خطیب‌زاده اعلام کرد

“خروج روسیه از برجام” گمانه‌زنی رسانه‌ای است | پیشرفت در زمینه تبادل زندانیان

خط ب زاده گفت: روسیه عضو مسئول برجام بوده است و برخلاف تروئیکای اروپایی، چین و روسیه در حوزه برجام حتی در زمان تحریم‌ها ظالمانه آمریکا علیه ایران مسئولانه عمل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه آمریکا باید به ما تضمین بدهد که تحریم‌های غرب علیه روسیه در مراودات ایران و روسیه در جریان اجرای برجام تأثیر نمی‌گذارد و اینکه با توجه به این اظهارات برخی معتقدند که روس‌ها مذاکرات وین را به نفع خود گروگان گرفته‌اند با توجه به مشکلات و مسائلی که در حال حاضر بین آن‌ها و غرب بر سر حمله روسیه به اوکراین پیش آمده است، اظهار کرد:‌ اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظر هستیم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در همین راستا ادامه داد:‌ آنچه که روشن است این است که مذاکرات و گفت‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و یا تحت تأثیر هیچ گونه تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری‌های صلح آمیز ایران در این زمینه با چین و روسیه.

وی افزود: در همین بستر این اظهارات را می‌فهمیم. رویکرد روسیه تا به امروز در جریان مذاکرات وین برای رسیدن به توافق دسته‌جمعی در وین سازنده بوده است و منتظر هستیم که در وین جزئیات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.

وی ادامه داد:‌مردم ایران می‌دانند که مذاکره‌کنندگان‌شان در وین و دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای حداکثر سازی تحقق حداکثرسازی منافع ملت ایران قدم برداشته و در همین راستا کارش را به جلو می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر گروسی به تهران و توافقات حاصل شده در این سفر و تأثیر آن در مذاکرات وین تصریح کرد:‌ سفر آقای گروسی به تهران در چارچوب توافقات در حوزه فنی بین ایران و آژانس انجام شد.

وی ادامه داد: در سفر آقای گروسی که مقدمه آن گفت‌وگوهایی در وین بود همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس توافق شد که براساس آن یک توافق چند مرحله‌ای خواهیم داشت.

خطیب‌زاده تصریح کرد: سوالاتی از سوی آژانس در مورد برخی اماکن در ایران مطرح شده بود که ایران پاسخ این سوالات را جواب داده بود ولی لازم بود در یک بستر زمانی تعیین و تعریف شده با چشم انداز روشن بدانیم که این‌ها (پرونده سوالات) بسته خواهد شد. بر این اساس توافقی صورت گرفت که طی یکی،‌ دو ماه آینده همه سوالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس و با رویکرد فنی و فاصله گرفتن از رویکرد سیاسی یا فشارپذیری آژانس پاسخ داده شود و این موضوع انجام شود.

خطیب‌زاده افزود: رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سوالات و توافق در وین است و ضمن اینکه مسیر فنی این توافق حفظ می‌شود اما روشن است که این توافق باید به صورت همزمان و جزئی از آن توافق (توافق وین) لحاظ شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات لاوروف مبنی بر اینکه آمریکا باید به روسیه تضمین بدهد که تحریم‌های اعمال شده از سوی این کشور بر مسکو تأثیری بر مراودات ایران و روسیه در حوزه برجام نخواهد داشت، گفت:‌ ما در میانه مذاکرات سخت و همه جانبه‌ای قرار داریم و در این مذاکرات در روزهای مختلف برخوردهای مختلفی را از سوی کنش‌گرانی که در این مذاکرات حضور دارند مشاهده کرده‌ایم. به عنوان مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران از مواضع کشورها، چه کشورهایی که قبلا برخی مواضع را اعلام کرده‌اند و یا اینکه مواضعی که این روزها می‌شنویم شگفت‌زده نمی‌شویم و تعجب نمی‌کنیم. در میانه مذاکرات باید هم به اظهارات، هم به اقدامات و مواضع اعلامی و مسیر اعمالی کشورها همزمان نگاه کرد.

