مدیر درمان تأمین اجتماعی گیلان مدعی شد: مردم هیچ‌گونه سرگردانی نخواهند داشت

واکنش تامین اجتماعی گیلان به اجرای چراغ خاموش طرح تجمیع آزمایشگاه‌ها

مدیر درمان تأمین اجتماعی گیلان با اشاره به طرح برخی دغدغه‌ها مبنی بر کاهش کیفیت آزمایش‌ها با تجمیع آزمایشگاه‌ها، گفته است با این اقدام نه‌تنها کیفیت و دقت آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پیشرفته و مرجع افزایش‌یافته بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، طرح تجمیع آزمایشگاه‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور، موضوعی است که طی سال‌های اخیر در دستور کار قرارگرفته است.

از مزایا و محاسن طرح تجمیع آزمایشگاه‌های سازمان تأمین اجتماعی کنترل هزینه‌ها و استفاده بهینه از منابع تجهیزاتی و نیروی انسانی است اما برخی معتقدند این طرح دردسرهایی را برای بیماران دارد.

یکی از کارکنان آزمایشگاه تأمین اجتماعی گیلان گفته که در قالب این طرح برخی از آزمایشها به‌صورت اورژانسی انجام نمی‌شود.

منتقدان طرح تجمیع آزمایشگاه‌های تأمین اجتماعی بر این باورند که جابجایی نمونه بیمار اشتباه محض بوده چراکه این کار برابر با مرگ بیمار است.

یکی از کاربران بخش آزمایشگاه تأمین اجتماعی گیلان گفته است در انتقال نمونه قند، قند بین ۲۰ تا ۳۰ واحد تغییر یا زردی نوزاد در فرایند جابه‌جایی کاهش می‌یابد.

از نمونه‌های مورد گلایه طرح تجمیع آزمایشگاه درمانگاه‌های تأمین اجتماعی، عدم انجام و یا دیر انجام دادن آزمایش‌ها است.

گلایه‌ای که یکی از کاربران آزمایشگاه تأمین اجتماعی مدعی آن شده و می‌گوید که آزمایشگاه اسالم و درمانگاه دو رشت دیگر آزمایش‌ها اورژانسی بیماری‌های مربوط به کبد، کلیه و چربی و… را انجام نمی‌دهند و فقط آزمایش کم‌خونی و ادرار را انجام داده و نمونه بیماران به مراکز و شهرهای دیگر ارسال می‌شود لذا بیمار باید باحالت اورژانسی یا به آزمایشگاه خصوصی مراجعه کند یا اینکه باید ۲۴ ساعت صبر کند در حالیکه درگذشته این جواب‌ها را در کمتر از دو ساعت دریافت می‌کرد!

علیرغم نقدهای موجود، طرح تجمیع آزمایشگاه درمانگاه‌های تأمین اجتماعی گیلان در حال انجام است. به گفته دکتر حسین ابراهیمی، مدیر درمان تأمین اجتماعی گیلان، تاکنون در راستای اجرای این طرح، دو آزمایشگاه در رشت، آزمایشگاه‌های آستارا، تالش، لوشان، لنگرود و لاهیجان به‌صورت کامل و آزمایشگاه‌های درمانگاه‌های فومن و انزلی به‌صورت نسبی تجمیع شده‌اند.

به گفته مدیر درمان تأمین اجتماعی گیلان، طرح تجمیع آزمایشگاه‌ها در کل دنیا انجام می‌شود و در ایران نیز این طرح از مدت‌ها شروع‌شده و باید به اتمام برسد.

ابراهیمی با اشاره به هزینه‌های گزاف نگه‌داری آزمایشگاه‌ها، می‌گوید که هزینه نگه‌داری آزمایشگاه‌های بسیار زیاد است در حالیکه آزمایشگاه‌های مرجع و بزرگ جدیدتر و پیشرفته‌تر هستند.

به گفته ابراهیمی، برخلاف آنچه منتقدین طرح تجمیع آزمایشگاه‌ها مدعی هستند، در این طرح سوای اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، نمونه‌گیری و نتایج آزمایش با دقت، سرعت و کیفیت بیشتری انجام‌شده و ماحصل آن، افزایش رضایتمندی بیماران و همچنین منتفع شدن کارکنان از منابع درآمدی بیشتر است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی گیلان این نکته را هم متذکر شده که در راستای تجمیع آزمایشگاه درمانگاه‌ها، مردم هیچ‌گونه سرگردانی نخواهند داشت لذا همه آزمایش‌ها در درمانگاه‌ها گرفته می‌شود و تنها تفاوت انتقال نمونه به آزمایشگاه مرجع هست که این کار نیز توسط تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص ادعای برخی‌ها مبنی بر اینکه در فرایند جابه‌جایی و انتقال، نتایج آزمایش‌ها نیز تغییر خواهند کرد، گفته که جابه‌جایی نمونه با تجهیزاتی که اکنون در دسترس هست، تأثیری در نتایج نمونه‌ها ندارد.

آنچه حائز اهمیت است، رعایت حدود قرمز بیمار و منافع آن است که به‌هیچ‌وجه نباید در کش‌وقوس‌های ساختار بروکراسی خشک و شکننده و خدای‌نکرده در سایه بی‌تدبیری‌ها تحت شعاع قرار بگیرد.

بیماران به‌ویژه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، عمدتاً از اقشار کم برخوردار جامعه هستند که جهت تأمین و حفظ سلامت به مراکز درمانی تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند و رعایت حقوق به‌حق آن‌ها از اوجب واجبات است و نباید ذره‌ای مورد غفلت قرار بگیرد.

خوشبختانه با تضمینی که مدیر درمان تأمین اجتماعی گیلان از جابه‌جایی نمونه‌ها داده، نگرانی‌ها از تغییر نتایج آزمایش‌ها تا حدودی برطرف شده اما همچنان پذیرش نامحدود بیمار برای نمونه‌گیری، پاسخ‌دهی به هنگام و حفظ و ارتقای کیفیت آزمایش‌ها همچنان از مطالبات است و باید به آن توجه شود.

Share