بحران کنونی بدتر از دوران جنگ سرد است

مدودف شرایط استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته‌ای را برشمرد

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: هیچ کس خواهان هیچ جنگی نیست، به خصوص جنگ هسته‌ای، که تهدیدی برای موجودیت تمدن بشری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دیمیتری مدودف، به اسپوتنیک گفت که تهدید یک درگیری هسته‌ای همیشه وجود دارد، حتی زمانی که هیچ کس خواهان جنگ نیست، بنابراین لازم است یک سیاست مسئولانه اجرا شود.

او در پاسخ به این سوال که احتمال درگیری هسته‌ای یا جنگ بین روسیه و ناتو وجود دارد، گفت: به این معنا، آن دسته از تحلیلگرانی که شاید تا حدودی بدبینانه می‌گویند، توسعه سلاح‌های هسته‌ای مانع از وقوع درگیری‌های زیاد در قرون ۲۰ و ۲۱ بوده، درست می‌گویند. این یک حقیقت است. در واقع این امر محقق شده است.

مدودف افزود: بنابراین واضح است که تهدید همیشه وجود دارد.

او تاکید کرد: تسلیحات هسته‌ای ناتو به سمت تأسیسات در خاک روسیه و همچنین کلاهک‌های روسیه به سمت اهدافی در اروپا و آمریکا هدف گرفته‌اند. بنابراین باید یک سیاست مسئولانه را دنبال کرد.

مدودف خاطرنشان کرد که بحران کنونی بدتر از دوران جنگ سرد است، زیرا در آن زمان همتایان روسیه تلاش نمی کردند که وضعیت را به نقطه جوش برسانند، آنها صنایع، کشاورزی و افراد را تحریم نکردند.

وی با اشاره به اینکه در چند حالت روسیه حق دارد از سلاح هسته‌ای برای دفاع از استقلال و حاکمیت خود استفاده کند، ادامه داد: اگر مورد حمله هسته‌ای یا اقدامی قرار بگیریم که حتی بدون استفاده از سلاح هسته‌ای موجودیت ما را تهدید کند، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهیم کرد. دلایل زیادی وجود دارد که به ما برای استفاده از سلاح هسته‌ای با هدف دفاع از خود حق می‌دهد. همه این موارد در سند ویژه ای درج شده است و این نشان دهنده عزم دولت برای دفاع از استقلال و حاکمیت خود است، اما با این وجود در شرایط سخت، مذاکره بهترین و صحیح ترین راه است.

مدودوف با تأکید بر اینکه «بدون تردید ما آماده‌ایم به هر تجاوزی به کشورمان، استقلال آن و مسیری که در پیش گرفته‌ایم، پاسخ مناسب بدهیم» گفت: نخستین موردی که به روسیه برای دفاع از خود با استفاده از سلاح هسته‌ای حق می‌دهد، قرار گرفتن در معرض حمله موشکی توسط تجهیزات و سلاح‌های تخریب هسته‌ای است.

مورد دوم استفاده از انواع سلاح‌های هسته‌ای علیه روسیه یا متحدانش است.

مورد سوم حمله به زیرساخت‌های حیاتی است که منجر به فلج شدن توان بازدارندگی هسته‌ای روسیه شود.

مورد چهارم زمانی است که یک اقدام تجاوزکارانه علیه روسیه یا متحدانش انجام شود که حتی بدون استفاده از سلاح هسته‌ای یعنی با استفاده از سلاح‌های معمولی موجودیت آن را تهدید کند.

مدودف افزود: اگر رهبری روسیه موضع غیرمسئولانه‌ای اتخاذ می کرد، از معاهده استارت جدید (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) خارج می‌شد، زیرا افرادی که آن را امضا کردند اکنون در لیست تحریم های غرب قرار دارند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین گفت که روسیه را نمی‌توان از گروه ۲۰ مستثنی کرد زیرا این قالب بر اساس اجماع ایجاد شده است.

او افزود: ما در سال ۲۰۰۸ گروه ۲۰ را ایجاد کردیم. حال می‌گویند بیایید روسیه را از G۲۰ حذف کنیم! یادم می آید که گروه چگونه در مقابل چشمان من متولد شد، این تصمیمات با هم گرفته شد. اول رئیس جمهور سابق آمریکا، جورج دبلیو بوش در آن شرکت کرد، سپس باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا . کشورهایی که دور یک میز نشستند: روسیه، ایالات متحده، چین و هند. و این قالبی بود که با اجماع، با اتفاق آرا ایجاد شد. و اکنون می گویند: “بیایید حذف کنیم.” نه، دوستان، شما نمی توانید این کار را انجام دهید.»

مدودف تصریح کرد: پس از تعلیق روسیه، G۷ دیگر اهمیتی ندارد. با این حال G۲۰ متفاوت است چون روسیه به فائق آمدن بر بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ کمک به سزایی داشت.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت که روسیه در طول بحران مالی سال ۱۹۹۸ نسبت به بحران فعلی که ناشی از یک جنگ اقتصادی بدون قاعده بود، کمتر مورد حمایت قرار گرفت. آنچه که اکنون در حال رخ دادن است، فقط یک جنگ اقتصادی اعلام شده علیه روسیه است، همانطور که یکی از وزیران فرانسه گفت. آنها به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده اند. و سعی می کنند این جنگ را بدون هیچ قاعده‌ای پیش ببرند.”

مدودف افزود: این جنگ اقتصادی بدون قاعده منجر به نابودی کل نظم اقتصادی جهانی خواهد شد. آنها دارایی های مؤسسات مالی و حتی بانک مرکزی [روسیه] را مصادره می کنند و حتی از توقیف این دارایی ها و به عبارتی ملی کردن آنها صحبت می کنند. خوب، ببینید این یک جنگ بدون قاعده است. عواقب آن چیست . این جنگ، نابودی کل نظم اقتصادی جهان است. جنگ اقتصادی علیه روسیه که توسط کشورهای غربی آغاز شده است، پاسخ متقارن روسیه را در پی خواهد داشت. روسیه نمی‌تواند در دوره تحریم‌های غربی به هیچ‌کس تکیه کند، بنابراین خود مقامات روسیه باید مسائل توسعه صنعت و سایر حوزه‌ها را حل کنند.

Share