معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:

به ازای هر ۴ دانش‌آموز، یک نفر مبتلا به «چاقی» و «اضافه وزن» است

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: طی هشت سال گذشته نرخ «چاقی» دانش‌آموزان رشد داشته و به ازای هر چهار دانش‌آموز یک دانش‌آموز مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن است و از حیث ورزش و چاقی خانواده‌ها، بیش از ۶۵ درصد مادران مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، صادق ستاری فرد با اشاره به سیاست دولت که دولت مردمی، مردم سازی و مردم محوری همه برنامه‌ها است اظهار کرد: در وزارت آموزش‌وپرورش به دنبال عملیاتی کردن این رویکرد بودیم و در گام اول به سمت آزادسازی مجموعه‌های ورزشی رفتیم.

وی افزود: حدود ۴۰۰۰ اماکن ورزشی داریم که این ظرفیت را دارند تا برای استفاده در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌شان قرار دهیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه به دنبال  یک چرخش تحولی از اختصاصی سازی به سمت مردمی سازی و با رویکرد عدالت محوری هستیم گفت: وزارت آموزش‌وپرورش مولد سرمایه اجتماعی است و ما از خودمان شروع کردیم و اماکن متعلق به  وزارت آموزش و پرورش را در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان در آخر هفته‌ها قرار دادیم. پنج‌شنبه دختران با مادران و جمعه پسران با پدران به‌صورت رایگان می‌توانند از امکان ورزشی استفاده کنند.

ستاری فرد به هدف همگانی شدن ورزش و برداشتن گامی برای ارتقای سلامت عمومی خانواده‌ها گفت: در فاز اول این برنامه در ۱۰ استان عملیاتی می‌شود. سه استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی این کار را شروع کرده‌اند و در بازه زمانی کوتاه‌مدتی به ۱۰ استان می‌رسند و تا پایان سال تحصیلی همه استان‌ها را دربر می‌گیرد.

وی افزود: در فاز بعدی به سمت آزادسازی مدارس می‌رویم. مدرسه کانون پیشرفت محله است. از محوطه مدارس در تابستان و آخر هفته‌ها و بعدازظهرها برای بسط فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌کنیم تا ارتباط بین خانواده و حوزه آموزش را بهبود دهیم و برای تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه مردم تلاش کنیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ما از ظرفیت مدارسمان نیز می‌توانیم استفاده کنیم اظهار کرد: به دنبال این هستیم که به‌زودی دستورالعمل مربوطه را ابلاغ و از طریق ثبت‌نام و صدور کارت شناسایی برای دانش‌آموزان و خانواده‌شان، امکان ورود به اماکن ورزشی را تسهیل می‌کنیم، البته به دنبال هیئت‌امنایی شدن مجموعه‌های ورزشی هم هستیم که خود مردم بر سرکار بیایند و مدیریت کنند.

ستاری‌فرد افزود: این آمادگی و تقاضا را داریم که سایر دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت ورزش و شهرداری‌ها به ما کمک کنند و اماکن و زیرساخت‌های ورزشی‌شان را آخر هفته‌ها در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌شان قرار دهند تا به توسعه ورزش همگانی کمک کنیم. به دنبال ترویج سنت حسنه وقف آموزشی هستیم تا از ظرفیت مردمی برای توسعه ورزش دانش‌آموزی بهره‌مند شویم. ۳۳ هزار معلم ورزشی داریم و تعداد معلمان ما شش برابر کل پرسنل وزارت ورزش و جوانان است.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها به‌صورت رایگان وارد مجموعه‌ها می‌شوند و هزینه‌ای از آنها اخذ نمی‌شود، یک هدف اجرای طرح آزادسازی اماکن ورزشی را افزایش فعالیت و تحرک دانش‌آموزان دانست و گفت: طی هشت سال گذشته نرخ چاقی دانش‌آموزان رشد داشته و به ازای هر چهار دانش‌آموز یک دانش‌آموز مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن است و از حیث ورزش و چاقی خانواده‌ها، بیش از ۶۵ درصد مادران مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هستند. از سوی دیگر طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه ما سالمند می‌شوند و جوانان با سرعت بیشتری مبتلا به چاقی می‌شوند و بر اساس مطالعات در آینده جامعه‌ای را خواهیم داشت که ۷۵ درصد دچار معضلات چاقی و اضافه‌وزن خواهند بود و یا در معرض خطر قرار دارند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» شبکه اول سیما افزود: با این هدف و چشم‌انداز، چاره‌ای نداریم جز اینکه در حوزه ورزش دانش‌آموزی هزینه کنیم. اگر امروز برای ورزش دانش‌آموزی هزینه نکنیم در چشم‌انداز ۱۰ تا ۳۰ سال آینده باید هزینه‌های درمان و سلامتِ به‌مراتب سنگین‌تری را متحمل شویم. دانش‌آموزان می‌توانند پدر و مادر خود را برای حضور در اماکن ورزشی ترغیب کنند که هم تحکیم بنیان خانواده را به دنبال دارد و هم می‌تواند باعث تشویق خانواده‌ها به حضور در عرصه ورزش شود و درعین‌حال می‌تواند به شناسایی استعداد بچه‌ها  کمک کند.

ستاری فرد بابیان اینکه ۱۵ هزار کانون ورزشی داریم و در بیش از ۳۰ رشته ورزشی انجمن ورزشی داریم گفت: حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و به‌طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد جامعه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با آموزش‌وپرورش مرتبط هستند و پیش‌بینی کردیم حتی در آینده دانش‌آموزان بتوانند با پدربزرگ و مادربزرگ خودشان نیز در اماکن ورزشی ما حضور یابند.

Share