شهردار رشت مطرح کرد؛

از احداث رینگ ۹۰ متری محدوده میدان گیل تا مسکن مهر تا سال آینده تا توسعه فضای سبز

شهردار رشت با اشاره به سرانه پایین فضای سبز در این شهر، گفت: با بهره برداری از طرح های در دست اجرا سرانه این فضا سه برابر افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید امیر حسین علوی شهردار رشت شامگاه شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ در برنامه گفتگوی خبری شبکه باران اظهار داشت: با توجه به تقارن بزرگداشت روز رشت با ایام فاطمیه و شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این مناسبت امسال کمی متفاوت‌تر برگزار شد که رونمایی و برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه رشت بخشی از آن بود.

شهردار رشت برگزاری فستیوال خوراک رشت را در هفته‌های گذشته و پس از وقفه‌ای دوساله بعد از شیوع کرونا مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: این جشنواره با حضور معاون یونسکو، مشارکت همه رستوران داران و شهرداران خلاق کشور برگزار شد و مقرر گردید، شهرهای خلاق ایران ظرفیتهای خود را با هم به اشتراک گذارند تا بتوانند از فرصتهای پیش رو به نفع شهرشان استفاده کنند.

علوی با بیان اینکه خواهر خواندگی رشت با شهر لیریا پرتغال به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان به شکل عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است، استفاده از این فرصت‌ها به نفع و توسعه شهری را لازم خواند و تصریح کرد: کشورمان در شبکه شهرهای یونسکو شامل شهرهای خلاق، شهرهای یادگیرنده و شهرهای هوشمند قرار دارد که همه اینها در حال ثبت هستند. بنابراین اینها فرصتی است تا ما بتوانیم ظرفیتهای خود را در داخل به اشتراک بگذاریم.

وی برقراری ارتباط بیشتر با کشورهای دوست به ویژه کشورهای همسایه حوزه دریای کاسپین را در جهت جذب گردشگر هدفی که توسط شهرداری رشت دنبال می‌شود خواند و افزود: تمام تلاش ما این است تا با انجام چنین اقداماتی بتوانیم در حوزه گردشگری اقتصادی قدم برداریم.

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه مباحث فرهنگی در مجموعه مدیریت شهری با رویکرد افزایش مشارکت مردم و تصمیم گیری مردمی همراه خواهد بود، یادآور شد: همه تلاش ما این است که از تمام داشته‌های فرهنگی غنی شهر رشت اول برای خود این شهر و سپس برای جذب گردشگر استفاده نمائیم.

شهردار رشت از پائین بودن سرانه فضای سبز عمومی این شهر خبر داد و با بیان اینکه این فضا هم‌اکنون زیر دو متر مربع برای هر فرد است، تصریح کرد: شهرداری رشت می‌کوشد با همکاری اداره کل منابع طبیعی پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان را راه‌اندازی نماید که در دو ماهه اخیر ساخت فاز اول آن در دستور کار قرار گرفته است.

علوی افزایش سرانه فضای عمومی شهر رشت به دو برابر در پی راه اندازی پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان را مورد اشاره قرار داد و گفت: پارک مشکات و رصد خانه کمپنگ عینک که روند اجرای آن‌ها مدت‌ها معطل مانده بود، توسط شهرداری استمرار پیدا کرد و در دهه فجر افتتاح خواهد شد و علاوه بر آن در داخل پارک مفاخر پارک باغ ژاپنی نیز در روزهای آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار رشت با اشاره به اینکه پارک گیلانه واقع در محدوده منطقه یک در ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، اظهار داشت: در راستای استمرار پروژه‌های آسفالت هم تا قبل از پایان سال مسیر جاده‌های لاکان و جاده تهران قرار است با مشارکت شهرداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آسفالت شود.

وی با تاکید بر اینکه روزانه چندین اکیپ در سطح شهر رشت مشغول آسفالت کوچه‌ها و معابر مناطق پنجگانه هستند، اظهار داشت: تقریبا نزدیک به ۱۰ هزار تن آسفالت توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری رشت در ۴۵ روز اخیر تولید شد. همچنین سهمیه هزار تن قیر رایگان را دریافت کردیم و شهرداری هم ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن قیر خریداری می‌کند.

شهردار رشت تازه‌ترین تصمیمات و برنامه ریزیهای شهرداری برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی در اختیار این مجموعه را برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر مطالعات مرمت ساختمان ساعت میدان شهرداری و ساختمان موزه مشروطه آماده است و مرمت آن به شرط تامین منابع شش ماه تا یکسال به طول می‌انجامد که روند آن تا پایان امسال آغاز می‌شود.

علوی نهادینه کردن فرهنگ تولید زباله کمتر را در بین مردم و شهروندان اقدامی اساسی و ریشه‌ای برای مقابله با چالش و معضل پسماند خواند و افزود: امیدواریم پروژه تفکیک زباله با همکاری مردم سرعت بگیرد. از طرفی برای تبدیل پسماند به کودآلی و کمپوست هم تلاش کردیم با برطرف کردن نواقص ظرفیت کارخانه کود آلی لاکان را ارتقاء دهیم.

وی راه‌اندازی زباله‌سوز ۶۰۰ تنی را از جمله راه‌حل‌هایی که به حل تدریجی معضل لندفیل سراوان کمک می‌کند خواند و اظهار داشت: مهمترین نیاز ما برای راه‌اندازی زباله‌سوز جذب منابع دولتی است که در این مسیر رایزنی‌های زیادی با مسئولان رده‌های مختلف کشوری و نمایندگان مجلس داشتیم که همچنان هم ادامه دارد.

شهردار رشت گامهای تازه‌ای که برای مدیریت ترافیک شهر برداشته شده است را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در حوزه مدیریت شهری تلاش می‌کنیم، طرح تفصیلی و طرح جامع حمل و نقل ترافیک را به شکل فاز به فاز اجرایی کنیم از طرفی در طرح تفصیلی خیابانهای جدید بازگشایی می‌شوند که بازگشایی رینگ ۹۰ متری محدوده میدان گیل تا مسکن مهر تا سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

علوی با بیان اینکه بحث تامین ۵۰ درصد احداث قطار شهری در شهرهای کشور از سبد بودجه سال آینده حذف شده است، خاطر نشان کرد: در بخش حمل و نقل و طرح جامع حمل و نقل باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چه سبک و چه نیمه‌انبوه‌بر مانند اتوبوس را بیشتر ترویج دهیم. هر چند شهر رشت در بحث مترو راه طولانی در پیش دارد.

Share