای سیکاش مبنی بر کشته شدن یک راس گاو توسط پلنگ،کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان جهت بررسی موضوع به روستای سیکاش که در محدوده منطقه شکار ممنوع دیلمان درفک واقع در شهرستان سیاهکل قرار دارد عزیمت نمودند .

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیرو خبر واصله از روستای سیکاش مبنی بر کشته شدن یک راس گاو توسط پلنگ،کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان آقایان مهندس احسان هادیپور ،حسین علینژاد و علیرضا میرخرسندی، جهت بررسی موضوع به روستای سیکاش که در محدوده منطقه شکار ممنوع دیلمان درفک واقع در شهرستان سیاهکل قرار دارد عزیمت نمودند . شواهد حاکی از کشته شدن یک راس گاو ماده توسط پلنگ داشت و کارشناسان به منظور ثبت گونه و تعیین جنسیت و تعداد پلنگ ، اقدام به نصب سه دوربین تله ای نمودند .
به نقل از محیط زیست گیلان, پس از کارگذاری دوربین ها و بررسی آن ها توسط کارشناسان مشخص گردید که خوشبختانه بیش از ۶۵۰ عکس از یک قلاده پلنگ نر بزرگ جثه ، در حالات مختلف ثبت گردیده است . از نکات حائز اهمیت می توان به ثبت حضور پلنگ تنها پس از گذشت ۳۸ دقیقه بعد از کارگذاری دوربین ها اشاره نمود . دوربین های تله ای (camera trap) دوربین های خودکاریست که پس از نصب در محل از طریق سنسورهای حساس به حرکت و حرارت ، واکنش نشان داده و شروع به ثبت عکس و تصویر از موجودات زنده و متحرک می نماید . این دوربین ها قابلیت تصویربرداری در شب را نیز از طریق پرتوهای مادون قرمز دارد .ا

( کارشناسان اداره کل محیط زیست گیلان به همراه آقای خیام دامدار زیاندیده)

( کارشناسان اداره کل محیط زیست گیلان به همراه آقای خیام دامدار زیاندیده)

پلنگ ایرانی بزرگترین گونه گربه سانان بوده که در نقاط مختلف کوهستانی و جنگلی ایران زندگی می کند و بر اساس فهرست قرمز (IUCN Red list) از گونه های در خطر انقراض (Endangered) می باشد این گونه زیبا در ارتفاعات استان گیلان نیز زندگی کرده و به دلیل افزایش توسعه انسانی و ورود دام های اهلی به قلمرو این حیوان گاها مشاهده شده که احشام محلی مورد حمله آنان قرار گرفته است .با توجه به در خطر انقراض بودن این گونه منحصربفرد لزوم توجه بیشتر ، اطلاع رسانی و آموزش مردم محلی در مواجهه با چنین مواردی بیش از پیش به نظر می رسد .
روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان از اقدام مسئولانه جناب آقای خیام ( دامدار زیاندیده ) در اطلاع رسانی به موقع به حفاظت محیط زیست شهرستان و عدم اقدام خودسرانه و تلافی جویانه نسبت به این مخلوق زیبا و در خطر انقراض ، تشکر نموده و اعلام می دارد که اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان پیگیر جبران خسارت وارده به ایشان می باشد. ضمنا این اداره کل از عموم دامداران مناطق مشابه تقاضا می نماید پیرو هماهنگی های بعمل آمده با صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بیمه دامهای خود اقدام نمایند.
پلنگ ۶
پلنگ ۲ پلنگ ۴ پلنگ۵ پلنگ ۳

Share