تحقق اولین‌ها در سطح بین‌الملل؛

آینده‌نگری خلاقانه به نفع شهر خلاق خوراک رشت

شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی با تعریفی جدید از دیپلماسی شهری به عنوان مولفه‌ای تأثیرگذار در ایجاد برندینگ شهری بستر لازم برای تحقق اولین‌ها در سطح بین‌الملل و آینده‌نگری خلاقانه به نفع شهر خلاق خوراک رشت را فراهم ساخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مفهوم دیپلماسی شهری به عنوان مولفه‌ای تأثیرگذار می‌تواند در ارتقا موقعیت کلانشهرها و شهرهای جهانی و ایجاد برندینگ شهری تاثیر به سزایی داشته باشد. در همین راستا کلانشهرها و شهرهای جهانی سعی می‌کنند با ابزار دیپلماسی شهری، میزان مشارکت و همکاریهای بین المللی خود را در موضوعات جهانی بالا ببرند تا از این طریق موقعیت برتری را در سیاست‌گذاری ملی و جهانی کسب کنند.

حضور سفیر ژاپن به دعوت شهردار رشت که در خلال بهره‌برداری از چهار پروژه شاخص شهرداری و باغ ژاپنی در ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ و در طلیعه چهل و سومین فجر انقلاب اسلامی محقق شد، مصداق و نمونه بارزی از افق نگاه و نوع رویکرد رو به جلو شهرداری رشت در دوره مدیریتی جدید در راستای دیپلماسی بین‌الملل شهری به شمار می‌رود.

برند شهر خلاق خوراک دستاوردی بین‌المللی و چشمگیری بود که شهر رشت تقریبا از شش سال پیش موفق به کسب آن شد و عناوینش را در طی سالهای اخیر تاکنون یدک کشید، با توجه به اهمیت تولید ثروت و رونق گردشگری برای شهر رشت و استفاده از برند شهر خلاق خوراک برای دستیابی به این هدف و البته خلاء بزرگی که در حوزه سیاست‌گذاری و اقدامات عملیاتی برند شهر خلاق خوراک احساس می‌شد، شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی برای اولین بار در شش سال اخیر برای حفظ جایگاه رشت در بین شهرهای خلاق یونسکو دست به اقداماتی بزرگ زد و گامی به جلو نهاد و بر همین اساس سلسله برنامه‌هایی را برای رسیدن به این هدف با شعار «اولین‌ها» در دستور کار خود قرار داد.

در همین راستا در نیمه آذر ماه امسال با ابتکار شهرداری رشت و برای اولین بار، آئین رونمایی از «غذاهای فراموش شده» گیلان با هدف ارج نهادن به آفرینندگان و فعالان این عرصه، ارائه یک تحلیل اجمالی برای مشخص شدن جایگاه واقعی شهر رشت در حوزه خوراک به عنوان دو مؤلفه لازم برای حفظ برندینگ شهر خلاق خوراک برگزار شد تا بدین سبب زمینه‌ها و زیرساختهای برگزاری نخستین فستیوال خوراک رشت پس از یک وقفه و عقب گرد طولانی از اهداف و چشم اندازهای تعیین شده فراهم شود.

همچنین با توجه به اهمیت وصف‌ناپذیر و غیرقابل انکار برند شهر خلاق خوراک برای مرکز استان گیلان، اهتمام مجموعه مدیریت شهری و شهرداری رشت در فرهنگ‌سازی برند شهر خلاق خوراک و حفظ آن نه تنها بدین جا ختم نشد بلکه طبق وعده‌های شهردار برای تثبیت جایگاه رشت، برای نخستین بار قرارداد گذر خوراک در ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور اعضای شورای شهر، شهردار، معاونین و مدیران شهرداری و سرمایه گذار پروژه منعقد گردید.

رونمایی از اپلیکیشن شهر خلاق خوراک اقدام راهبردی و دیگر شهرداری رشت در حوزه نرم‌افزاری و حفظ موقعیت رشت در جمع شهرهای خلاق جهان بود، این اپلیکیشن در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ به مناسبت ششمین سال ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی و با حضور معاون و مدیران یونسکو، شهرداران و شهرهای خلاق ایران، رئیس و اعضای شورا و شهردار رشت در سازمان فاوای شهرداری رشت رونمایی شد.

در ادامه نخستین فستیوال خوراک رشت به مناسبت ششمین سال ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور معاون و مدیران کمیسیون ملی یونسکو در ایران، نمایندگان شهرهای خلاق ایران، اعضای شورا، شهردار رشت، مسئولین استانی و شهرستانی و شهروندان در پیاده راه فرهنگی با حضور گاری کبابی‌ها و ون کافه‌ها برگزار شد که به موجب آن جلوه‌هایی زیبا و بی‌بدیل از پتانسیل‌های شهر رشت در دیدگان نمایندگان یونسکو نمایان شده و در معرض دید همگان قرار گرفت.

همچنین اولین نشست شهرداران شهرهای خلاق ایران با حضور مدیران یونسکو، شهرداران شهرهای اصفهان، کرمانشاه، بندرعباس و سنندج به میزبانی شهرداری رشت در ۲۰ آذر ۱۴۰۰ و با حضور امیر روشن بخش، معاون ارتباطات و مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، اتفاقی مبارک که نظیرش لااقل در شش سالی که از انتخاب شهر رشت در جمع شهرهای خلاق یونسکو می‌گذرد، هرگز عملیاتی نشد.

زمینه چینی برای شرکت شهر خلاق خوراک رشت در کارناوالهای بین‌المللی، استفاده حداکثری از ظرفیت معاونت ارتباطات و مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو در ایران برای تثبیت موقعیت شهر رشت، رایزنی با دیگر شهرهای خلاق ایران برای استفاده از ظرفیتهای هم، تبلیغات توانمندیهای یکدیگر و جذب گردشگر با رویکرد گذر از چالش شیوع کرونا از جمله مهمترین دستاوردهایی بود که از برگزاری این نشست برای شهرداری رشت محقق شد.

برگزاری کارگاه تغذیه سالم برای کودکان شهر خلاق رشت در ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ از دیگر برنامه هایی بود که یکبار دیگر با راهبرد جدید شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی رقم خورد، این کارگاه در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های شهر خلاق خوراک‌شناسی شامل توانمندسازی زنان، بسترهای مناسب آموزشی و گسترش اقدامات و فعالیتهای مرتبط با حوزه خوراک شناسی، کارگاه آموزشی کودک و تغذیه سالم با حضور مادران سرپرست خانوار و با تدریس کارشناس مجرب آشپزی برگزار شد.

Share