سازمان توسعه تجارت منع واردات محصولات ایران به روسیه را پیگیری می‌کند

‌روسیه واردات فلفل از ایران را ممنوع کرد | صدها گلخانه‌دار در ایران بیچاره شدند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: فدراسیون روسیه در نامه‌ای به رئیس گمرک داغستان تأکید کرده است واردات فلفل از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدرضا نورانی در گفت‌و‌گو با فارس در‌باره منع واردات فلفل ایران به روسیه، اظهار داشت: ‌فدراسیون روسیه نامه ای به رئیس گمرک داغستان نوشته و تأکید کرده است واردات فلفل‌ از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام نشود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تصریح کرد: روسیه فلفل وارداتی از ایران را با ادعای‌ نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی، مرجوع کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت واردات تنها برای فلفل است یا سایر محصولات کشاورزی یا غذایی را هم در بر می گیرد؟ گفت: در این نامه که به زبان روسی نوشته شده و به فارسی ترجمه شده است، چندان غرض‌ گویا نیست اما در بخشی از نامه به فلفل اشاره شده است و در بخشی دیگر از نامه ظاهرا عنوان محصولات کشاورزی آمده است.

* سازمان توسعه تجارت منع واردات محصولات ایران به روسیه را پیگیری می‌کند

نورانی گفت: بر اساس گفت‌‌و‌گویی که با سازمان توسعه تجارت داشتیم، موضوع منع واردات روسیه را پیگیری می‌کنند و این مسئله هر چه زودتر حل خواهد شد.

‌وی افزود: این اطلاعیه بسیار جدی است و امیدواریم صادرات برخی محصولات کشاورزی ما با کاهش مواجه نشود.‌‌

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به مشکلات پروتکل بین ایران و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: این پروتکل‌ها یک‌جانبه و به ضرر کشور ما است و باید مسئولان در باره اینها تصمیم و بررسی جدی انجام دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که مگر این پروتکل‌ها با توافق کشورها انجام نمی شود؟ گفت: درست است اما برخی از این پروتکل ها مربوط به سال‌های گذشته است و باید بازنگری و بازبینی شود.

نورانی تصریح کرد: اگر قرار است روسیه در‌باره محصولات صادراتی ما اینگونه موشکافی کند و به اصطلاح با ذره بین همه چیز را بررسی کند ما هم باید در باره محصولات وارداتی از کشور آنها به‌ویژه گندم و جو اقدام متقابل‌ انجام دهیم.

به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، برای اصلاح پروتکل‌های یک‌طرفه باید همه مسئولان ذیربط در وزراتخانه های صمت‌، سازمان توسعه تجارت‌، جهاد کشاورزی و امور خارجه ورود کنند.

پشت پرده ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران به روسیه چیست؟

مشرق نوشت: به گفته تاجران ایرانی، در ماه‌های اخیر محصولات صادراتی ایران به رقیب محصولات ترکیه‌ای و اسرائیلی تبدیل شد که بازار روسیه را از دیرباز در اختیار داشتند.
رونق گرفتن صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه و تنگ کردن جا برای رقابی ترکیه‌ای و اسرائیلی، سبب اعمال فشار آنها و اتخاذ تصمیماتی شد تا به بهانه‌های واهی جلوی صادرات محصولات کشاورزی ایران گرفته شود. در همین راستا گمرک روسیه اخیراً واردات محصولات صیفی ایران را ممنوع کرده که موجب ایجاد خسارت گسترده به صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی شده که از چند ماه قبل قرارداد صادراتی با تجار روسی منعقد کرده بودند.

تصمیمات آنی و ناگهانی روسیه قطعا به زیان روابط تجاری دو کشور خواهد بود و پیوندهای استراتژیک آنها را به خطر خواهد انداخت.

خواب سفارت ایران و وزارت جهاد کشاورزی

در این زمینه اهمال سفارت ایران در روسیه و همین‌طور وزارت جهاد کشاورزی در پیگیری موضوع، قابل تأمل است. آقای کاظم جلالی که به واسطه حمایت از دولت روحانی در مجلس و بدون سابقه مؤثر، چند سالی است سفارت ایران در روسیه را بر عهده گرفته، تاکنون در زمینه گسترش روابط تجاری دو کشور قدم موثری برنداشته و در موضوع اخیر هم  خبری از پیگیری وی برای رفع مشکل صادرکنندگان ایرانی مخابره نشده است.

از آنجا که آقای رئیسی اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم را توسعه همکاری اقتصادی با همسایگان قرار داده، ضروری است در انتخاب سفرا برای کشورهای بزرگ و همسو همچون روسیه، هر چه سریع‌تر تجدیدنظر صورت گرفته و افراد دارای تجربه و تخصص اقتصادی به عنوان سفیر انتخاب شوند.

با اقدام اخیر روسیه، صدها گلخانه‌دار در ایران بیچاره شده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از گلخانه‌داران کشور که طی ماه‌های اخیر با توجه به تقاضای بازار روسیه و سفارش تجار روسی، اقدام به تولید فلفل دلمه‌ای کردند.

طبق توافق، قرار بود این محصولات طی ماه جاری به روسیه صادر شود اما به ناگاه با تصمیم گمرک روسیه، واردات محصولات کشاورزی ایران ممنوع شده است.
به گفته تجار ایرانی، این اقدام احتمالاً گام آخر نخواهد بود و لابی صهیونیستی در روسیه از این پس اقدامات بیشتری برای محدود کردن تجارت ایران و روسیه انجام خواهد داد و اگر در این موضوع اخیر، ایران پیگیری نکند، در ادامه سال شاهد وخیم‌تر شدن تجارت دو کشور خواهیم بود که خواسته جریان غربگرا است که رفع مشکلات کشور را فقط در پذیرش خواسته‌های آمریکا در مذاکرات، می‌داند و تلاش دارند اینگونه القا کنند که روسیه و چین شرکای تجاری قابل اعتماد ایران نیستند.

 

Share