وی ادامه داد:‌ مسیر مذاکرات وین کاملا روشن است. دستور کار آن رفع تحریم‌های غیرمرتبط با برجام که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است، می‌باشد. طبیعی است که ما طی ۱۱ ماه گذشته حداکثر تلاش خود را کرده‌ایم که این پرونده از دیگر پرونده‌های بین‌المللی با فاصله معناداری حرکت کند. ما با برخی از اعضای ۱+۴ پرونده‌های اختلافی جدی در برخی از موضوعات داشته‌ایم ولی تلاش کرده‌ایم حتی در حوزه‌های دوجانبه نیز این پرونده خاص  مذاکرات برجام را به عنوان پرونده خاص نگاه کنیم و فکر می‌کنم در همین چارچوب و بستر باید اجازه دهیم که مذاکرات وین به پیش برود و حرکت کند.

وی تأکید کرد:‌ هر اظهار نظر یا موضع مذاکراتی باید در وین بیاید و به معنای مذاکراتی در وین تبدیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اختلافات باقی مانده در جریان مذاکرات وین و طرح برخی از ضرب‌الاجل‌ها از سوی برخی از طرف‌ها در این مذاکرات تصریح کرد:‌ نکات اختلافی باقی مانده در جریان مذاکرات وین از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است البته اگر موضوع جدیدی را کسی اضافه نکند.

وی تصریح کرد: همه آن‌ها هم منتظر پاسخ ایالات متحده است. اگر آمریکا رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ایران و ۱+۴ را در نظر بگیرد و به این درخواست‌ها پاسخ مناسبی بدهد در کمترین زمان توافق در دسترس است.

خطیب‌زاده تصریح کرد:‌ بار دیگر تأکید می‌کنم ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب‌الاجل نمی‌پذیریم. ملاک برای ما رسیدن به یک توافق خوب است، ‌توافقی که منافع ملت ایران در آن لحاظ شود و اگر امروز این اتفاق انجام شود همین امروز آمادگی داریم که در وین این توافق را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و حل و فصل شدن مباحث پادمانی بین ایران و آژانس اظهار کرد:‌ توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل و انجام تعهدات در ذیل برجام تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود و چند ماهی طول خواهد کشید و بستر زمانی برای آن در وین تعریف شده است.

خطیب‌زاده تأکید کرد: آنچه که در تهران از نظر فنی بین ایران و آژانس تعریف شده این است که همکاری جامع فنی صورت بگیرد و با روزهایی که در توافق دیده شده همخوانی داشته باشد. آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده یک حداکثر زمانی دارد که اگر آژانس آماده باشد که در ازای پاسخ‌های ایران زودتر سوالات باقی‌مانده را حل و فصل کند مانعی در این زمینه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات روسیه در ارتباط با درخواست تضمین از سوی آمریکا آیا چین نیز مطالبه جدیدی روی میز مذاکرات گذاشته است و از دیگر سو با توجه به نوع موضع‌گیری‌های اخیر مطرح شده آیا زمان آن نرسیده که مذاکرات مستقیمی بین ایران و آمریکا بدون وساطت انجام شود، با توجه به اینکه آمریکایی‌ها نیز در این زمینه درخواست‌ها و پیشنهاداتی داشته‌اند، تصریح کرد: اجازه بدهید آنچه که در پشت درهای بسته در وین رخ می‌دهد را اینجا بیان نکنم.

خطیب زاده تصریح کرد: موضع چین در جریان مذاکرات وین یکی از سازنده‌ترین مواضعی بوده است که از روز اول تا به امروز داشته‌ایم. موضع حمایتی از گفت‌وگوهای وین و موضع حمایتی از درخواست‌های مشروع ایران در جریان این مذاکرات بوده است و فکر می‌کنیم که در همین بستر تا روز آخر با چین جلو خواهیم رفت و اطمینان کامل داریم. همه کنشگران بین‌المللی نیز از رفتار چین همین برداشت را کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مذاکرات مستقیم با آمریکا نیز تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه یک موضع تداوم‌دار بوده و انقطاعی در آن نبوده است. چه زمانی که ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا درخواست ملاقات و گرفتن عکس داشت و چه امروز که دولت جدید در کاخ سفید مستقر است.

وی افزود: موضع حاکمیت این است که ما براساس رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم و نه براساس پیام‌های غیرشفاف و اینکه بدانیم در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد.

خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه اعضای برجام مشخص هستند و آمریکا از این توافق بین‌المللی خارج شده و اکنون خواستار بازگشت به برجام است، گفت:‌ تعهداتی که واشنگتن باید بپذیرد برای ما و ۱+۴ روشن است. آنچه که آمریکا به عنوان درخواست ملاقات با ما دارد تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که ما دلیل آن ملاقات و دیدار را بدانیم. تا به امروز هیچ تغییری در رفتار آمریکا در عرصه میدانی ندیده‌ایم. تحریم‌ها و فشار حداکثری ادامه داشته و چشم‌انداز هر حرکت و ابتکاری براساس منافع قطعی ملت ایران تصمیم گرفته می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا سفیر جدید ایران در یمن مشخص شده است، گفت:‌ هنوز در خصوص سفیر جدید ایران در یمن تصمیم قطعی گرفته نشده است و زمانی که این موضوع مشخص شود در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه محمدبن سلمان به تازگی بر اهمیت حل مسائل بین ایران و عربستان تأکید کرده و با توجه به این نوع موضع‌گیری نگاه ایران به اظهارات ولیعهد سعودی چیست و آیا زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان در عراق مشخص شده است، اظهار کرد:‌ آقای دکتر امیرعبداللهیان مواضع ایران را در این زمینه مطرح کرده‌اند. همان طور که ایشان گفته‌اند عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود که ما نتوانیم حداقلی از روابط معنادار را بین دو کشور داشته باشیم. منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند.

وی گفت:‌ گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در بغداد در چهار دور گذشته در فضای خوب، محترمانه و مثبتی انجام شده است. البته باید تأکید کنم که نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده است و یا اینکه نتایج کم و محدود بوده است.

خطیب‌زاده افزود:‌ باید در دور پنجم تلاش کنیم که از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشته‌ایم ترجمان نتیجه نیز بکنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ تاریخ برگزاری دور پنجم مذاکرات هنوز قطعی نیست ولی اراده دوطرف برای برگزاری دور بعدی است.

وی تصریح کرد: اگر عربستان سعودی با این اراده قوی در بغداد حاضر شود که نتیجه مناسبی از این گفت‌وگوها حاصل شود جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد که حداکثر سرعت را به برقراری روابط بین دو کشور ببخشد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحولات افغانستان تصریح کرد:‌ روابط ما با مردم افغانستان و این کشور روابط خویشاوندی است و همین نگاه خویشاوندی باعث شده که میزبان جمع کثیری از مردم افغانستان در ایران باشیم و همچنین بستری را آماده کرده‌ایم که میزبان برگزاری گفت‌وگوهای افغانستانی افغانستانی باشیم. ما بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید داریم و تلاش‌مان نیز در همین راستا است.

وی همچنین در ارتباط با برخی از اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با مذاکرات وین و اینکه به نظر می‌رسد اظهارات لاوروف بعد از دیدار مقام ارشد رژیم صهیونیستی از مسکو مطرح شده است، تصریح کرد:‌ مخاطب اقدامات رژیم صهیونیستی پایتخت‌های اروپایی و ۱+۴ است. سیاست و روش رژیم صهیونیستی هراس افکنی،‌ ترساندن، خرابکاری و دستکاری در هر گونه راه‌حل‌های دیپلماتیک برای مسائل بین‌المللی است و این چیزی غریب و مخفی نیست و مطمئن هستیم هم دوستان در روسیه و مسکو می‌دانند و هم نخبگان در کشورهای مختلف. آن‌ها همه میزان دشمنی این رژیم با آرامش و صلح در فضای بین‌المللی را می‌شناسند.

