معاون علوم پزشکی گیلان:

حدود ۱۶ درصد جمعیت گیلان سالمند است | درمان ناباروری زوجین روستایی

معاون علوم پزشکی گیلان، ناباروری را جزو پنج محور اصلی اجرای قانون مذکور در گیلان دانست و عنوان کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین در استان با ناباروری اولیه و ثانویه مواجه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، آبتین حیدرزاده در جمع خبرنگاران، جمعیت را یکی از ارکان توسعه پایدار در هر کجای دنیا دانست و اظهار کرد: جمعیت دارای خصوصیات بسیار مهم برای توسعه است.

وی با اشاره به ساختار سنی و جنسیتی و دهک های اقتصادی و اجتماعی و رفتاری و روان شناختی جمعیت، افزود: ایران با جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفر یکی از مهمترین پایگاه های جمعیتی کنونی جهان است، زیرا ما در منطقه ای قرار داریم که محل بروز و ظهور تمدن های بزرگ بوده و سابقه چندین هزار ساله از سکونت انسان امروزی در استان های مختلف وجود دارد و شاهد وجود اقوام گوناگون هستیم که در گذر زمان با اختلاط ژنتیکی مواجه شده اند و در نهایت توسعه جمعیتی را به دنبال داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه موضوع کاهش رشد جمعیت هر کشوری را در دنیا تحت تاثیر قرار می دهد، عنوان کرد: کاهش مرگ و میر جمعیت سالمند را افزایش داده، اما ارتقای رفاه اجتماعی و اقتصادی ابعاد خانواده را کم کرده است لذا کشورها همواره سعی دارند نسبت جمعیت جوان به جمعیت سالمند را حفظ کنند و لذا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ناظر بر همین مهم است.

حیدرزاده، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را صرفا به معنی افزایش جمعیت ندانست و یادآور شد: با اقدامات فرهنگی در راستای قانون مذکور زوجین می توانند تعداد فرزند دلخواه داشته باشند.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه یافتگی تعداد فرزندان کمتر از تعداد دلخواه شده است، عنوان کرد: عواملی که مانع از فرزندآوری می شود هم فردی و هم اجتماعی است، یعنی طرز فکر، سبک زندگی و خواسته ها در حوزه فردی و استانداردهای بالای زندگی و شرایط اجتماعی و اقتصادی در حوزه اجتماعی موجب شده تعداد فرزندان مورد انتظار کمتر شود لذا همه دست اندرکاران باید دست به دست هم دهند تا موانع مذکور را بردارند و شرایط را تسهیل کنند تا به جوانی جمعیت دست پیدا کنیم و جمعیت شادابی داشته باشیم که توانایی پیشبرد اهداف کلان کشور را در مسیر توسعه پایدار داشته باشند.

معاون علوم پزشکی گیلان، سالمندترین جمعیت کشور را مستقر در گیلان دانست و گفت: از جمعیت حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان گیلان بین ۱۳ تا ۱۶ درصد سالمند هستند؛ البته جمعیت سالمند به بالای ۶۰ سال گفته می شود و بین ۶۰ تا ۷۰ سال سالمند جوان و بین ۶۵ تا ۷۵ سال سالمند پیر محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه طی ۱۵ سال آینده با همین نرخ رشد جمعیت گیلان سالمندان جوان استان به سرعت توسعه پیدا می کنند، متذکر شد: در فاصله کوتای جمعیت سالمند گیلان دو برابر خواهد شد؛ همچنین شهرستان های رودسر و املش در شرق گیلان سالمندترین شهرستان ها هستند، اما نرخ باروری در شهرستان های آستارا و تالش بالاست.

دبیر ستاد صیانت از جمعیت کشور، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تسهیل کننده فرزندآوری دانست و خاطرنشان کرد: سلامت جنین از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لذا غربالگری ها همچنان ادامه دارد، زیرا به دنبال افزایش جمعیت ناکارآمد نیستیم.

حیدرزاده، با بیان اینکه حتی کشورهای توسعه یافته با کاهش جمعیت مواجه هستند، اضافه کرد: کشورها به جوانی جمعیت نیاز دارند.

وی با تاکید بر لزوم رصد و پایش و آینده نگری جمعیت به ویژه در استان گیلان، گفت: زایمان طبیعی زایمان سالم و درست است، اما باید مادر و همسر و اطرافیان آموزش لازم را دریافت کنند. همچنین سلامت بارداری و زایمان در دستور کار علوم پزشکی قرار دارد.

معاون علوم پزشکی گیلان، عدم اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را موجب از بین رفتن گویش گیلکی و تالشی و رشتی طی صد سال آینده دانست و عنوان کرد: علاوه بر فرزندآوری باید مشکل کاهش ازدواج را حل کنیم. این در حالی است که افراد متاهل رغبت به فرزندآوری دارند و باید رغبت به ازدواج را در جوانان ایجاد کنیم؛ البته استانداردهای بالای زندگی موجب کاهش ازدواج شده است.

وی با اشاره به وجود پتانسیل حدود سه برابری زادآوری در جامعه نسبت به سال های دهه ۶۰، اضافه کرد: متاسفانه ایران سریع ترین کاهش زادآوری را در جهان دارد، اما هنوز پنجره جمعیتی باز بوده و می توانیم از فرصت استفاده کنیم. البته گیلان در مرز بحران قرار دارد و باید این قانون کامل اجرایی شود.

حیدرزاده، ناباروری را جزو پنج محور اصلی اجرای قانون مذکور در گیلان دانست و عنوان کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین در استان با ناباروری اولیه و ثانویه مواجه هستند لذا با همکاری بنیاد برکت ۵۰۰ زوج روستایی را جهت ارائه خدمات درمان ناباروری شناسای کردیم.

دبیر ستاد صیانت از جمعیت کشور، فرزندآوری را موجب کاهش طلاق دانست و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات جمعیتی سقط جنین غیر قانونی بوده و لذا بالای ۸۵ درصد افرادی که سقط جنین کردند پشیمان هستند، زیرا نتیجه یک تصمیم آنی است لذا مشاوره های لازم با مادران باردار جهت پیشگیری از سقط چنین انجام خواهد شد.

وی از رسانه ها خواست به موضوع فرزندآوری از بعد اجتماعی و روان شناختی بپردازند و اظهار کرد: شکل گیری فرزندان در خانواده های بزرگتر بهتر بوده و مردم باید با اهمیت جوانی جمعیت آشنا شوند.

Share