خطیب‌زاده اعلام کرد

واکنش به اقدامات سفیر روسیه و تحولات اوکراین | مذاکرات به موضوعات کلیدی رسیده است

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه بن‌بستی در مذاکرات وین نیست، گفت: مذاکرات سخت و پیچیده است. به موضوعات کلیدی رسیده است. موضوعات اختلافی در میان است و نیازمند تصمیمات جدی و کلیدی از سوی طرف های مقابل به ویژه واشنگتن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان اینکه وزیر خارجه ایرلند به تهران سفر کرده است و امروز ظهر در محل وزارت خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند، گفت: احتمالا ایشان بر اساس برنامه ریزی انجام شده با جناب آقای رئیس جمهور نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر وزیر خارجه ایرلند شاهد بازگشایی سفارت این کشور در تهران خواهیم بود با توجه به اینکه از چندی پیش رایزنی هایی در مورد بازگشایی سفارت این کشور در تهران انجام شده است، تصریح کرد: روز گذشته سفیر آکرودیته ایرلند در تهران رونوشت استوارنامه خود را به وزیر خارجه کشورمان تقدیم کرد. کاردار موقت ایرلند نیز از مدتی قبل در تهران مستقر شده و مأموریت خود را آغاز کرده است. مقدمات بازگشایی سفارتخانه ایرلند در تهران در حال انجام است. سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران نیز در راستای گسترش روابط دو کشور انجام شده است و امیدواریم در اولین فرصت شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که کشور ایرلند مدتی است که به عنوان تسهیل کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام فعالیت می کند و به نظر می رسد که با توجه به سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران مذاکرات در مسیر بسیار خوبی در حال حرکت است، خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: من در مورد نتیجه گیری شما قضاوت نمی کنم ولی نقش ایرلند به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام یکی از موضوعات و دستورکارهای جاری در جریان سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی برخی از اقدامات سفارت روسیه در تهران باعث ایجاد حساسیت هایی در افکار عمومی مردم ایران و فضای مجازی شده و آیا این اقدامات و این بازخوردها در مدت اخیر با واکنشی از سوی وزارت خارجه ایران همراه بوده یا نه، با توجه به نوع روابط ایران و روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه یک روابط چند لایه و چند بعدی است. ما شاهد همکاری های راهبردی دو کشور در زمینه های مختلف هستیم. آقای رئیس جمهور سفری به روسیه داشتند و ملاقاتی طولانی، پرمحتوا و پرنکته بین روسای جمهور دو کشور انجام گرفت. دو کشور برای گسترش روابط با یکدیگر مصمم هستند. با یکدیگر در سازمان های بین المللی هم پیمانی دارند. ایران در موضوعات مختلف از مواضع روسیه در عرصه های بین المللی حمایت کرده، روسیه نیز از مواضع ایران در عرصه های مختلف حمایت کرده است و این هم راستایی دو کشور را در حوزه سیاست خارجی نشان می دهد. دو کشور با حفظ منافع یک رابطه ممتازی دارند و بر گسترش روابط تأکید دارند.