خطیب‌زاده گفت:‌ ما از لفاظی‌های این رژیم هیچ‌ وقت نگرانی نداشته‌ایم. این اقدامات و اظهارات برای مصارف خاص و باج خواهی از این کشورها است و مهم این است که این کشورها بدانند با چه ساختاری حرف می‌زنند و همکاری می‌کنند. ساختاری که از همان ابتدا ابایی نداشته که بگوید هدف اصلی‌اش شکل نگرفتن توافق در وین است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد اینکه آیا وزیر خارجه در فروم منطقه ای آنتالیا شرکت خواهد کرد یا نه؟ گفت: شرکت در این نشست را آقای امیر عبدالهیان در برنامه دارند. اگر برنامه های دیگر اجازه بدهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به برخی از اظهار نظرها مبنی بر احتمال قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و اینکه آیا ایران نمی خواهد از این فرصت به مانند قطر استفاده کند و یا اینکه در این زمینه برخی از ملاحظات سیاسی وجود دارد، تصریح کرد: منطق بازار منطق خودش است و منطق سیاسی نیست.

وی افزود: ما در حوزه های مختلف همکار روسیه هستیم و بر اساس چارچوب همکاری ها در حوزه انرژی و دیگر حوزه ها کار خود را به پیش می بریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان به نتیجه خاصی رسیده است، گفت: مذاکرات در این زمینه پیشرفت هایی داشته است و منتظر هستیم که جمع بندی شود و اگر طرف آمریکایی این بار به تعهدات خودش عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند فکر می کنم می توانیم یکی از پرونده های مهم در حوزه انسانی را که جزو اولویت های ایران بوده ببندیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اعزام جنگجوی خارجی از حوزه بالکان و کرواسی به اوکراین و نگاه ایران در این زمینه تصریح کرد: اخبار پراکنده ای در این زمینه به دست ما رسیده، البته این اخبار پراکنده باید راستی آزمایی شود. مهمترین نکته این است که همه باید تلاش کنیم که این بحران از کنترل خارج نشود و این جنگ سرریز نکند.

خطیب زاده تصریح کرد: منطقه اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و دارد و ما باید تلاش کنیم که مذاکرات به آتش بس فوری و حل و فصل دیپلماتیک این بحران منجر شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طی روزهای اخیر با توجه به وقوع جنگ اوکراین شاهد موضع‌گیری های کشورها و رسانه های غربی در مخالفت با این جنگ بوده ایم ولی در مورد جنگ یمن و محاصره اقتصادی مردم این منطقه از سوی متجاوزان شاهد موضع گیری از سوی غربی ها نبوده ایم و در این زمینه شاهد رفتار دوگانه بوده ایم. نگاه ایران به این تحولات چیست؟ تصریح کرد: سیاست خارجی ایران و وزارت خارجه به عنوان دستگاه متولی امر دیپلماسی این بوده که صدای مظلومان عالم باشد. صدای آنهایی که نظام هژمونی تلاش کرده صدای آنها شنیده نشود. ما همواره تلاش کردیم صدای مردم مظلوم یمن و سوریه باشیم. صدای مظلومانی که هیچ تریبونی ندارند که صدای مظلومیت شان طی سال ها جنگ سبوعانه آمریکا و متحدینش در منطقه شنیده شود.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه سیاست ایران رعایت حقوق بین الملل، در نظر گرفتن ژئوپلتیک منطقه و حقوق بشردوستانه و همچنین معاهدات و توافقات بین المللی بوده است، گفت: در خصوص آنچه که در اوکراین اتفاق می افتد صریحا موضع خود را اعلام کرده ایم. آنچه که در اوکراین اتفاق می افتد، رفتار توسعه طلبانه، اقدامات تحریک آمیز چند دهه ای در حوزه های امنیتی، اطلاعاتی و …. از سوی ناتو با محوریت آمریکا بوده است و اقدامات آمریکا در این حوزه ها بسیار مافیایی بوده و بحران را در این منطقه به نقطه ای رسانده که اکنون رخ داده است. ما تلاش کرده ایم که این جنگ از روز اول اتفاق نیفتد. تلاش های دیپلماتیک غیرآشکاری را صورت دادیم و از آغاز جنگ هم همه را به آرامش، گفت وگو و آتش بس دعوت کردیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر وی اظهارات منتشر شده از سوی وزیر خارجه روسیه مبنی بر ارائه تضمین از سوی آمریکا به این کشور چه تاثیری بر روند مذاکرات وین خواهد داشت، تاکید کرد: روسیه یکی از طرف های مذاکراتی در گفت وگوهای وین است و طبیعی است که باید درخواست ها را در چارچوب وین و میز مذاکراتی دریافت و بررسی کنیم اجازه بدهید این چیزی که در فضای رسانه ای دیدیم را ترجمان آن را در میز مذاکراتی ببینیم و بعد از آن ببینیم و بررسی کنیم که در چه بستری می توان اینها را جلو برد.

