سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

احیاء کاروانسرا و پل خشتی صفوی بلوردکان لنگرود

ولی جهانی، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از طرح احیاء کاروانسرا و پل خشتی بلوردکان لنگرود به منظور ایجاد فضای گردشگری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از طرح احیاء کاروانسرا و پل خشتی بلوردکان لنگرود به منظور ایجاد فضای گردشگری خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر، گفت: قدمت مجموعه تاریخی کاروانسرا و پل خشتی بلوردکان از توابع شهرستان لنگرود مربوط به دوره صفویه بوده و در مسیر راه قدیم املش به قزوین در مسیر یکی از شریان‌های مهم آن دوره قرار گرفته است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، اضافه کرد: این مجموعه تاریخی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در صورت احیاء می‌تواند نقش پررنگی در توسعه گردشگری منطقه ایفا کند.

جهانی با اشاره به بازدید میدانی از این بنای تاریخی تصریح کرد: قرارگیری این مجموعه در کنار رودخانه پرآب بلوردکان در مسیر راه قدیمی جلگه گیلان به ییلاقات و همچنین وجود پارک جنگلی در کنار این مجموعه از جمله مزایای کاروانسرای بلوردکان بوده که متأسفانه به صورت متروکه رها شده است.

وی گفت: امیدواریم با همکاری و همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستان لنگرود بتوانیم شاهد ساماندهی و بهره‌برداری از این پل تاریخی تا قبل از ایام نوروز ۱۴۰۰ باشیم.

جهانی با اشاره به ذکر اشاراتی به این بنا در نوشتارهای تاریخی گفت: دکتر ستوده در دهه چهل در بازدید از این بنا با اشاره به ویژگی‌های ظاهری بنا در دو طبقه، درازای آن را چهل متر، عرض آن را چهار متر و بلندی دیوارها را ۱۸۰ سانتی متر ذکر کرده و این مجموعه را دارای دوازده آخور در هر ردیف و دهانه هر آخور را ۱۲۰ سانتی‌متر توصیف کرده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: این بنا در بین سالهای ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۳ دچار آتش‌سوزی شده و سازه‌ی آن در یک طبقه تجدید بنا شده است.

Share