انواع دریچه هوا و دریچه بازدید فن کویل موجود در بازار

انواع مختلف و متنوعی از دریچه های بازدید زیر فن کویل در بازار موجود است که هر یک برای محیط و شرایط خاصی ساخته شده اند.

دریچه بازدید با کاربردهای گسترده ای که دارد؛ یکی از اجزای مهم و کلیدی سیستم تهویه هوای مطبوع به شمار می رود. انواع مختلف و متنوعی از دریچه های بازدید زیر فن کویل در بازار موجود است که هر یک برای محیط و شرایط خاصی ساخته شده اند. در این مطلب ما قصد داریم ۶ نمونه از دریچه های بازدید زیر فن کویل و در ادامه ۶ مورد اصلی دریچه هوا موجود در بازار را برایتان نام ببریم.

دریچه بازدید زیر فن کویل تاسیسات

دریچه بازدید تاسیسات موجب دسترسی راحت به داکت ها و فن کویل های سیستم تهویه هوای مطبوع می شوند . از این رو، دریچه بازدید زیر فن کویل تاسیسات بخشی مهم و حیاتی از سیستم تهویه هر ساختمانی محسوب می شوند. دریچه بازدید تاسیسات، یکی از انواع مختلف دریچه بازدید فن کویل است که دسترسی به تاسیسات ( شامل فیوزهای برق،فلکه های آب و موارد مشابه) را تسهیل می کند.

دریچه بازدید زیر فن کویل شیاردار

مادامی که هوای برگشت دستگاه داکت یا فن کویل را به طور مستقیم از طریق کانال هوا تامین شود؛ استفاده از دریچه زیر فن کویل ساده و بدون حفره یک انتخاب مناسب محسوب می شود. در این شرایط نیازی به استفاده از دریچه بازدید زیر فن کویل شیاردار نیست.

اما در همه موارد این اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات هوای برگشت توسط کانال هوا تامین نمی شود. در شرایط این چنینی دریچه بازدید زیر فن کویل وظیفه دارد که هوای برگشت را خودش تامین کند. در نتیجه، باید از دریچه بازدید زیر فن کویل شیاردار استفاده شود که امکان تامین شدن هوای برگشت وجود داشته باشد.

 دریچه بازدید فن کویل طرح سقفی

در این مطلب به معرفی دریچه بازدید زیر فن کویل طرح سقفی خواهیم پرداخت . همان طور که از نامشان هم پیداست؛ برای بازدید، بررسی و تعمیر فن کویل ها و داکت ها در شرایطی که لازم باشد مورد استفاده قرار می گیرند. بدون وجود دریچه های بازدید زیر فن کویل دسترسی به فن کویل ها و داکت ها مشکل یا حتی غیرممکن خواهد بود و این اهمیت وجود دریچه فن کویل را نشان می دهد. این دریچه ها انواع مختلفی دارند و برای سیستم های تهویه مختلف قابل استفاده می باشند.

دریچه بازدید زیر فن کویل خطی

دریچه های بازدید زیر فن کویل نقشی مهم و کلیدی در سیستم تهویه ساختمان ها ایفا می کنند. این دریچه ها انواع مختلف و متنوعی دارند که یکی از این انواع، دریچه بازدید زیر فن کویل خطی است. پیش تر، این نوع دریچه ها به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شدند؛ اما امروزه نوعی دریچه خطی ترکیبی یک طرفه و دو طرفه با کارایی بالاتر و عملکردی عالی نیز تولید می شود . این دریچه ها هم بر روی دیوار و هم روی سقف قابل نصب می باشند.

