در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن تاکید شد؛

احداث کتابخانه مرجع و مرکزی فومن با استفاده از اعتبارات ملی|جلوگیری از دپوی زباله در مجاورت کتابخانه

احداث کتابخانه مرجع و مرکزی فومن با استفاده از اعتبارات ملی مطالبه‌ای است که در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن به عنوان یک ضرورت بسیار اساسی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن به ریاست موسی فکور فرماندار شهرستان فومن و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

*لزوم ساخت کتابخانه مرکزی در فومن

«پریسا کرمی» نیز در این جلسه اظهار داشت: سالروز وفات مرجع عالیقدر جهان اسلام و تشیع علامه بهجت فومنی را در پیش رو داریم و حیف است که در چنین شهرستانی یعنی شهرستان فومن از کتابخانه مرکزی بی‌بهره باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه کتابخانه عمومی و جامع از جمله ضروریات مهم شهرستان فومن به شمار می‌رود تصریح کرد: در بسیاری از کشورها کتابخانه‌ها و وجود چنین فضای فرهنگی شاخص توسعه‌یافتگی شهرها محسوب می‌شود و حیف است در شهرستان فومن چنین زیرساختی را نداشته باشیم.

کرمی با اشاره به اینکه باید مردم و جامعه را برای کتاب خواندن ترویج و ترغیب نماییم بر لزوم حفظ مخاطبان تاکید کرد و ابراز داشت: استاندار گیلان چهره‌ای فرهنگی محسوب می‌شود و امیدواریم با کمک و همکاری فرمانداری شهرستان بتوانیم مشکل نبود کتابخانه مرکزی و عمومی را حل و فصل نماییم.

تشکر فکور از رویکرد فرهنگی مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان

«موسی فکور» در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در مأموریت‌های محوله اضافه کرد: قطعا با توسعه هر چه بیشتر فرهنگ کتابخوانی در یک جامعه آن اجتماع در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده و ارتقا پیدا می‌کند.

​فرماندار شهرستان فومن ضمن اشاره به برنامه تحول اقتصادی و اهتمام بسیار ویژه دولت به این امر اضافه کرد: این اقدام دولت کاری بسیار ارزشمند است و مطمئنا آثار مثبت و خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها را گامی به سوی مقابله و مبارزه با فساد و رانت خواند و ادامه داد: فراهم آوردن فضاهایی برای نسل نوجوان و جوان نظیر کتابخانه بسیار ضروری است و همواره ایجاد یک کتابخانه مرکزی در شهرستان فومن با این همه چهره برجسته و فرهیخته برایم یک دغدغه محسوب شده است.

فکور عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا با کمک و همراهی نماینده مردم شهرستانهای فومن و شفت در مجلس و سایر حوزه‌ها بحث کتابخانه مرجع و مرکزی شهرستان فومن و استفاده از اعتبارات ملی برای تحقق این امر را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع کتابخانه مرکزی شهرستان فومن باید در جلسات انجمن کتابخانه‌های استان از طریق اداره کل کتابخانه‌های گیلان هم مطرح و مطالبه شود افزود: در کنار رایزنی که در همین راستا با دستگاه‌های اجرایی انجام خواهیم داد شهرداری و شورای شهر فومن هم باید این امر را دنبال کنند و در ابتدا زمینی را برای راه‌اندازی کتابخانه مرکزی فومن مشخص و معرفی کنند.

فرماندار شهرستان فومن از در نظر گرفتن اعتباراتی برای اداره کل کتابخانه‌های استان از محل منابع تملک خبر داد و یادآور شد: در مورد مشکل ساختمان کتابخانه ماسوله هم سعی می‌کنیم با دعوت از مسئولان استانی و شهرستانی و نماینده مجلس، جلسه‌ای را در آنجا برگزار کنیم.

وی همچنین مدیریت زباله و پسماند را از جمله مغضلات اصلی استان گیلان خواند و با بیان اینکه شهرستان فومن هم از این امر مستثنی نیست تصریح کرد: دپوی زباله در مجاورت کتابخانه شهر واقعا موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده و انتظار داریم با کمک همه دستگاه‌ها نسبت به حل این معضل اقدام نماییم.

جلوگیری از دپوی زباله در مجاورت کتابخانه عمومی فومن

«فاطمه دقتکار» هم در این جلسه مصوبات اسفند ۱۴۰۰ این شهرستان در حوزه کتابخانه‌ها را تشریح کرد و اظهار داشت: با توجه به جمعیت ۳۵ هزار و ۸۴۱ نفری شهر فومن این شهر فاقد کتابخانه مرکزی است و نیازمند ساختن کتابخانه عمومی با زیربنای دو هزار و ۹۰۰ متر مربع است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن عنوان کرد: طبق مصوبه اواخر سال گذشته، با دستور فرماندار شهرستان فومن و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مقرر شد در اسرع وقت زمین مناسب برای احداث کتابخانه عمومی معرفی شود.

وی ضمن اشاره به سقف نامناسب و خطرناک کتابخانه عمومی شهر ماسوله این کتابخانه را تنها فضای فرهنگی مناسب برای کودکان و مردم این منطقه ذکر نمود و اذعان کرد: قرار بود در اولین روزهای سال جاری این مشکل برطرف شود که با تغییر برخی از مدیران مواجه شدیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن از تعلیق ساخت کتابخانه ماکلوان به علت در حریم قرار گرفتن پروژه سخن گفت و ابراز داشت: مقرر بود معرفی ساختمان‌های مازاد و مستعد به منظور ایجاد کتابخانه عمومی فومن در دستور کار قرار گیرد اما تاکنون این امر پیشرفت خوبی نداشته است.

وی جلوگیری از دپوی زباله در مجاورت کتابخانه عمومی فومن را از دیگر مصوبات سال گذشته ذکر کرد و ضمن تاکید بر لزوم عملیاتی شدن این امر بیان داشت: واقعا بوی تعفن دپوی زباله برای مراجعه کنندگان به کتابخانه ایجاد مشکل کرده است و انتظار داریم فرمانداری و شهرداری نسبت به حل این معضل کمک کنند.

فومن شهر چهره‌های ملی است

گفتنی است در این جلسه خلیل بهروزی‌فر، نماینده مردم شهرستان‌های شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی نیز در تماسی تلفنی بر لزوم ایجاد کتابخانه مرکزی و مستقل در فومن تاکید و آن را از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی شهرستان دانست.

وی فومن را زادگاه علمای برجسته‌ای چون آیت الله بهجت فومنی (ره) و نوابغ و اندیشمندان و چهره‌های بنام فرهنگی توصیف و بر لزوم ایجاد کتابخانه‌ای در خور نام شهرستان تاکید کرد.

Share