در جمع خبرنگاران عنوان شد؛

افتتاح آزمایشی فاز ۱ شرکت کود آلی گیلان | رسالت اصلی ما تولید کود است

سعید بشری با بیان اینکه بحث تفکیک از مبدا به خوبی طی سالهای گذشته دنبال نشده، تصریح کرد: رسالت اصلی ما تولید کود است که سالها نادیده گرفته شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صبح امروز سه شنبه، نشست خبری مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان با اصحاب رسانه، همزمان با افتتاح آزمایشی فاز ۱ شرکت کود آلی گیلان برگزار شد.

سعید بشری در این نشست با بیان اینکه شرکت کود آلی گیلان از سال ۷۶ با ظرفیت تفکیک روزانه ۲۵۰ تن شروع به کار کرد، افزود: و فاز دوم آن در سال ۸۷ با هدف افزایش ظرفیت از ۲۵۰ به ۵۰۰ تن افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان با اشاره به اینکه در طول این سالها این شرکت تنها با تعمیر تجهیزات، خود را سرپا نگه داشته اذعان داشت: به واسطه نوع زباله و شیرابه آن، تجهیزات این دو فاز به شدت فرسوده شده بود و از این رو در سالهای اخیر بودجه ای برای اورهال این ۲ فاز در نظر گرفته شد.

و‌ی با اشاره به افتتاح آزمایشی فاز ۱ شرکت کود آلی گیلان گفت: این فاز با ظرفیت ۲۵۰ تن به بهره برداری می رسد و با افتتاح فاز دوم ظرفیت تفکیک و پردازش زباله تَر در این شرکت به ۵۰۰ تن می رسد.

بشری افزود: در نظر داریم با همت همکاران و کار بصورت دو شیفت در سالن فاز ۱، روزانه بالغ بر ۵۰۰ تن تفکیک کنیم تا در کمتر از ۱ ماه با راه اندازی فاز ۲، شرایط به حالت عادی برگردد و ظرفیت تفکیک روزانه به ۵۰۰ تن برسد.

ورود شیرابه زباله ها در استانهای شمالی به سفره آب زیزمینی

مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان فرهنگ سازی و تفکیک زباله از مبدا را یکی از اولویت های مهم در حوزه زباله و پسماند دانست و گفت: سعی کردیم شرکت را از حالت سنتی به سوی علمی پیش ببریم.

بشری با بیان اینکه استانهای شمالی نظیر گیلان، گلستان و مازندران با این مشکل مواجه هستیم که شیرابه ها وارد سفره آب زیرزمینی شده اند، افزود: دکتر نوبخت زمانی که مسئولیت داشتند بودجه خوبی طی ۳ سال گذشته اختصاص دادند و سال گذشته ما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه داشتیم.

وی با بیان اینکه بحث تفکیک از مبدا به خوبی طی سالهای گذشته دنبال نشده، تصریح کرد: رسالت اصلی ما تولید کود است که سالها نادیده گرفته شده بود تا اینکه سال گذشته قیمت کود شیمیایی چند برابر افزایش پیدا کرد.

بشری افزود: مواد آلی موجود در گیلان با کرمانشاه و تهران متفاوت است و همین امر سبب شده که کود آلی گیلان مرغوب دارد و متفاوت تر باشد.

خریداری دستگاه جداسازی شیشه از کود کمپوست

مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه گیلان اظهار کرد: تلاش ما این بوده که به صورت علمی به موضوعات بپردازیم و در همین راستا یکی از مباحث جداسازی شیشه از کود کمپوست بوده که دستگاه آن خریداری شده و به زودی در سالن کود نصب می شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اهداف ما تبدیل مواد بازیافتی به صنایع قابل استفاده نظیر کفپوش ها و گرانول کردن پلاستیک است، اظهار داشت: امید داریم بتوانیم به این مهم دست یابیم و شرکت را از خام فروشی به سمت فروش صنایع تبدیلی سوق دهیم.

بشری به افزایش ظرفیت تفکیک زباله در شرکت کود آلی اشاره داشت و افزود: فاز ۳ و ۴ شرکت هم با سرعت در حال تکمیل است تا در آینده ای بسیار نزدیک با راه اندازی این دو خطوط، ظرفیت تفکیک شرکت از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ تن برسد.

بشری با بیان اینکه مشکل پسماند در غرب و شرق گیلان وجود دارد و همه ما با آن درگیر هستیم، یادآور شد: همچنین راه اندازی زباله سوز ۶۰۰ تنی از دیگر‌ برنامه های این شرکت است که به سرعت در حال پیشروی می باشد.

مدیرعامل کود آلی گیلان با بیان اینکه مشهد و کرمانشاه در فرآیند پردازش و تفکیک انواع زباله به خوبی عمل کرده اند، افزود: ما هم در گیلان برخی اقدامات خود را از دیگران الگو گرفته ایم اما با کمبود نیرو هم مواجه هستیم.

بشری یادآور شد: منابع اعتباری دولتی با تائید استانداری گیلان و سازمان همیاری شهرداری های کشور به حساب کود آلی واریز می شود.

مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان در رابطه با سهامداران شرکت نیز اظهار کرد: شهرداری رشت ۵۵ درصد سهامدار این شرکت بوده و شهرداری انزلی ۲۰ درصد، صومعه سرا ۸ درصد، فومن ۸ درصد، تولم شهر ۱.۵ درصد و سازمان همیاری ۱.۵ درصد و… سهامدار هستند، مطابق قدرالسهم پرداختی در اینجا اقدامات صورت می گیرد و خارج از آن نیز با برخی دهیاری ها قرارداد همکاری داریم.

موضوع زباله از چالش به سوی بحران پیش رفته است

در ادامه این نشست آیت کاظم زاده نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کود آلی گیلان با تاکید بر تداوم و ایجاد وحدت و همدلی در سیاست گذاری های شرکت کود آلی گیلان اظهار داشت: بدون شک با همدلی و همراهی می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه ساماندهی زباله و پسماند استان باشیم.

وی با بیان اینکه مدت ها بود خطوط ۱ و ۲ بصورت کج‌دار و مریز فعالیت می‌کردند، افزود: این اهتمام در این دوره اتفاق افتاد و اورهال خطوط صورت گرفت.

کاظم زاده با اشاره به اینکه متاسفانه موضوع زباله از چالش به سوی بحران پیش رفته است، عنوان کرد: در شرکت کود آلی گیلان با آسیب شناسی و استفاده از ظرفیت های متخصصین تصمیم گرفتیم پله به پله از بحران عبور کنیم و تاکنون در این راه موفق بوده ایم.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کود الی گیلان خاطرنشان کرد:طرح های زیادی توسط مدیرعامل و کارشناسان شرکت ارائه و مصوب گشته و کارهای آن آغاز شده و امیدواریم تا قبل از پایان سال در بحث صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده قدم های مثبتی برداریم.

وی با اشاره به اینکه نقش اتحادیه های صنفی در این زمینه می تواند تاثیرگذار باشد یادآور شد: لازم است هماهنگی های لازم با اتحادیه های صنفی ذیربط صورت گیرد تا از این ظرفیت برای حل مشکلات و معضلات استفاده شود از طرفی در این راه نیاز به نیروهای آموزش دیده و متخصص است که ارتباط با دانشگاه گیلان یکی از این ظرفیت هاست که امروز در حال استفاده از این ظرفیت هستیم.

Share