مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان مطرح کرد:

جذب کامیون‌های ترک‌ به بنادر گیلان در دوره مناقشات ارمنستان و آذربایجان

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار داشت: اتفاقا در همان زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان توانستیم کامیون‌هایی به مقصد روسیه را از طریق کشتی رو -رو انتقال دهیم. به طوری‌که حتی کامیون‌های ترکیه که راهی روسیه بودند به دلیل بروز مشکلات در مرز ارمنستان و اذربایجان، به سمت بنادر گیلان آمدند اما در ادامه در جذب این کامیون‌ها موفقیت قابل توجهی نداشتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایلنا، حمیدرضا آبایی درباره عملکرد بنادر تجاری استان گیلان درباره افزایش حمل بار و تصمیمات اخذ شده برای رونق این بنادر در سفر اخیر رییس جمهوری به همراه وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: با توجه به نگرش دولت و تصمیمات مسئولان رده بالای کشور و آشنایی آنها با امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های بندر انزلی، همچنین سابقه این بندر در دریای خزر، ‌اقداماتی برای رونق هر چه بیشتر بندر انزلی و سایر بنادر استان گیلان در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پس از بازدید وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توانستیم درباره اقدامات در بحث استفاده از ظرفیت‌های کشتی‌های رو-رو، کانتینری، اتصال به شبکه ریلی، تقویت پسکرانه‌ها به یک جمع‌بندی برسیم و وزیر راه و شهرسازی هم در بازدید از این بندر در مورد رونق تجاری بنادر گیلان و فعالسازی ظرفیت‌ها تاکید کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه بندر انزلی از باسابقه‌ترین و فعال‌ترین بنادر کشور بوده اما در حال حاضر  افتی در جایگاه خود داشته، گفت: برای اینکه بتوانیم بندر انزلی را به رونق تجاری سال‌های قبل بازگردانیم، باید استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله اتصال به شبکه ریلی، افزایش عملیات کانتینری و کانتینر یخچالی را در دستور کار قرار دهیم.در این میان موضوع مورد اهمیت برای رونق بنادر خزر استفاده از کشتی‌های رو- رو است و باید در این حوزه هم گام‌های اساسی برداریم.

آبایی افزود: کشتی‌های رو-رو برای ما نه تنها از جهت جابه‌جایی کامیون‌های حامل محمولات صادراتی و وارداتی بلکه از لحاظ جابه‌جایی خودروهای ترانزیتی بسیار حائز اهمیت هستند و هر چند که در حال استفاده از ظرفیت‌های این حوزه هستیم اما باید این ظرفیت را گسترش دهیم.  ‌البته بر خلاف نظر مسئولین کشتیرانی خزر که می‌گویند کشتی رو- رو در اولویت قرار ندارد ما معتقدیم وجود اینگونه کشتی‌ها برای حمل کامیون‌های حامل محمولات ترانزیتی یک فرصت مناسب محسوب می‌شود و یک شرایط رقابتی با جاده ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در تردد سه کشتی رو-رو به بندر انزلی تنها ۴۸ دستگاه کامیون حمل شده و همین موضوع باعث غیراقتصادی بودن استفاده از کشتی رو – رو بوده، تاکید کرد: در طول یک سال گذشته برای جابه جایی ۹۸ دستگاه کامیون از ظرفیت کشتی رو –رو استفاده شد. ما هم معتقدیم باید به سمت کشتی رو-رو با ظرفیت بالاتر برویم چرا که به طور قطع جابه جایی کامیون‌ها و کالا با کشتی رو-رو با ظرفیت بیشتر باعث کاهش کرایه‌های حمل  می‌شود اما مشکل مهم این است که برنامه زمان‌بندی و منظم برای حرکت کشتی‌های رو- رو نداریم و تردد کشتی‌های رو-رو با برنامه‌ریزی انجام نمی‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه در این شرایط رانندگان کامیون از زمان دقیق تردد کشتی‌ها اطلاع ندارند و این باعث می‌شود جاده را به مسیر دریایی ترجیح دهند، گفت: اگر سازمان توسعه تجارت به کشتی‌های رو-رو ای که به صورت منظم و برنامه‌ای تردد دارند، یارانه و سوبسید ارائه دهند می‌توان حمل از طریق از این کشتی‌ها را افزایش داد.اگرکشتی‌های رو- رو حتی برای یک کامیون دقیقا در زمان مقرر حرکت کنند، صاحبان بار، فورواردرها، ترانزیت کنندگان به این خط منظم اعتماد می‌کنند و نسبت به حمل بار از این مسیر تمایل بیشتری خواهند داشت.

آبایی در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌توان برای کشتی‌های رو-رو برنامه زمان‌بندی شده داشت، اظهار داشت: یکی از دلایلی اصلی این است که خط فعال در این حوزه در بندر انزلی یک خط خارجی است و در حال حاضر کشتی با پرچم ایران در این خط  وجود ندارد بنابراین کشتی باید توسط خطوط ایرانی چارتر شود که بتوانیم برنامه‌های زمان بندی شده را به شرکت اعلام کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که برای کشتی خارجی و شرکت خارجی سود در اولویت قرار دارد و برای آن ملیت ایران یا هر کشور دیگری مهم نیست اما اگر بتوانیم کشتی رو- رو با پرچم ایران داشته‌ باشیم امکان برنامه‌ریزی دقیق تر با توجه به شرایط و اقتضائات به دست می‌آید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: در حال حاضر کشتی رو-رو با پرچم ایران نداریم. تا کنون دو کشتی رو- رو به بندر انزلی آمده‌اند و در خط روسیه و قزاقستان تردد داشته‌اند که برنامه‌ریزی برای این کشتی‌ها سخت است و برای تردد منظم از بنادر شمالی باید کشتی رو-رو با پرچم ایران داشته باشیم.

