مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی خبرداد:

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای شیمیایی از ابتدای سال ۱۴۰۱

– مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: از اول فروردین ۱۴۰۱، کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه با قیمت جدید در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمید رسولی درباره با تغییرات قیمت کدهای فسفاته و پتاسه در سال های اخیر افزود: میانگین مصرف کودهای شیمیایی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی تقریباً نصف است و از ابتدای سال ۹۰، وزارت جهاد کشاورزی اقدامات آموزشی و ترویجی بسیاری را در زمینه اصلاح مصرف کود آغاز کرده است و به تدریج از ابتدای آن دهه تا تا سال های اخیر، شاهد رشد مصرف کودهای شیمیایی در راستای افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی بودیم.

 وی اظهارداشت: در ابتدای سال ۹۸ با تغییر نرخ ارز تخصیصی به کودهای شیمیایی و نهاده‌های کشاورزی مواجه شدیم که قیمت کودهای شیمیایی را پنج برابر افزایش داد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: مخالفت وزارت جهاد کشاورزی، گزارش های متعدد از کاهش احتمالی تولید، دفاع در محافل و جلسات متعدد مانع بروز این اتفاق نشد و با تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی برای برخی محصولات به ویژه کودهای شیمیایی، قیمت این کالا پنج برابر شد.

رسولی افزود: در ۲ سال اخیر مصرف کودهای پتاسه و فسفاته در کشور کاهش معناداری داشته است؛ میزان مصرف از نصف میانگین جهانی به کمترین میزان مصرف رسید که بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی موثر بوده است.

وی همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم موضوع قیمت کود را به عنوان یک دغدغه در دستور کار قرار دادند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: در ابتدای مسوولیت ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی طبق گزارش های مستند، میزان مصرف کودهای شیمیایی به کمتر از ۱۰ درصد از میزان توصیه شده توسط مرکز تحقیقات آب و خاک رسیده بود که با دستور وزیر جهاد کشاورزی تیم کارشناسی متشکل از معاونین وزیر و کارشناسان موسسات تحقیقاتی مرتبط تشکیل شد و ماحصل جلسات این کمیته تخصصی، تعدیل قیمت کودهای شیمیایی بوده است تا کشاورزان بتوانند مانند گذشته نیاز خود را تامین کنند.

رسولی افزود: این کمیته تخصصی در چهار ماه گذشته جلسات متعددی داشته و در نهایت پیشنهادات خود را به وزیر ارسال کرد و طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی، ما در حال حاضر در حال موجودی برداری از انبارها هستیم و از اول فروردین ۱۴۰۱، کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه را با قیمت جدید در اختیار کشاورزان قرار می دهیم و این کاهش قیمت عیدی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان است.

وی درخصوص میزان کاهش قیمت کودهای شیمیایی عنوان کرد: کاهش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از ۳۰ درصد تا ۵۶ درصد متغیر است اما به طور میانگین ۴۵ درصد کاهش قیمت خواهیم داشت که به نظر می رسد استقبال خوبی توسط کشاورزان داشته باشیم که این تغییر قیمت بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی و در نهایت بر سلامت جامعه موثر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: باوجود محدودیت های شدید اعتباری، وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست های حمایتی خود از کشاورزان و توانمندسازی آنها در مصرف نهاده های کشاورزی تصمیم به کاهش قیمت گرفته است تا کشاورزان با خیال راحت نهاده های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رسولی خطاب به تولیدکنندگان کودهای شیمیایی در داخل کشور گفت: تمام تولید کودهای پتاسه و فسفاته تولید کنندگان داخلی را با قیمت روز و کارشناسی شده خریداری می‌کنیم بنابراین تولیدکنندگان ما دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

Share