خود اشتغالی کانادا

افراد خود اشتغال در کانادا می توانند به مزایای خاص بیمه اشتغال دسترسی داشته باشند که از طریق توافق نامه و یا ثبت نام در کمیسیون بیمه کار کانادا امکان پذیر است.

در صورتی که قصد شرکت در برنامه خود اشتغالی کانادا دارید باید با شرایط آن آشنا شوید. 

باید برای مهاجرت خوداشتغالی کانادا مهارت های ورزشی و هنری خود را ثابت کنید. باید در بخش فرهنگی و ورزشی کانادا مشارکت کنید. 

مشاغل خود اشتغالی کانادا عبارتند از:

  • طراح وب و گرافیک
  • نویسنده و مترجم دورکار
  • میکاپ آرتیست
  • عکاس/ فیلم بردار
  • کارشناس رسانه های اجتماعی
  • برنامه ریز رویداد
  • آرایشگر
  • طراح داخلی
  • مشاور بازاریابی
  • مراقب
  • مربی شخصی
  • معلم خصوصی
  • پیشخدمت منزل
  • تعمیرکار

همچنین درباره ویزای خود اشتغالی کانادا بخوانید.

مزایای خود اشتغالی در کانادا

  • استقلال و کنترل ساعات کاری خود
  • معافیت مالیاتی برای افرادی که کسب و کار راه انداخته اند
  • کنترل بیشتر درآمد خود
  • پس انداز- شخص خود اشتغال می تواند در زمینه هزینه وسایل نقلیه، غذا خوردن بیرون از منزل، لباس اداری، و دیگر هزینه ها صرفه جویی کند.

افراد خود اشتغال در کانادا می توانند به مزایای خاص بیمه اشتغال دسترسی داشته باشند که از طریق توافق نامه و یا ثبت نام در کمیسیون بیمه کار کانادا امکان پذیر است. به محض انجام این کار، افراد خود اشتغال به مزایای متعددی دسترسی دارند:

  • مزایای مرخصی والدین
  • بیماری
  • مراقبت دلسوزانه
  • مراقب خانواده برای کودکان و بزرگسالان
  • افراد خود اشتغال در کانادا به مزایای مرخصی زایمان از طریق برنامه بیمه والدین کبک دسترسی دارند. 

می توانید برای دریافت مزایای خاص بیمه کار از طریق کمیسیون بیمه کار کانادا اقدام کنید، البته در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید:

  • کسب و کار راه انداخته باشید
  • شهروند کانادا بوده و یا اقامت دائم داشته باشید

برخی از افراد خود اشتغال مشمول دریافت مزایای خاص بیمه کار نیستند زیرا فقط به مزایای عمومی بیمه کار دسترسی دارند. این کارگران عبارتند از آرایشگران زن، آرایشگران مرد، رانندگان تاکسی، و ماهیگیرانی که طبق آیین نامه ماهیگیری بیمه می شوند. 

برای ثبت نام خود اشتغالی از طریق کمیسیون بیمه کار کانادا، باید حساب کاربری خدمات من در کانادا ایجاد کنید. پس از افتتاح حساب کاربری، طی ۱۰ روز کد دسترسی شخصی به ایمیل شما ارسال می شود. 

پس از دریافت کد می توانید به حساب کاربری خود وارد شده و بیمه کار برای افراد خود اشتغال را انتخاب کنید، که در صفحه اصلی قرار داشته و سپس فرایند ثبت نام شروع می شود. مشارکت شما در برنامه تا زمان خود اشتغالی شما ادامه می یابد. و در صورتی که از مزایای خاص بیمه کار استفاده نکرده باشید، می توانید حساب کاربری خود را کنسل کنید.

پس از ثبت نام حداقل یک سال طول می کشد تا به مزایا دسترسی داشته باشید.

برنامه حقوق بازنشستگی کانادا برای افراد خود اشتغال

برنامه حقوق بازنشستگی کانادا به نام بیمه اجتماعی معروف است. هدف این برنامه کمک به کانادایی ها برای دریافت حقوق پس از بازنشستگی و یا در صورت معلولیت است. 

