در اجلاس شهرداری‌های گیلان در رضوانشهر عنوان شد؛

در بخش تفکیک از مبدا عملکرد شهرداری ها قابل قبول نیست | تقسیم گیلان به ۷ پهنه

سید محمد اجاق زاده محمدی مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان در این نشست اظهار داشت: بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان، ۷ پهنه راهبردی و مدیریت پسماند طبقه‌بندی شده است اولین پهنه ما پهنه آستارا می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا رسولی شهردار رضوانشهر به عنوان میزبان اجلاس بزرگ شهرداران، ضمن خیرمقدم به مقامات کشوری و مسئولین استانی حاضر در این نشست گفت: این اجلاس فرصت مناسبی است تا پشتوانه‌های فنی و قانونی را برای مسیری که ما شهرداران برای شهرهایمان باید طی کنیم و رضایت عمومی که امروز یکی از مهمترین اهداف همه ما است را بتوانیم فراهم کنیم.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیاناتشان مبحث جهاد تبیین را مطرح فرمودند، ما شهرداران در امور شهری به عنوان پیشانی خدمت‌رسانی به مردم با تببین خدماتی که نظام به واسطه شهرداری‌ها به مردم می‌دهد در این جهاد نقش خود را ایفا نماییم.

رسولی در پایان ضمن ابراز امیدواری که این نشست شروع دوره جدیدی در تعامل شهرداری‌ها با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور باشد، یاد شهردار شهید پره سر را که در حین خدمت به شهادت رسیدند گرامی داشت.

 مسعود کاظمی مدیرکل دفتر امور شهری و شورای‌های استان گیلان در اجلاس بزرگ شهرداری به میزبانی شهر رضوانشهر گفت: در بحث سیاست‌گذاری دولت مردمی آیت الله رئیسی با توجه به سیاست‌گذاری که به ما ابلاغ شده است، دکتر عباسی ناظر عالی دولت در استان گیلان به ما تکلیف کردند که شهرداران و فرمانداران در حوزه پسماند در کوتاه‌ترین فرصت ممکن برنامه‌های اجرایی و راهبردی خود را اماده کنند و تحویل دهند.

وی افزود: استان گیلان با توجه به اینکه مهمان‌پذیر است زیرساخت‌های آن با تعداد مهمان‌ها تناسبی ندارد در برخی ایام سال شاهد ۱.۵ برابر پسماند هستیم که برای این مشکل یک عزم ملی نیاز است و شهرداران به تنهایی قابلیت پشتیبانی این موضوع را ندارند البته در سفر اخیر ریاست جمهوری پیشنهاداتی مطرح شد و اعتباراتی در نظر گرفته شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید برآورد انجام شود و در سال ۱۴۰۱ شاهد اقدامات عینی باشیم ما دیگر به مردم قولی نمی‌دهیم می‌رویم کار را اجرایی می‌کنیم که مردم عمل ما را ببینند و باورشان به این دولتی مردمی و انقلابی بیشتر و بیشتر شود.

عباس کرکه آبادی مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نشست شهرداران غرب و جنوب استان گیلان به میزبانی شهرداری رضوانشهر گفت: در چند سال اخیر اتفاقات خوب و البته نه کامل در حوزه پرسنلی شهرداری‌ها انجام شده است مباحث حقوق و مزایا، افزایش دومرحله فوق العاده جذب، برقراری فوق العاده خاص، ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی که دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی هستند، همسان‌سازی حقوق کارمندان قراردادی با کارمندان پیمانی و رسمی که متاسفانه برخی از شهرداری‌ها به آن عمل نکردند که نیاز به پیگیری دارد که به طور کامل انجام شود.

