یک متخصص تغذیه عنوان کرد

بدترین و بهترین نان‌ ایرانی مشخص شد | بمب ساعتی چاقی۱۰ سال دیگر منفجر می‌شود

یک متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام بدترین و بهترین نان‌های ایرانی از خطر انفجار بمب ساعتی چاقی در ایران طی یک دهه آینده هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، عبدالرضا نوروزی در نشست خبری تازه‌های چاقی و دیابت با تشریح مواد و روش‌های ضدچاقی در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها اظهار داشت: بیشتر این مواد و روش‌ها علمی نیست زیرا برخی این مواد دارای DNP است که شاید چربی‌سوز باشد ولی عوارض بسیار دارد، همچنین مواد دیگر ضدچاقی نیز ادرارآور هستند و چون ۷۰ درصد بدن حاوی آب است مسلماً مصرف این مواد در چند روز باعث کاهش آب بدن و وزن می‌شود ولی بسیار سریع چنین کاهش وزنی برمی‌گردد و عوارض و بیماری‌های کلیوی نیز در بر دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: طی بررسی جهانی چاقی در ۱۹۵ کشور دنیا، کشور ما در سنین بزرگسالان وضعیت خوبی دارد و کشوری چون مصر چاق‌ترین کشور جهان است ولی در سنین زیر ۲۰ سال وضعیت خوبی نداریم، به‌طوری که ۱۹ درصد دختران و پسران ما چاق هستند، البته برخی استانها مانند تهران و شهرهای شمالی دچار چاقی بیشتری هستند، مثلاً آمار تهران ۳۵ درصد چاقی بین سنین زیر ۲۰ سال است، البته چاقی در این سنین در استانهای جنوب شرقی شیوع کمتری دارد.

نوروزی تصریح کرد: بنابراین با این آمار چاقی بین سنین زیر بیست سال ایرانی برآورد می‌شود طی ۱۰ سال آینده بمب ساعتی چاقی در کشور ما منفجر شود.

این متخصص تغذیه با تشریح بهترین و بدترین نان‌ها در ایران گفت: در این زمینه ۱۳ نان را بررسی کردیم که بهترین نان سنگک است؛ البته نه به‌خاطر سبوس آن، بلکه به‌خاطر خوب پخته شدن این نان است، همچنین بدترین نان‌ها نیز مربوط به نان‌های باگت با خمیر بسیار زیاد است.

نوروزی با انتقاد از این‌که هنوز درمان چاقی جزو پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته است، عنوان کرد: چاقی باعث ۱۷ درصد مرگ‌ومیر در کشور است‌ و در سال ۲۰۰۳ نیز سازمان بهداشت جهانی مهم‌ترین خطر بشریت را چاقی عنوان کرد و در سال ۲۰۱۲ نیز یک مؤسسه معتبر جهانی، چاقی را جزو بیماری قلمداد کرده است تا تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد ولی هنوز در کشور ما درمان چاقی تحت پوشش بیمه نیست و فقط برخی جراحی‌های چاقی پوشش اندک بیمه‌ای دارد.

Share