دریچه بازدید زیر فن کویل مشبک

دریچه بازدید زیر فن کویل مشبک ، با ایجاد دسترسی به داکت ها و فن کویل های موجود در سیستم هوارسانی و تهویه ساختمان، از مهم ترین بخش های این سیستم محسوب می شوند. با توجه به موارد گسترده کاربرد این دریچه ها، انواع مختلف و متنوعی از آن ها تولید و عرضه می شود. دریچه بازدید مشبک، یکی از قدیمی ترین و اولین مدل های دریچه بازدید فن کویل است که هنوز هم بسیار پرکاربرد و پر فروش می باشد

انواع دریچه هوا موجود در بازار

امروزه در بازار دریچه های هوای زیادی وجود دارد در این قسمت ما سعی میکنیم ۶ مورد اصلی آنرا نام ببریم و توضیحاتی در خصوص آنها به شما مخاطبان ارائه دهیم،

دریچه خطی

که تحت عنوان دریچه لاینی نیز شناخته می شود؛ یکی از پرفروش ترین و پرکاربردترین انواع دریچه هوا به شمار می رود. دریچه های خطی دارای پره های ثابت هستند که همین ویژگی کمک می کند تا نقش مهمی را در سیستم توزیع هوا به خود اختصاص دهند. آنها ظاهری ساده و زیبا دارند که لطمه ای به زیبایی محیط نخواهد زد. کاربردهای مختلف و متنوع دریچه های هوای خطی باعث شده تا بسیار پر استفاده قلمداد شوند.

دریچه خطی اسلوت

دریچه خطی اسلوت یکی از اصلی ترین زیر مجموعه های دریچه هوا می باشد که بسیار در صنعت ساختمان پرکاربرد است .  دریچه خطی اسلوت با نام دریچه لاینیر نیز شناخته می شود که همواره برای سیستم رفتِ هوا مورد استفاده قرار می گیرد. خروج هوا بستگی به شکل و نوع پلنیوم باکس مورد استفاده در آن بستگی دارد.

دریچه هوای سقفی

دریچه سقفی یکی از انواع دریچه هواست که برای کنترل کردن مسیر حرکت هوا و جلوگیری کردن از ایجاد آشفتگی در کانال ورودی و خروجی هوا مورد استفاده قرار می گیرند. از دریچه سقفی برای کنترل هوای رفت سیستم های شوینده هوا (یا ایر واشر)، کولر آبی، زنت یا هواساز به صورت نصب زیر سقف محل مورد استفاده قرار می گیرد. برخی دریچه های سقفی به صورت دمپردار و برخی دیگر بدون‌ دمپر مورد استفاده قرار می گیرند. البته به طور معمول بدون دمپر استفاده می شود.

دریچه پادری یا لوور پادری

دریچه پادری که به لوور پادری نیز معروف می باشد؛ به منظور مرتبط ساختن دو محیط و ایجاد زمینه جریان یافتن هوا از محیطی به محیط دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که هوای تازه به محیطی وارد نمی شود، دریچه پادری فشار منفی را که توسط تخلیه و مکش هوا ایجاد می شود خنثی می کند. معمولا از لوور پادری روی درها، دیوارها و موارد مشابه که بین دو محیط فاصله ایجاد می کند؛ نصب می شود.

دریچه کولر

دریچه کولر نوع دیگری از دریچه هواست که استفاده از آن در داخل ساختمان های مختلف برای آسایش ساکنان مفید و حتی ضروری محسوب می شود. همان طور که می دانید، استفاده از وجود سیستم گرمایشی و سرمایشی در هر ساختمان یکی از الزامات مهم و کلیدی است. با توجه به این که ، دریچه کولر یکی از بخش های مهم سیستم های سرمایشی و گرمایشی است؛ می توان به نقش مهم آن در فراهم آوردن آسایش زندگی افراد پی برد. به همین دلیل است که دریچه هوای کولری با کاربردهای متنوع و ویژگی های خاص خود به یکی از اجزای لاینفک سیستم هوادهی هر ساختمان تبدیل شده است.

دریچه بارون گیر پره زد

دریچه بارون گیر پره زد نوعی از دریچه هواست که به طور معمول در کانال های برگشت هوا مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه این دریچه هوا این است که از ورود باران یا دیگر مواد خارجی جلوگیری و ممانعت کند. پره های موجود در دریچه های باران گیر پره زد به شکل حرف زد انگلیسی قرار گرفته اند و به نحوی آرایش یافته اند که امکان دید از خارج به داخل کانال هوا را به طور کامل مسدود می کند اما جریان هوای مناسب محیط را ایجاد می کند.

منبع : سازه صنعت

Share