توضیحات دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

اطلاعاتی که امام‌جمعه لاهیجان را به انتقاد واداشت|پشت پرده‌ عدم راه‌اندازی آنژیوگرافی بیمارستان میلاد

مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان پس از شنیدن توضیحات رئیس بیمارستان خصوصی میلاد شهرستان لاهیجان، در دفتر امام‌جمعه شهرستان حاضر شده و با حجت‌الاسلام سید جواد سلیمانی دیدار کردند و ضمن شندین دغدغه‌های امام‌جمعه شهرستان لاهیجان، توضیحات لازم را نیز ارائه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سرپرست معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به انتقادات امام‌جمعه لاهیجان نسبت به کارشکنی‌ها در راستای‌عدم راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی یک بیمارستان خصوصی در این شهرستان گفت: علیرغم موافقت اصولی و همچنین تمدید آن با راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستان خصوصی میلاد لاهیجان، مسئولان بیمارستان نتوانسته‌اند استاندارها و زیرساخت‌های لازم را جهت نصب و راه‌اندازی این دستگاه، فراهم کنند.

امام‌جمعه شهرستان لاهیجان در بخشی از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهرستان با اشاره‌ای به بالا بودن آمار سرطان‌ها و سکته‌های قلبی در استان اظهار کرد: نه در شرق و نه در غرب استان دستگاه آنژیوگرافی نداریم تا مردم به‌راحتی و سریع این خدمت را دریافت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد سلیمانی، ارائه خدمات آنژیوگرافی در استان را انحصاری توصیف کرد و افزود: برخی‌ها آنژیوگرافی را در استان منحصر کرده و این خدمت صرفاً در مرکز استان ارائه می‌شود و بیماران به شبکه خاصی در شبکه خصوصی هدایت می‌شوند!

خطیب جمعه لاهیجان در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خجالت نمی‌کشید و در درمان مردم نیز مافیا درست کرده‌اید، گفت: نیازمندی شهرستان لاهیجان به اطلاع وزیر هم رسیده و اگر دستگاه آنژیوگرافی به این شهرستان گسیل شود، غرب استان مازندران نیز می‌تواند از این خدمت متنعم شود.

وی در ادامه انتقادهای خود خطاب به مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر کارشکنی‌ها در ارائه مجوز راه اندازی آنژیوگرافی یک بیمارستان خصوصی در لاهیجان بیان کرد: این چه پول و رزقی است؟ با جان مردم بازی کردن و مردم را به سمتی کشاندن، درست است؟ دستگاهی خریداری شده و اکنون قیمت آن چندین برابر شده اما می‌گویند باید خودمان دستگاه را بخریم و آنژیوگرافی نیز باید توسط متخصصین ما انجام شود؛ جامعه پزشکی ما در حال از دست دادن کارکرد خود است.

امام‌جمعه شهرستان لاهیجان با بیان اینکه در رساندن دغدغه‌های مردم شجاعت و صراحت دارد ونمی‌ترسد، افزود: بعضی‌ها نمی‌گویند و می‌ترسند اما من نمی‌ترسم و تعارف نیز ندارم. حقیقت را باید شفاف گفت.

سلیمانی مدعی شد بسیاری از پزشکان گله‌مند هستند اما نمی‌توانند نقد خود را اظهار کنند، این پزشکان اعتقاد دارند یا اخراج می‌شوند و یا حقوقشان کم می‌شود، این تفکر به مردم ضربه می‌زند، ما از همین تریبون اعلام می‌کنیم و اگر لازم باشد به دادگاه هم می‌آییم!

خطیب جمعه لاهیجان در ادامه انتقادهای خود با تاکید بر پاسخگویی شفاف دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: چرا باید عده‌ای با حساب‌های میلیاردی خود، مردم را معالجه کنند؟! این قباحت دارد! امیدوارم گوش شنوایی باشد نه اینکه از پشت برخی تریبون‌ها بشنویم که امام‌جمعه، ما را در تریبون نماز جمعه سنگ باران می‌کند و نماز جمعه را شلوغ می‌کند؛ امام‌جمعه داد و فریاد برای جان و نان مردم می‌کند، به جای اینکه بگویید امام‌جمعه سنگ‌پراکنی می‌کند جواب درست بدهید، چرا آنژیوگرافی فقط باید در دست عده‌ای باشد؟

در پی انتقادات امام‌جمعه شهرستان لاهیجان در خطبه‌های نماز جمعه و رسانه‌ای شدن این انتقادات در فضای مجازی، امروز شنبه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان تیمی را متشکل از معاون توسعه، مدیریت و برنامه ریزی، مشاوره اجرایی رئیس دانشگاه و مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان را جهت بررسی میدانی و ارزیابی کیفی و همچنین تبیین و تشریح اقدامات صورت گرفته به سرپرستی سید مهدی موسوی- معاون توسعه به شهرستان لاهیجان اعزام کرد.