آبایی درباره دلایل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای عدم خرید کشتی رو-رو گفت: نگرشی که وجود دارد این است که خرید کشتی رو- رو به صرفه نیست و همین حمل و نقل را می‌توان از طریق کانتینر و به وسیله تریلی یا کانتینربرها انجام داد. در واقع شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت حمل کننده، به عملیات حمل و نقل نگاهی مبتنی بر درآمد و هزینه‌ دارد اما سازمان بنادر و دریانوردی این موضوع را به صورت کلان می‌بیند و منافع کشور را به درآمد و هزینه ترجیح می‌دهد. از این رو ما به دنبال راه‌اندازی کشتی رو-رو با پرچم ایران هستیم. اگر چه کشتی رو- رو در کوتاه مدت صرفه اقتصادی ندارد اما به طور قطع حمل با رو-رو در بلند مدت  به صرفه‌تر است.

وی درباره پرداخت یارانه از سوی سازمان توسعه تجارت به خطوط کشتیرانی برای جبران زیان ناشی از حمل منظم کالا هر چند با حجم کم تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت فعلا برای خطوط لاینری یارانه مورد نظر را اختصاص می‌دهد و آن هم فقط برای کشتی‌هایی که به سمت آکتائو و روسیه حرکت می‌کنند اما در خواست ما این بوده که ان یارانه حتما به کشتی‌های برنامه‌ای و منظم اختصاص داده شود و این انگیزه‌ای خواهد بود تا کشتی‌ها در همان زمان مقرر و ساعت اعلام شده حرکت کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: درخواست ما این است که این یارانه باید به کشتی‌هایی که به صورت منظم و لاینری بین ایران – قزاقستان، روسیه  و حتی آذربایجان و ترکمستان هم تردد دارند، اختصاص یابد. این یارانه باید به کشتی‌هایی اختصاص پیدا کند که علی‌رغم بارگیری با حجم کم در تاریخ  و ساعت از قبل اعلام شده، حرکت می‌کنند و باید مابه التفاوت و زیان این کشتی‌ها برطرف شود تا انگیزه‌ای برای فعالیت در بنادر شمالی را داشته باشند.

آبایی همچنین درباره اخرین تصمیمات برای لایروبی بندر آستارا اظهار داشت: لایروبی بندر آستارا توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است. در روند لایروبی این بندر با مشکلاتی از جمله شرایط  جوی و شرایط دریای خزر مواجه بودیم که قرار بر این است در لایروبی از امکانات سازمان بنادر بیشتر از گذشته  استفاده شود.

وی ادامه داد: موضوع این است که لایروب هاپرساکشن در دریای خزر وجود ندارد و برای استفاده از هاپر شرکت حشمت رود (پیمانکار منتخب اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برای لایروبی بندر آستارا)  هم با مشکلاتی مواجه هستیم از این رو تصمیم گرفته شده این است که امکانات سازمان بنادر برای لایروبی این بندر به کار گرفته شود و این دستور باید از سازمان مرکزی به اداره بنادر گیلان ابلاغ شود تا در ظرف مدت زمان مناسب لایروبی انجام و تکمیل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به عملکرد بندر آستارا در ۱۰ ماه امسال تاکید کرد: با همین سطح آب، بندر آستارا عملکرد خوبی داشته به طوری که از نظر افزایش تردد تعداد کشتی رشد ۸ درصدی و از لحاظ عملکرد در صادرات افزایش ۱۲ درصدی را رقم زده‌است.

  آبایی گفت: باید توجه داشته باشیم که در فصول سرد به دلیل یخ‌زدگی آستاراخان و مناطق بالادستی کشتی ها با ظرفیت کامل در این مسیر تردد ندارند.البته کاهش عمق بندر آستارا و نیاز به لایروبی را انکار نمی کنیم اما این مساله نشات گرفته از کاهش سطح تراز آب و ورود  رسوب از بالادست است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در پاسخ به این سوال که آیا در دوره مناقشات مرزی ارمنستان و آذربایجان و همچنین بداخلاقی‌های مرزی جمهوری آذربایجان با کامیون‌های ایرانی، توجه صاحبان بار به سمت بنادر گیلان جلب شد و رشدی در حمل بار از مسیر دریایی تجربه شد؟ گفت: اتفاقا در همان زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان  توانستیم  کامیون‌هایی به مقصد روسیه را از طریق کشتی  رو -رو انتقال دهیم. به طوری‌که حتی کامیون‌های ترکیه که راهی روسیه بودند به دلیل بروز مشکلات در مرز ارمنستان و اذربایجان، به سمت بنادر گیلان آمدند اما به دلیل مجموع  موضوعاتی که گفته شد در ادامه در جذب این کامیون‌ها موفقیت قابل توجهی نداشتیم.

آبایی ادامه داد: در آن شرایط بنادر گیلان توانستند به کاهش صف کامیون‌ها کمک کنند و حداقل به عنوان یک آلترناتیو در کنار مسیر جاده‌ای نقش‌آفرین باشند.

Share