مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس:

انعقاد تفاهم نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و دانشگاه گیلان

فرهنگ ایثار و شهادت یکی از این ارزش هاست که در تمام جوامع دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است و به عنوان یک فرهنگ رشد یافته و مترقی، جزء برترین مفاهیم الهی و در نتیجه والاترین و بهترین ارزش هایی است که یک فرد متعهد و پای بند به ملاک های انسانی و اخلاقی می تواند به آن مقام دست یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرهنگ پاسدار حسن حبیبی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و دانشگاه گیلان با محوریت دانشنامه دفاع مقدس گیلان بیان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از این ارزش هاست که در تمام جوامع دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است و به عنوان یک فرهنگ رشد یافته و مترقی، جزء برترین مفاهیم الهی و در نتیجه والاترین و بهترین ارزش هایی است که یک فرد متعهد و پای بند به ملاک های انسانی و اخلاقی می تواند به آن مقام دست یابد. فرهنگ ایثار و شهادت با اثرگذاری بر فضای فکری و ذهنی جوانان، باعث می شود دو نسل قدیم و جدید درک مشترکی از جامعه و نیزامیدبه آینده پیدا نمایند. همچنین این فرهنگ متعالی باید بازتولید شود، در غیر این صورت محدود شده و کاربرد آن در عصر حاضر و آینده کمتر خواهد شد.

وی افزود: اما اگر در این بازتولید، فرهنگ سازی مطلوبی صورت گیرد و بستر مناسبی برای نهادینه سازی آن فراهم شود، از طرفی فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل امروز منتقل کرده ایم و مناسبات نسلی را برقرار نموده ایم و از طرفی دیگر، فرهنگ نوینی از ارزش های ایثار و شهادت را تضمین تحقق گام دوم انقلاب نموده ایم. از این رو نظام تعلیم و تربیت، بایستی شکوفایی و پرورش این عناصر بنیادین را سرلوحه اهداف و برنامه های خود قرار دهد‌.

حبیبی یادآور شد: از آنجا که مقوله‌ ایثار و شهادت نیز جزء ارزش ‌های بنیادین جامعه‌ اسلامی ایران است و انتقال چنین ارزش ‌هایی باید همواره جزء سیاست ‌های کلان فرهنگی جامعه باشد، بدین ترتیب از نظام آموزشی مراکزعلمی درکنارتوسعه علم وفن آوری، به ‌عنوان بزرگ ترین نهادی که وظیفه انتقال فرهنگ و ارزش‌ها را بر عهده دارد، انتظار می‌رودبا پیروی از سیاست ‌های فرهنگی،واسنادبالادستی، پیشرو در این حرکت فرهنگی،بدون شعارزدگی عمل کنند.

وی در پایان گفت: قطعا دانشگاه‌ها امروزه در زمینه فرهنگ نقش مهمی دارند در واقع بسیاری از الگوهای مثبتی که امروز در جامعه مطرح می‌شود، توسط مجموعه‌های دانشگاهی، مرکز نخبگانی که شامل دانشجویان و اساتید است، ارائه می‌شود از این جهت نباید نقش مثبت دانشگاه‌ها را نادیده گرفت. اساتید دانشگاه باید در این زمینه ورود پیدا کنند و افتخارات ارزشمند دوران دفاع مقدس را برای دانشجویان تشریح و تبیین کنند.

Share