گفته شده تیم ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نخستین اقدام پس از بررسی‌های اولیه صورت گرفته، ابتدا در بیمارستان میلاد که یک بیمارستان خصوصی در لاهیجان است، حضور یافت و توضیحات رئیس بیمارستان را در خصوص‌ عدم راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی را استماع کرد.

مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان پس از شنیدن توضیحات رئیس بیمارستان خصوصی میلاد شهرستان لاهیجان، در دفتر امام‌جمعه شهرستان حاضر شده و با حجت‌الاسلام سید جواد سلیمانی دیدار کردند و ضمن شندین دغدغه‌های امام‌جمعه شهرستان لاهیجان، توضیحات لازم را نیز ارائه کردند.

سید مهدی موسوی – سرپرست معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی و مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی گفت‌وگویی پس از دیدار جداگانه و گفت‌وگو با مدیرعامل بیمارستان خصوصی میلاد و همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد سلیمانی امام‌جمعه شهرستان لاهیجان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان هیچ محدودیتی برای راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان خصوصی میلاد ایجاد نکرده بلکه به گفته مدیرعامل این بیمارستان مشکلات داخلی، عامل‌عدم راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی در این بیمارستان بوده است.

وی در پی تشریح جزئیات بیشتری از دلایل‌عدم راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان خصوصی میلاد لاهیجان افزود: دستگاه آنژیوگرافی خریداری‌شده برای بیمارستان علیرغم اینکه بیش سه سال موافقت اصولی داشته، رهاشده و نکته قابل‌تأمل اینکه علیرغم پایان یافتن مدت‌زمان موافقت اصولی، بار دیگر نسبت به راه‌اندازی این دستگاه در بیمارستان موافقت شده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه یکی از متولیان ارائه مجوز راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی، دانشگاه علوم پزشکی است، تصریح کرد: راه‌اندازی آنژیوگرافی با سازمان انرژی اتمی است و به جهت اینکه الزامات مربوط در رابطه با تأمین بخش‌ها و امکانات موجود به‌خصوص تأمین متخصص جراح قلب توسط خود بیمارستان صورت نگرفته به تبع آن راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی کماکان در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است.

موسوی با اشاره به کم‌کاری‌های مسؤولان بیمارستان خصوصی میلاد در راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی قلب بیان کرد: در واقع الزاماتی که سازمان انرژی اتمی در رابطه با نصب و راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستان خصوصی میلاد لازم دانسته، توسط مسؤولان بیمارستان فراهم نشده است.

مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به حضور تیمی از کارشناسان و مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیت امام‌جمعه شهرستان جهت تبیین دلایل‌عدم راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی و شفاف‌سازی در رابطه با آن گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان تمایل به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در کل استان را داشته و ازجمله اهداف آن توسعه خدمات در قطب‌های شرق و غرب گیلان به‌ویژه شهرستان توریستی لاهیجان است.

سرپرست معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ارائه خدمات بهداشتی درمانی به خارج از مرکز استان و تمرکززدایی را از سیاست‌های این دانشگاه دانست و افزود: در پی برشمردن دلایل‌عدم راه‌اندازی دستگاه آنژیوگرافی خدمت امام‌جمعه لاهیجان اذعان داشتند که اطلاعات داده شده به وی در رابطه با این دستگاه ناکافی و بعضاً نادرست بوده است.

موسوی با بیان اینکه امام‌جمعه لاهیجان ضمن قانع شدن از توضیحات دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تأکید بر همکاری مضاعف با نظام سلامت در استان کردند، تصریح کرد: دانشگاه علیرغم اینکه از بخش خصوصی حمایت می‌کند بر توسعه خدمات درمانی در بخش دولتی تأکید داشته و یکی از اقداماتش در این رابطه افزایش سطح کمی و کیفی خدمات شیمی‌درمانی به بیماران سرطانی در سطح استان نیز بوده که ازقضا مورد مطالبه امام‌جمعه لاهیجان نیز بوده است.

وی توسعه خدمات شیمی‌درمانی در استان را جزو افتخارات دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طی چند سال اخیر، ارائه خدمات شیمی‌درمانی را از صفر درصد به بالای ۴۰ درصد رسانده است درحالی‌که در گذشته شیمی‌درمانی کل استان در مراکز خصوصی با هزینه‌های خاص خود، انجام می‌شد.

سرپرست معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به توسعه خدمات شیمی‌درمانی در شهرستان لاهیجان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بالغ‌بر ۲۲ تخت در بیمارستان پیروز لاهیجان را به بیماران شیمی‌درمانی اختصاص داده است.

موسوی با بیان اینکه لاهیجان به‌عنوان قطب درمانی شرق استان بسیار مهم است، گفت: پیگیری‌ها جهت راه‌اندازی یک دستگاه MRI در لاهیجان، ساخت مرکز شیمی‌درمانی شرق گیلان در مکان بیمارستان قدیمی سیدالشهدا (ع) و همچنین ارائه برخی خدمات درمانی در بیمارستان ۲۲ آبان این شهرستان که از مطالبه عمومی مردم منطقه نیز است، در دستور کار هیات رییسه دانشگاه می‌باشد.