وی تاکید کرد: همانطور که پیش از این گفتم آنچه که مهم است این است که روابط و همکاری های صلح آمیز هسته ای ایران با دیگر کشورها از جمله روسیه نباید محدود و مقید به هیچ تحریمی شود به ویژه اگر آن تحریم ها تحریم های خود خوانده و بدون مجوز سازمان ملل متحد باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مذاکرات کنونی وین و دستاوردهای آن چه تفاوتی با شش دوره قبلی داشته است تاکید کرد: آنچه که امروز در وین رخ می دهد با دو مشخصه و مولفه تداوم و تغییر قابل شناسایی است. در وین در نکاتی تداوم داشتیم و در نکاتی هم دچار تغییرهایی بودیم تا روزی که ان‌شاءالله توافق صورت بگیرد و متن آن را در اختیار مردم قرار دهیم می توانیم بگوییم آنچه که امروز اتفاق می افتد در راستای حداکثرسازی منافع ملت ایران با رعایت تمامی خطوط قرمز و دستورالعمل هایی بوده که به تیم مذاکراتی در وین و وزارت خارجه داده شده است. لذا ما با این جدیت جلو می رویم که ان‌شاءالله بتوانیم حداکثر منافع ملت ایران را محقق کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که طبق اخبار منتشر شده مذاکره‌کننده سه کشور اروپایی به پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند و آیا برنامه‌ای برای بازگشت هیات ایران از وین وجود دارد، اظهار کرد: مذاکرات در وین در جریان است و اتفاقا در هفته‌ای که گذشت در حوزه  پادمانی و در موضوعات دیگر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است

وی تصریح کرد: نه نیازی می‌بینم و نه در این مرحله خبری دارم که هیات‌ها بخواهند وین را ترک کنند به ویژه هیات ایران. ما در وین هستیم که مذاکرات در چارچوب دستورالعمل‌ها و تحقق منافع ملت ایران به نتیجه برسد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که روسیه احتمالا از برجام و مذاکرات وین طی روزهای آینده خارج می‌شود، گفت: ما خبری از خروج روسیه نداریم و آنچه که در این زمینه مطرح می‌شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است. روسیه عضو مسئول برجام بوده است و برخلاف سه کشور اروپایی، چین و روسیه تا حدود بسیار زیادی در حوزه برجام حتی در دوران اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا تا به امروز مسئولانه عمل کرده‌اند و ما هم خبری در مورد آنچه که مطرح کردیده‌اید نداریم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نگاه ایران در مورد نظامی گری ناتو در منطقه نیز گفت: ما تشریک مساعی می‌کنیم با دوستان در روسیه و در ارتباطاتی که با طرف‌های دیگر داریم که مذاکرات فوری به یک آتش بس در اوکراین بینجامد. نگرانی‌های جدی در طرف روسیه نسبت به چند دهه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو و آمریکا مطرح شده است. توافقاتی هم بین شوروی و روسیه کنونی با ناتو بوده و نادیده گرفته شده است و باید به آنها پرداخته شود.

خطیب‌زاده اضافه کرد: ولی جنگ راه حل نیست و مردم باید از اینگونه منازعات بین دولت‌ها دور بمانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد توافق احتمالی وین مطالبی مطرح کرده‌اند از جمله این‌که آقای کریمی قدوسی اعلام کرده که هیاتی پنج نفره از نمایندگان تشکیل شده و این هیات قرار است در مورد مذاکرات وین دیداری را با رئیس جمهوری داشته باشند، اظهار کرد: در حوزه فرمایشات نمایندگان ملت باید بگویم که مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین نهادهای مردم سالار در ایران است. اظهاراتی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می‌کنند نشان دهنده شکوه مردم سالاری و مطالبه‌گری نمایندگان مردم ایران است و ما به آنها احترام می‌گذاریم طبیعی است که صداهای مختلفی از مجلس درباره مسائل جاری کشور شنیده شود.