وی افزود: در بحث تسهیلات رفاهی، بر اساس دستورالعمل بودجه شهرداری‌ها که سازمان به شما ابلاغ می‌کند ما می‌توانیم تسهیلات رفاهی پرداخت کنیم متاسفانه در این زمینه وحدت رویه وجود ندارد از شهردار رضوانشهر تشکر می‌کنم که بحث پرسنلی را مطرح کردند ما زمانی می‌توانیم به ماموریت و اهداف خود بپردازیم که به فکر نیروی انسانی خود باشیم و در این زمینه رئیس دستگاه اجرایی اختیاراتی بر اساس قانون و شیوه نامه‌ها دارد که می‌تواند تصمیم بگیرد.

کرکه ابادی تصریح کرد: ما تمام چالش‌هایی که امروز در بحث نیروی انسانی وجود دارد در پیشنویس آیین نامه استخدامی پیشبینی کرده‌ایم یکی از موضوعات اساسی بحث تطبیق و ساماندهی نیروی انسانی است که نیاز به تبیین دارد و بنده پیام‌های بسیاری در این زمینه دریافت می‌کنم که نشان می‌دهد مسئولین اداری یا اطلاعات به روزی ندارند یا به درستی این موضوعات را تبیین نکرده‌ایم.

عباس صابر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این نشست بیان کرد: بحث پسماند در استان دارای اولویت و ضرورت است و به عنوان یکی از وظایف خطیر شهرداران به عنوان مدیران اجرایی پسماند در قانون مدیریت پسماند تعریف شده است که باید شهرداران برنامه اجرایی در راستای طرح جامع پسماند استان ارائه بدهند و این موضوع را در اولویت قرار بدهند.

وی افزود: اجرای طرح‌های شهری، طرح هادی، طرح جامع و تفصیلی به عنوان یکی دیگر از وظایف اصلی شهرداران می‌باشد متاسفانه در امور شهری از لحاظ منظر شهری، کوچه‌ها، خیابان‌ها، نماها بهم ریختگی مشاهده می‌شود که با توجه به گردشگرپذیر بودن شهرهای استان و خواست عموم مردم باید اراده جدی در این زمینه وجود داشته باشد و شهرداران نیز در اجرای این طرح‌ها اهتمام بورزند.

صابر در ادامه گفت: با بررسی سنوات گذشته مشخص می‌شود ساختار درست بودجه وجود ندارد یا ضوابط رعایت نمی‌شود که تبعاتی دارد شهرداران محترم هر گونه اقدامی که انجام میدهند باید در چهارچوب بودجه باشد و اگر نیاز به اصلاح دارد نیز در قالب لایحه به شورا بدهند تا مشکلی ایجاد نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه درآمد پایدار موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود اضافه کرد: اساسا شهرداری‌ها تشکیل شد که باری از روی دولت برداشته شود و دولت به عنوان حمایت کننده در کنار شهرداری‌ها باشد و اختیارات را تفویض کند و نگاه حاکمیت و قانون هم این است که شهرداری‌ها توانمند شوند و به درآمد پایدار برسند و استان گیلان دارای مزیت‌های بیشتری نیز هم هست که درآمد پایدار در حوزه گردشگری می‌باشد که این ظرفیت باید دیده شود و به درستی تبیین شود همانطور که در تمام دنیا این گونه است و باید با برنامه از این ظرفیت در ایجاد درآمد پایدار استفاده کرد.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی اینکه با حضور آیت الله رئیسی ریاست محترم جمهور در استان گیلان بحث آزادسازی سواحل را داشتیم که بحمدالله به خوبی انجام شده است اما آیا باید آن را رها بکنیم؟ یا باید از این ظرفیت استفاده کنیم قطعا شهرداری‌های ساحلی باید برنامه‌های خود را در این زمینه به صورت مکتوب به ما اعلام کنند و موضوع سالم‌سازی را به گونه‌ای که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند را در دستور کار قرار دهید.