وی با اشاره به برخی از اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جهت توسعه خدمات آنژیوگرافی در استان انجام داده، تصریح کرد: طی دو سال اخیر، یک دستگاه آنژیوگرافی در مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت جذب‌شده و دستگاه آنژیوگرافی دوم مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت نیز به عرصه درمان افزوده‌شده و جدای از آن مجوز راه‌اندازی یک دستگاه آنژیوگرافی قلب برای بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت به مدیریت درمان تأمین اجتماعی گیلان داده شد که همه این اقدامات در راستای دسترسی آسان مردم محروم به این خدمات تشخیصی درمانی است.

سرپرست معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به اقدامات تحولی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جهت مقابله با تعارض منافع سلامت مردم اشاره کرد و گفت: پس از ۱۰ سال دستگاه رادیوتراپی (شتاب‌دهنده خطی) در رازی رشت که خاک می‌خورد و بیماران به بخش خصوصی ارجاع می‌شدند، راه‌اندازی شد و در کنار آن اغلب آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دولتی درون‌سپاری شدند و اکنون نیز دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اقدامی تحولی و رضایت‌بخش دیگر شیمی‌درمانی سرپایی را در کلینیک بعثت رشت راه اندازی کرده و در کنار آن داروخانه دولتی کلینیک نیز ملزم به ارایه داروهای مخصوص بیماران صعب الاعلاج می‌باشد که قبلا فقط در داروخانه خصوصی ارایه می‌شد، که این اقدامات جز رضایت مردم، هدف دیگری را دنبال نمی‌کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان هر جا که منافع مردم در میان بوده پا پیش گذاشته، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی سال‌های اخیر و در دوره کنونی نشان داده، هر جا که منافع مردم تأمین شود، حضور آگاهانه و شجاعانه دارد و هیچ‌چیز را با سلامت مردم معاوضه نخواهد کرد.

سرپرست معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه صدها نوع خدمت سلامت به مردم گیلان طی دو سه‌ساله اخیر علیرغم مشکلات پولی و اعتباری، تشدید تحریم‌ها، و گسترش پاندمی کرونا ارائه‌شده، افزود: هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان علیرغم ارائه شمار بالای خدمات بهداشتی و درمانی به مردم استان همچنان شرمنده مردم استان است و وظیفه خود می‌داند تا امکانات و تجهیزاتی را که باید در طول ۴۰ساله قدمت این دانشگاه در اختیار آنان قرار می‌گرفت را با شرایط سخت کنونی برای آنان فراهم نماید.

همانگونه که امنیت کشور مقوله‌ای حساس و واجب است، باید به یاد داشته باشیم که تامین سلامتی، پایداری و ارتقای آن مرهون تلاش‌های خادمان و مدافعان سلامت در کل کشور از جمله پهنه گیلان عزتمند است.

اظهارنظر در حوزه سلامت به جهت ارتباط مستقیم خدمات این حوزه با جان و روح مردم باید بسیار با تامل و تدبر همراه باشد چرا که سلامتی مردم در جاهایی اهمیتش از داشتن امنیت نیز گرانبهاتر است و دستخوش شدن سلامت مردم در بحران کرونا و مختل شدن تمام امور در پی این پاندمی، بهترین گواه بر این ادعا است.

طی دو سال اخیر، یک دستگاه آنژیوگرافی در مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت جذب‌شده و دستگاه آنژیوگرافی دوم مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت نیز به عرصه درمان افزوده‌شده و جدای از آن مجوز راه‌اندازی یک دستگاه آنژیوگرافی قلب در بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت به مدیریت درمان تأمین اجتماعی گیلان داده شده است.

جدای از تامین دستگاه آنژیوگرافی قلب و محیطی در استان گیلان طی چند سال اخیر که مورد انتقاد امام‌جمعه لاهیجان قرار گرفت، اقدامات متولیان نظام سلامت استان در فراهم کردن حداقل ۱۰ دستگاه CT اسکن، صدها تخت درمانی و CUU و ICU، آغاز عملیات اجرایی بیمارستان پورسینا، دانشکده پزشکی، موفقیت ملی در پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا، نوسازی و احداث بیش از ۳۵ خانه بهداشت و مرکز جامع خدمات سلامت، تجهیز و بره برداری از دو بیمارستان در تالش و از قضا در لاهیجان، احداث پنچ کلینیک ویژه تخصص و فوق تخصصی، راه اندازی ۳۵ دستگاه اکسیژن ساز و صدها خدمت در کنار مبارزه و مقابله با بیماری کرونا از مدافعان سلامت استان برای مردم بر جای مانده که بارها توسط گروه‌های مردمی، ائمه جمعه و نمایندگان مردم و همچنین وزرای بهداشت و مسؤولان ارشد نظام مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

Share