وی افزود: هر دیپلمات برجسته و سفیر پخته‌ای می‌داند که نباید اقدامی انجام دهد که احساسات مردم کشور میزبانش جریحه دار شود و این با روابط ممتاز دو کشور همخوان نیست. طبیعی است که این مسائل از مسیر جاری خود منتقل شده و باز هم منتقل می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در ارتباط با زمان سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران نیز گفت: برنامه ریزی برای سفر آقای مادورو به تهران در حال انجام است و من تاریخ نهایی آن را بعد از مشخص شدن، خدمت اهالی رسانه اعلام می کنم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر رئیس جمهور به قطر و اینکه آیا این سفر به منظور شرکت در اجلاس اپک گازی صورت می گیرد یا یک سفر دوجانبه نیز هست، تصریح کرد: به زودی اجلاس اپک گازی در قطر برگزار می شود و ما در سطح بالایی در آن شرکت می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مناسب است برنامه های دکتر رئیسی به کشورهای مختلف دفتر ایشان پیگیری شود و جزئیات در این زمینه را از دفتر رئیس جمهور پیگیری شوید.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری ایسنا در مورد تصمیم ایالات متحده مبنی بر اینکه بخشی از دارایی های بلوکه شده افغانستان در آمریکا به قربانیان ۱۱ سپتامبر ارائه شود در حالی که این روزها مردم افغانستان در وضعیت بسیار بدی به سر می برند و نگاه ایران به این تصمیم ایالات متحده چیست، گفت: این برای اولین بار نیست که ایالات متحده آمریکا دست به غارت اموال دیگر کشورها می زند. متأسفانه دولت و ایالت متحده آمریکا باورش این است که مالک دنیاست و هرگاه اراده کند می تواند به عنوان قاضی، پلیس و هیئت منصفه وارد عمل شود. به تنهایی دادگاه برگزار کند. آن را به دیگر کشورها تحمیل کند و اموال دیگر کشورها را به صورت گردن کشانه مصادره کند. این اتفاق برای اولین بار رخ نداده است و زشتی مورد اخیر آنجاست که آمریکا با حمله ای که به افغانستان انجام داد میلیاردها دلار به مردم مظلوم افغانستان و همچنین مالیات دهندگان خود وارد کرد و از طرف دیگر خروج فضاحت باری را از افغانستان داشت. بسیاری از زیرساخت های این کشور را تخریب کرد و یا رها کرد و بر اثر این وضعیت اقتصاد افغانستان فروپاشیده است.

وی ادامه داد: در این وضعیت به جای اینکه مسئولیت اقدامات خود در افغانستان را بپذیرد به مردم افغانستان که در وضعیت بغرنجی به سر می برند رحم نمی کنند و اقدام به مصادره اموال این کشور می کند به بهانه اتفاقی که توسط اتباع کشور متحد آمریکا انجام شده است. اقدام اخیر آمریکا شرم آور و ضد انسانی است. دولت آمریکا باید نسبت به این رفتارهای خود تجدیدنظر کند. این اقدامات باعث خجالت دولت آمریکاست. دنیا متفاوت شده و آمریکا باید این پیام را بگیرد. ایران از این اقدام مشمئزکننده آمریکا اعلام بیزاری می کند و دنیا دیگر نمی تواند شاهد این گونه اقدامات از سوی آمریکا باشد و همان طور که گفتم آمریکا باید این پیام را بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اوکراین و اقدامات وزارت خارجه و سفارت ایران در اوکراین برای پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی در این کشور با توجه به بحرانی شدن وضعیت در آن تصریح کرد: ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می کند. ما از افزایش تنش بین روسیه و اوکراین ابراز نگرانی می کنیم و به عنوان کشوری که با تهران و کی یف روابط حسنه دارد طرف‌های مقابل را به حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت  می کنیم و این آمادگی را داریم که از ظرفیت ها و مساعی خود در این زمینه استفاده کنیم که دیدگاه های دو طرف را در راستای حل مسالمت آمیز این موضوع به یکدیگر نزدیک کنیم.

خطیب زاده گفت: منطقه اوراسیا نمی تواند شاهد تنش و جنگ دیگری باشد. آمریکا با رفتار خسارت بار خود طی دهه های گذشته در نقاط مختلف جهان از جمله این منطقه نشان داده است که متأسفانه از اشتباهات خود درس نمی گیرد و تنش آفرینی می کند در حالی که ما همه باید تلاش کنیم تا تنش ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: ستادی در وزارت امور خارجه برای پیگیری اوضاع اوکراین تشکیل شده است و ما با دقت مسائل اوکراین را پی‌گیری می‌کنیم.

خطیب زاده در بخش دیگری از این نشست گفت: زمان رسیدن به توافق در مذاکرات وین یک رابطه معکوس با اراده واقعی آمریکا و طرف های غربی دارد و اگر آنها اراده واقعی نشان دهند زمان رسیدن به توافق کم‌تر است.

وی تاکید کرد: این توافق منتظر تصمیمات سیاسی طرف های مقابل مانده است.

Share