دادستان خمام تاکید کرد:

حمایت از اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با رعایت مسایل زیست محیطی در جنگل فتاتو

دادستان شهرستان خمام با بیان اینکه بخشی از اراضی جنگلی فتاتو آبگیر است، گفت: درصورت نظر مساعد متولیان جنگل، قطعا دستگاه قضا نیز هر طرحی که به نفع مردم و اکوسیستم باشد حمایت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چندی پیش رسانه‌ها، گزارشی مبنی بر بلاتکلیفی عجیب منابع طبیعی در ماجرای جنگل‌های فتاتو منتشر کردند. (اینجا بخوانید)

در این گزارش آمده بود سؤال مشخص کارشناسان حوزه زیست محیطی و مسؤولان منطقه از اداره کل منابع طبیعی تعیین تکلیف این منطقه و پاسخی متقن برای اعلام چگونگی وضعیت مالکیت یا تحت پوشش بودن آن است تا درصورتی که اگر این منطقه حفاظت شده باشد پاسخگوی کمکاری خود بوده و نیز اگر متعلق به بخش خصوصی است از آن‌ها برای مشخص شدن وضعیت آن تکلیف شود.

به همین دلیل امروز دادستان شهرستان خمام به همراه دیگر مسؤولان مرتبط از جنگل‌های فتاتو بازدید کرد.

اکوسیستم جنگل‌های فتاتو تغییر نمی‌کند

دادستان شهرستان خمام در جریان بررسی این موضوع در سالن اجتماعات فرمانداری خمام با اشاره به بازدید از جنگل فتاتو خمام اظهار کرد: در راستای گزارشات در خصوص تصرف و خالی شدن جنگل‌های فتاتو جلسه‌ای برگزار و مقرر شد با حضور متولیان امر از این منطقه بازدید شود تا مشکلات را برطرف کنیم.

حامد اصیلی از برخورد با متصرفان اراضی اطراف جنگل‌های فتاتو خبر داد و گفت: برخی از این نقاط آبگیر بوده و درختی در آن رشد نمی‌کند و نمی‌شود تصرفات انجام شود ولی باید مشخص شود که چه افرادی اراضی اطراف را تصرف کردند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بسته شدن ورودی‌های جنگل فتاتو بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته ورودی‌های جنگل فتاتو بسته می‌شود تا افراد و سودجویان به این جنگل ورود نکنند زیرا انجام این امر از بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کند.

دادستان شهرستان خمام با بیان اینکه اکوسیستم جنگل‌های فتاتو هیچ تغییری نمی‌کند، تصریح کرد: با پیگیری صورت گرفته مشخص شد هیچگونه قطع درختی در جنگل‌های فتاتو انجام نشده و لکه‌های موجود در این جنگل در صورتی که منجر به تغییر اکوسیستم نشود درختکاری خواهد شد در غیر این صورت نمی‌توان کاری کرد.

اصیلی در پاسخ به اینکه آیا درصورت وجود سرمایه گذار بخش خصوصی دستگاه قضا همکاری لازم را خواهد کرد، افزود: درباره حضور سرمایه گذار بخش خصوصی برای ورود گردشگر به جنگل‌های فتاتو، نهادهای متولی باید بررسی کنند که آیا اکوسیستم منطفه تغییر می‌کند یا خیر و درصورت نظر مساعد متولیان قطعا دستگاه قضا نیز هر طرحی که به نفع مردم و اکوسیستم باشد حمایت خواهد کرد.

 لزوم استقرار اداره منابع طبیعی در شهرستان خمام

بخشدار مرکزی خمام نیز در این بازدید با بیان اینکه جنگل فتاتو یکی از سرمایه‌های گیلان است، اظهار کرد: حسب دستور نماینده عالی دولت در شهرستان و دادستان خمام و با توجه به نقشه‌های هوایی، امروز تصمیم بر این شد تا از جنگل‌های فتاتو بازدید به عمل آید.

عصمت محمد دوست با تاکید بر لزوم استقرار اداره منابع طبیعی در شهرستان خمام گفت: حسب دستور استاندار گیلان و با توجه به اهمیت حفظ جنگل‌های هیرکانی، از اداره کل منابع طبیعی درخواست داریم تا در راستای حفظ جنگل‌های هیرکانی هر چه سریعتر اداره منابع طبیعی را در شهرستان خمام مستقر کند.

به گفته بخشدار مرکزی خمام، تمامی دهیاری‌ها و اعضا شورای اسلامی حق مهر زدن و تایید نامه‌های مختلف از ادارات که بر قطع درختان تاکید دارند را ندارند.

اراضی اطراف جنگل فتاتو رفع تصرف می‌شوند

رئیس منابع طبیعی شهرستان رشت نیز در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان برخورد با قاچاقچیان و سودجویان است، اظهار کرد: بر اساس سیاست سازمان اولویت برخورد با قاچاقچیان یکی از اولویت‌های مهم و در راه تحقق این امر با هیچ فردی مماشات نمی‌شود.

مثمری، با اشاره به رفع تصرف اراضی اطراف جنگل‌های فتاتو گفت: با دستور دادستان در خصوص تصرفات اطراف جنگل در تلاشیم این اراضی را در غالب جنگل‌کاری منابع طبیعی و جنگل‌های فتاتو بازگردانده و با ایجاد حصار از تصرفات آینده جلوگیری کنیم.

وی یکی از مشکلات اصلی ورودی متعدد به جنگل فتاتو دانست و بیان کرد: جنگل‌های فتاتو دارای اراضی بسیار زیاد است لذا در راستای حفاظت از این جنگل وعدم تصرف نیاز به حضور موثر بسیج و نیروهای مردمی به منظور حضور در ورودی جنگل‌های فتاتو داریم.

رئیس منابع طبیعی شهرستان رشت با تاکید بر دفع تصرف اراضی جنگل‌های فتاتو تصریح کرد: غالب تصرفات بر اساس نقشه در حاشیه جنگل بوده و اکنون به صورت اراضی کشاورزی است لذا اولویت ما رفع تصرف اراضی غیر کشاورزی می‌باشد و در خصوص مابقی اراضی هم اقدامات قانونی انجام می‌شود و یک محصورسازی انجام می‌شود.

 

Share