خطیب زاده گفت: صبح امروز آقای امیرعبداللهیان با نزدیک به ۷۰ نفر از نمایندگان مردم در کمیسیون تلفیق گفت‌وگوهای جدی در مورد مسائل مختلف از جمله مذاکرات وین داشته‌اند.

وی با اشاره به نوع تعامل موجود بین وزارت امور خارجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: خود من خدمت نمایندگان محترم رسیدم و نظرات آنها را شنیده‌ام.

وی تصریح کرد: بستری که در آن مذاکرات راهبری می‌شود بستری است که رئیس مجلس در آن حضور دارند. مذاکرات توسط شورای عالی امنیت ملی به پیش می‌رود که رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در آن عضو هستند. مذاکرات با دستور کار مشخصی جلو می‌رود

خطیب‌زاده گفت: تمام ابهاماتی که بعضا می‌شنوید پاسخ دارد و ان‌شاءالله روزی که در نقطه‌ای قرار بگیریم که بتوانیم گفت‌وگوها را به صورت عمومی توضیح دهیم آقای باقری تیم مذاکراتی و من توضیحات مبسوط را ارائه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در مورد سوال دیگری تصریح کرد: مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و تا مادامی که  سه چهار موضوع بسیار کلیدی باقی‌مانده حل نشود نمی‌توانیم بگوییم در نقطه توافق قرار داریم در بسیاری از آنها ماحداقل‌هایی را مطرح کرده‌ایم که باید لحاظ شده تا بتوانیم توافق را اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت خروج ایرانیان از اوکراین با توجه به وقوع جنگ در این کشور و اقداماتی که وزارت خارجه در این زمینه انجام داده است، تصریح کرد: روز گذشته و با پروازی که انجام شد تعداد دیگری از ایرانیان به کشور بازگشتند و رئیس ستاد بحران وزارت خارجه با آن پرواز به لهستان رفت و از مرزها بازدید کرد و به ایرانیان سر زد. الان می‌توانیم بگوییم ورود ایرانی‌ها به کشورهای همجوار اوکراین به حداقل رسیده است. نوع و ترکیب ورود تغییر کرده است در روزهای اول بیشتر جوانان و دانشجویان بودند. الان بیشتر خانواده‌ها به کشورهای همسایه اوکراین ورود پیدا می‌کنند. با دو پرواز تا به حال تعدادی از ایرانیان را به کشور بازگردانده‌ایم و سامانه‌ای را برای ایرانیان در اوکراین معرفی کرده‌ایم البته تعداد کمی از ایرانیان اکنون در اوکراین هستند ولی از همان تعداد خواسته‌ایم اعلام محل کنند که کجا هستند و تا به امروز اقدامات و تمهیداتی که وزارت خارجه اندیشیده جواب داده و توانستیم بسیاری از ایرانیان را در کمترین زمان از اوکراین خارج کنیم به رغم همه مشکلاتی که داشتیم کار واقعا سخت و پیچیده بود.

وی ادامه داد: یکبار دیگر از همه ایرانیانی که همچنان در اوکراین هستند درخواست می‌کنیم که در اولین فرصت ممکن با ما تماس بگیرند و اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کنند. تمهیدات لازم برای بازگشت آنها از سوی دولت انجام می‌شود و جای هیچ نگرانی ندارد.

وی همچنین در مورد وضعیت دانشجویان نیز گفت: دانشجویان برای ادامه تحصیل نگران نباشند در ایران می‌توانند بلافاصله ادامه تحصیل بدهند تا در این زمینه دچار عقب‌ماندگی از تحصیل و یا مشکلی در این زمینه نشوند. وزارت خارجه تا لحظه آخر در کنار آنهاست. آنهایی که سرباز هستند و مشکل خدمت دارند با دستور عمل صادر شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مشکلی برای بازگشت به ایران ندارند. در اولین فرصت ممکن به ایران برگردند اینجا محل امنی برای آنهاست تا روزی که فضا آماده شود و بتوانند برگردند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست که در محل وزارت امور خارجه برگزار شده بود، خطیب زاده با تبریک اعیاد شعبانیه به مانند هر هفته به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت خارجه در طول یک هفته گذشته پرداخت.

Share