صابر خطاب به شهرداران گفت: در بحث شفافیت بهره گیری از فناوری اطلاعات و استفاده از نرم‌افزار‌های یکپارچه جهت حضور و غیاب پرسنل تا اقدامات مالی و اقدامات دیگر اهتمام جدی داشته باشید و به آموزش در تمامی حوزه‌ها توجه نمایید و مطمئن باشید در کیفیت خدمت‌رسانی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی در پایان اذعان داشت: یکی از برنامه‌های جدی دولت قانون جهش مسکن است در چهارچوب قانون تکالیفی برای شما تدوین کرده ‌اند که اتظار می‌رود همکاری لازم را داشه باشید و چون ذینعان اصلی مردم و عموما از قشر ضعیف جامعه هستند در کوتاه ‌ترین زمان ممکن مساعدت لازم را انجام بدهید که نتایج و عوائد آن به شهرستان برخواهد گذشت.

سید محمد اجاق زاده محمدی مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان در این نشست اظهار داشت: بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان، ۷ پهنه راهبردی و مدیریت پسماند طبقه‌بندی شده است اولین پهنه ما پهنه آستارا می‌باشد که روزانه ۹۱ تن زباله تولید می‌شود که از این مقدار ۷۳ تن زباله شهری و ۱۸ تن زباله روستایی می‌باشد پروژه‌ای برای این پهنه تعریف شده است که بهسازی محل دفن داداش آباد است که در حال حاضر با عتبارات تخصیص یافته ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: در پهنه تالش رضوانشهر و ماسال، ۲۵۴ تن زباله روزانه تولید می‌شود که از این مقدار ۱۴۶ تن زباله در محدوده تالش ۶۹ تن در شهرستان رضوانشهر و ۳۹ تن زباله در ماسال تولید می‌گردد که در پروژه تعریف شده ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم البته موانعی در این زمینه وجود دارد که با رایزنی‌های صورت گرفته در حال برطرف شدن می‌باشد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان گفت: با توجه به تاکیدات دکتر عباسی مقام عالی اجرایی استان و معاونین ایشان و با عنایت به اینکه درجلسات مکررا گفته شده است، پسماند و مدیریت پسماند ابربحران استان گیلان می‌باشد از نظر مسئولین نخبگان و شهرووندان مسئله پسماند مهمترین مسئله استان گیلان است و در این راستا در سفری که اخیرا هیئت دولت به استان گیلان داشته‌اند با رایزنی‌ها ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای سه سال اتی اعتبار در نظر گرفته شده است.

محمدی ادامه داد: در حوزه مدیریت پسماند و اولین بخش آن تفکیک از مبدا عملکرد ما قابل قبول نیست، متاسفانه نیمی از شهرداری‌های ما فاقد پیمانکار برای تفکیک از مبدا هستتند و آمار تفکیک از مبدا به ما نشان می‌دهد که کمتر از ۵ درصد است این با عددی که در نظر گرفته شده است که ۲۸ درصد است فاصله بسیار زیادی دارد و باید آموزش عمومی در حوزه‌های چهارگانه ادارات مدارس دانشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و خانوارها در برنامه ریزی جدی قرار گیرد و این مهم تاثیر بسزایی در کاهش زباله‌هایی که برای دفن می‌رود خواهد داشت.

در پایان این نشست دکتر راضی مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم یک نصویر کلی از وضعیت پسماند در کشور ارائه دهیم امار و ارقامی که در این زمینه وجود دارد قابل دفاع نیست و برازنده این ملت و نظام نیست در حال حاضر ما ۷۵ درصد پسماند را مستقیما دفن می‌کنیم و تجهیزات و تاسیساتی که در حوزه پسماند در شهر‌های ما فراهم شده است با حداقل ظرفیت و راندمان در حال کار هستند.

راضی ادامه داد: در دولت سیزدهم، با توجه به بحرانی بودن پسماند در کشور همچون قرارگاه کرونا، قرارگاهی نیز برای پسماند تشکیل شده است خروجی این قرار گاه رویکردهای ده‌گانه‌ای است که به استان‌ها ابلاغ شده است.

Share