با امضای قرارداد مشترک؛

بنادر آستارای ایران و آستراخان روسیه خواهر خوانده شدند

مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی بندر آستارای گیلان و بندر دریایی آستراخان روسیه روز سه شنبه طی مراسمی با حضور مقامات دو طرف و به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، «مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان گفت: با این قرارداد خواهرخواندگی، شاهد افزایش مبادله کالا بین این دو بندر راهبردی ایران و روسیه و در نتیجه توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

وی افزود: انتطار داریم با توجه به ظرفیت های مشترک و ویژه این دو بندر و افزایش همکاری‌ها،  از امروز شاهد توسعه صادرات کالاها و ترانزیت از طریق این دو بندر باشیم.

آستارای ایران و بندر دریایی آستراخان روسیه خواهر خوانده شدند

آکوچکیان گفت: مطمئن هستم با افزایش کالا بین این دو بندر، کریدور بین المللی شمال- جنوب هر چه زودتر عملیاتی خواهد شد و شاهد صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیت کالا از هند به روسیه و اروپا و از اروپا به شرق از طریق ایران باشیم.

دِنیس آفاناسیِف وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی دولت آستراخان در این مراسم گفت: ارتباطات نزدیک بین دو بندر و منافع مشترکی از جمله خدمات بندری آستراخان و آستارا، دو کشور را به هم نزدیک می کند.

وی با بیان اینکه شاهد رشد با ثبات مبادلات بین ایران و آستراخان هستیم، افزود: سال گذشته سه میلیون و ۳۰ تن  مبادله کالا بین آستراخان و ایران وجود داشت که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافت و انواع کالا از ایران به روسیه و شمال اروپا مبادله شد.

این مقام محلی روسیه افزود: همکاری و ارتباطات نزدیک بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و آستراخان اهمیت زیادی دارد و برای همین شاهد امضای خواهر خواندگی بین بندر آستارای ایران و بندر دریایی آستراخان هستیم.

وی تصریح کرد: ما آماده همه گونه همکاری با ایران برای افزایش مبادله کالا بین دو طرف هستیم و از ایران انتظار داریم که برای انتقال کالا از آستراخان به گیلان مساعدت کند.

آناتولی اولیانوف مدیر شرکت سهامی «بندر دریایی آستراخان» هم گفت: روسیه در این بندر دارای گذرگاه مرزی است و امکان ورود کشتی های ترازیتی از کشورهای مختلف وجود دارد تا بارشان را جابجا کنند.

وی اظهار داشت: آستراخان همکاری بسیار خوبی با ایران دارد بطوری که با ۵۰ شرکت ایرانی مبادلات  اقتصادی داریم.

اولیانوف با بیان اینکه علاقمند به گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی با ایران هستیم، اظهار داشت: روابط خواهر خواندگی در این مورد بسیار موثر هست.

خسرو سرایی، مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم گفت:  هر دو بندر شاخصه های منحصر به فردی برای توسعه اقتصادی و توسعه ترانزیت دارند و  اطمینان دارم با تقویت بخش خصوصی در دو بندر افزایش توسعه اقتصاد دو کشور را شاهد خواهیم بود.

سرایی افزود: با امضای این قراردادخواهر خواندگی از امروز انتظار داریم مبادله تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز برای توسعه بیش از پیش روابط بین دو کشور اظهار امیدواری کرد و گفت: شهر مرزی آستارا دارای سه مرز مجاز  جاده ای، ریلی و دریایی است و بنابراین بندر آستارا جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران دارد.

وی افزود: آستارا نقش مهمی در صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیتی ایفا می کند و با توجه نقش آفرینی این بندر در کریدور بین المللی شمال-جنوب شاهد افزایش مبادلات بین ایران  و روسیه خواهیم بود.

Share