فرماندار آستارا در بازدید از تنها کارخانه آرد شهرستان:

گندم مورد نیاز آستارا به هر نحو ممکن تامین شود| فعالیت کارخانه آرد شهرستان با ۵۰ درصد ظرفیت

فرماندار گفت: اغلب گلایه نانوایان از پایین بودن کیفیت آرد است و به عنوان نمونه، مربوط به پایین بودن اندیکس گلوتن (پروتئین موجود در غلات) به عنوان یکی از موارد خارج از نظارت استاندارد، از دلایل کاهش کیفیت آرد است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عنایت رضایی‌پور فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در بازدید از کارخانه آرد این شهرستان بیان کرد: کارخانه آرد این شهرستان واقع در روستای سیبلی، تاکنون کاهش کیفیت آرد با درجات عمده و بحرانی نداشته و نواقص جزئی، با بررسی و کنترل مستمر برطرف شده است و اداره های استاندارد و جهاد کشاورزی نظارت خود را بر کارخانه آرد افزایش دهند.

رضایی پور گفت: برخی بازرسان نظارت ها را جدی نمی گیرند و نظارت بر واحدهای صنفی و نانوایی ها برای رعایت نکات بهداشتی باید تشدید شود.

وی تصریح کرد: این بازدید در جهت پیدا کردن راه حل برای رفع موانع و مشکلات صورت پذیرفت و بالا رفتن هزینه جابجایی آرد برای پخت نان از دیگر مشکلات نانوایان شهرستان است و در بازدید فوق مشکلات موجود در حضور مدیر این کارخانه بحث و بررسی شد.

نماینده عالی دولت در آستارا تاریخ بهره برداری از این کارخانه را در سال ۱۳۴۵ عنوان کرد و ادامه داد: این واحد بزرگ تولیدی به شکل مداوم روزانه ۱۲۰ تن آرد جهت پخت نان تولید می کند و در صورت تامین گندم قابلیت تولید روزانه ۲۵۰ تن آرد را دارد.

فرماندار همچنین گفت: برای بازرسی کیفی محصول کارخانه آرد این شهرستان، یک مدیر کنترل کیفیت از سوی اداره استاندارد تعیین شده و این کار، همه روزه انجام می گیرد.

رضایی پور اظهار کرد: علاوه بر کنترل کیفی و سیستمی کارخانه آرد، یک بازرس و کارشناس اداره استاندارد نیز کیفیت آرد تولیدی را به صورت میدانی بررسی می کند.

وی افزود: مقدار سنجش کاهش کیفیت به بخش های جزئی، عمده و بحرانی تقسیم می شود و هر مقدار سنجش، نمره منفی خود را دارد و اگر نمره منفی کارخانه به ۹۰ برسد، پروانه فعالیت آن تعلیق و اگر نمره به ۱۲۰ رسیده باشد، باطل می شود.

وی ادامه داد: کارخانه آرد آستارا تاکنون کاهش کیفیت آرد با درجات عمده و بحرانی نداشته و نواقص بسیار جزئی، با بررسی و کنترل مستمر برطرف شده است.

فرماندار گفت: اغلب گلایه نانوایان از پایین بودن کیفیت آرد است و به عنوان نمونه، مربوط به پایین بودن اندیکس گلوتن (پروتئین موجود در غلات) به عنوان یکی از موارد خارج از نظارت استاندارد، از دلایل کاهش کیفیت آرد است.

وی گفت: نحوه نگهداری آرد در نانوایی ها، ورود رطوبت به کیسه های آرد، پایین بودن کیفیت خمیر مایه و عمل آوری ناقص خمیر از علت های پایین بودن کیفیت آرد و به تبع آن نارضایتی برخی از شهروندان از کیفیت نان است.

رضایی پور با اشاره به تعداد نانوایی های یارانه ای و آزادپز این شهرستان بیان کرد: آستارا ۲۲۴ نانوایی دارد که ۱۵۰ نانوایی آن یارانه پز هستند و بازرسی مستمر بازرسان کارگروه آرد و نان شهرستان در خصوص عملکرد آنها به طور مداوم جریان دارد.

Share