حمید ابوطالبی از نقشه روسها پرده برداشت؛

شرق‌گرایی افراطی در ایران رونق ویژه‌ای گرفته | بازی خطرناک روس‌ها با استفاده از کارت ایران

ایران نه میتواند و نه باید بار خطای استراتژیک حمله روسیه به اوکراین را به دوش بکشد؛ و نباید اجازه دهد تا بخشی از این بازی پیچیده شود. لذا، و برای نیفتادن در دامِ روسیه، فقط میتواند با برقراری «تعادل استراتژیک» از طریق مذاکره مستقیم با آمریکا، بازی خطرناک روس‌ها را به بن‌بست بکشاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مشاور سیاسی سابق رئیس جمهوری با انتشار توئیتی نوشت: دوسال است که شرق‌گرایی افراطی در کشور رونقی ویژه گرفته، و تعادل سیاست خارجی را برهم زده است.

 ابوطالبی ادامه داد: ادعای ناصحیح داشتن روابط استراتژیک با روسیه هم شرایطی را پدید آورده که افراط‌گرایی درسیاستِ نامتعادلِ نگاه به شرق، ایران را درگیر بحرانی تازه و منفعت طلبیِ بازیگری دیگر کند.

وی افزود: چراکه اینک روسیه به این باور رسیده که «عدم اشاعه هسته‌ای» و مذاکرات برجام بهترین محمل برای حل بحران تحریم‌های روسیه و بهترین راه جهت ایجاد فشار بر غرب و تأمین روزنه‌ای به منظور نفس کشیدن اقتصاد تحریمی روسیه (اوکراین) است؛ همان روسیه‌ای که رأیش ایران را تحت فصل هفتم منشور قرارداد.

روسیه میداند که فقط کنگره آمریکا قادر به ارائه تضمین واقعی است، و وزیرخارجه نه قادر است تضمینی دهد و نه تضمین کتبی او ارزشی دارد؛ بلکه فقط بهانه‌ای میشود که روسیه بار تحریم‌های خود را بر دوش ایران نهاده و با تهدید ایران به استفاده از «مکانیزم ماشه»، کشور را در راستای منافعش به قهقرا بکشاند.

وی در پایان نوشت: ایران نه میتواند و نه باید بار خطای استراتژیک حمله روسیه به اوکراین را به دوش بکشد؛ و نباید اجازه دهد تا بخشی از این بازی پیچیده شود. لذا، و برای نیفتادن در دامِ روسیه، فقط میتواند با برقراری «تعادل استراتژیک» از طریق مذاکره مستقیم با آمریکا، بازی خطرناک روس‌ها را به بن‌بست بکشاند.

Share