بهره گیری از فورواردرهای Multi Modal

افزایش همکاری ها در حمل و نقل کانتینری و رو رو بین دو بندر انزلی و آکتائو

مدیرکل بنادر گیلان، با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بنادر گیلان در راستای حمل و نقل کانتینری ایجاد شده، گفت: ترانزیت خودرویی در خط رو – رو بین بنادر آکتائو و انزلی در حال انجام است که علاقه مند هستیم در خصوص کالاهای کانتینری نیز این مهم انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست ویدیو کنفرانسی همکاری بنادر شمال کشور با بندر قزاقستان با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی،  مدیر کل بندر امیرآباد، مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، نماینده کشتیرانی و مدیر بندر اکتائو قزاقستان برگزار شد.

دکتر حمیدرضا آبایی در این جلسه ضمن ابراز آمادگی بنادر گیلان و دیگر بنادر شمال کشور در خصوص تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای اساسی، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در بنادر شمالی جمهوری اسلامی ایران در عملیات تخلیه غلات هیچ مشکلی وجود ندارد و اکنون حتی کشتی ها بدون پرداخت هیچ دموراژی بنادر کشور را ترک می کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بنادر گیلان و به خصوص بندرانزلی در راستای حمل و نقل کانتینری ایجاد شده و می توان بیشتر در این خصوص همکاری کرد، خاطرنشان کرد: در حال تهیه کانتینر و کانتینر یخچالی با استفاده از توان بخش خصوصی همچون کشتیرانی دریای خزر و دیگر بخش های خصوصی در بنادر گیلان هستیم و  امیدواریم با افزایش همکاری های دوجانبه شاهد رونق ترانزیت کالاهای کانتینری باشیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بهره گیری از فورواردرهای Multi Modal را بسیار موثر و مفید دانست و گفت: ترانزیت خودرویی در خط رو رو بین بنادر آکتائو و انزلی در حال انجام است که علاقه مند هستیم در خصوص کالاهای کانتینری نیز این مهم انجام شود.

آبایی تصریح کرد: سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا در استان گیلان از فعالیت های جدید و ترانزیت کنندگان جدید در بنادر خود استقبال می کنند.

وی با بیان اینکه شرایط و ظرفیت های خوبی  در بنادر گیلان ایجاد شده است، اذعان داشت: می توان از ظرفیت های این بنادر بیشتر استفاده کرد و طرف قزاقی با همکاری های دوجانبه نیز می تواند از ظرفیت های خالی بنادر خود نیز بهره ببرد.

رویکرد جدی دولت قزاقستان برای استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران

آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائو قزاقستان با بیان اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران، از برنامه‌های جدی دولت این کشور قلمداد می‌شود، تاکیدکرد: در پی گران شدن حمل‌ونقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدا چین را از طریق دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.

وی با اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با ایران، اظهار داشت: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند به ویژه بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرایند از ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی ایران استفاده کنیم.

توریک پنبایف با تاکید حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و با اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از طریق خاک و آب‌های سرزمینی ایران، اظهار داشت: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چراکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد.

گفتنی است، در پایان مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و مدیر بندر آکتائو قزاقستان بر همکاری های دوجانبه و حمل و نقل کانتینری و کشتی های رو رو تاکید کردند.

Share