اگر خود اشتغال بوده و درآمد خالص و مستمری شما بیش از ۳۵۰۰ دلار کانادا (۲۶۱۲ دلار آمریکا) در سال باشد نیاز به مشارکت دارید (ساکنان کبک به جای آن به برنامه استانی کمک می کنند که برنامه بازنشستگی کبک نام دارد که از سن ۱۸ سالگی شروع شده و درسن ۷۰ سالگی به پایان می رسد حتی اگر پس از این سن همچنان مشغول به کار باشید). 

از اوایل سال ۲۰۱۹، میزان مشارکت به ۱۰.۲% از درآمد بازنشستگی برنامه بازنشستگی کبک افزایش یافته است. این میزان هر ساله بسته به هزینه زندگی تغییر می کند. شخص خود اشتغال باید مشارکت ها را به طور کامل پرداخت کند و سهم کارفرما و کارگر را پرداخت کند (کارگر استخدامی نصف میزان مشارکت را پرداخت می کند و کارفرما نصف دیگر). میزان مشارکت هنگام انجام اظهارنامه مالیاتی مشخص می شود و بر اساس درآمد تجاری خالص شماست (پس از کسر هزینه مخارج). برای کارگران خود اشتغال، حداکثر مشارکت ۵۴۹۷.۸۰ دلار کانادا (۴۱۰۳.۶۴ دلار آمریکا) است که این میزان نیز هر ساله تغییر می کند. اگر بیش از مشارکت لازم پرداخت کنید، در بازپرداخت مالیات به شما برگردانده می شود. 

افراد خود اشتغال می توانند علاوه بر برنامه مشارکت استانی کبک در دیگر زمینه های درآمد بازنشستگی سرمایه گذاری کنند.

درباره حواله دلار کانادا بخوانید.

امنیت اجتماعی و مزایای آن

شماره بیمه اجتماعی در کانادا یک شماره ۹ رقمی است که باید قبل از شروع کار برای دریافت آن اپلای کنید. علاوه بر اینکه این شماره مجوز کار برای شما صادر می کند، دسترسی شما به برنامه ها و مزایای دولتی را امکان پذیر می کند.

آیا مهاجرین می توانند شماره بیمه اجتماعی دریافت کنند؟

مهاجرین در صورت دریافت اقامت دائم و یا شهروندی می توانند شماره بیمه اجتماعی دریافت کنند. 

نحوه دریافت شماره بیمه اجتماعی در کانادا

باید به صوت حضوری برای دریافت شماره بیمه اجتماعی در کانادا در مرکز خدمات کانادا اقدام کنید. اسناد لازم عبارتند از کارت شناسایی و وضعیت اقامت شما در کانادا. نسخه اصلی اسناد را به همراه داشته باشید زیرا کپی آنها پذیرفته نیست. 

اسناد لازم برای اپلای شماره بیمه اجتماعی

افرادی که اقامت دائم دارند باید اسناد زیر را به همراه داشته باشند:

  • کارت اقامت دائم
  • تاییدیه اقامت دائم که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا صادر می شود. گذرنامه و گواهینامه رانندگی
  • تایید صحت لندینگ (در صورتی موجود است که تاییدیه اقامت دائم گم نشده باشد) که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا صادر می شود. 
  • تایید وضعیت اقامت که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا صادر می شود.

افرادی که اقامت موقت دارند باید یکی از اسناد زیر را همراه داشته باشند:

  • ویزای کار که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا صادر می شود.
  • ویزای تحصیلی که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا صادر می شود.
  • سند بازدید کننده که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا و یا اداره شهروندی و مهاجرت صادر شده و نشان می دهند که شما مجوز کار در کانادا دارید.
  • پاسپورت و ویزای کار که توسط امور جهانی کانادا و یا امور خارجی، تجارت، و توسعه کانادا صادر می شود. 

اپلای کردن برای شماره بیمه اجتماعی هیچ هزینه ای ندارد. اگر اسناد شما مناسب باشند، فورا برای شما شماره بیمه اجتماعی ارسال می شود.

کارت بیمه اجتماعی کانادا

کارت پلاستیکی بیمه اجتماعی کانادا توسط خدمات کانادا صادر نشده و اکنون به صورت کاغذی است و باید در یک جای امن نگه دارید. 

مزایای بیمه اجتماعی کانادا

این مزایا در کانادا عبارتند از بیمه کار، حقوق بازنشستگی و مزایای مسکن، تحصیلات، آموزش، خانواده، و افراد ناتوان

Share