رئیس مجمع نمایندگان گیلان پس از دیدار با رئیس جمهور؛

گیلان با چالش‌های مدیریتی مواجه است | تشکیل قرارگاه کشوری برای معضل پسماند

صفری ملک میان با اشاره به اینکه حل معضل پسماند استان‌های شمالی در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: رئیس جمهور در مبحث معضل پسماند این وعده را دادند که یک قرارگاه در سطح کلان کشوری ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام «محمد صفری» مهم‌ترین مباحثی که مجمع نمایندگان استان‌های شمالی در حضور رئیس جمهور مطرح کردند را برشمرد و اظهار داشت: جلسه‌ای امروز عصر ۴ آذر در دفتر هئت دولت و با حضور رئیس جمهور و مجمع نمایندگان استان‌های شمالی برگزار شد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه در این جلسه پیرامون مسائل کلان استان‌های شمالی و مباحث مشترک بین استان‌ها موضوعاتی مطرح شد، عنوان کرد: پسماند، سدهای نیمه‌تمام، مشکلات موجود در حوزه منابع طبیعی و بنیاد مسکن و اقتصاد دریا از جمله مباحثی بود که در جلسه امروز توسط مجمع نمایندگان سه استان شمالی مورد تاکید قرار گرفت.

صفری ملک میان از طرح برخی مسائل و موضوعات مختص به هر استان از جمله گیلان در جلسه با رئیس جمهور توسط نمایندگان سخن گفت و تصریح کرد: هشت کیلومتر باقیمانده از آزاد راه شمال و نیاز این پروژه به تزریق اعتبارات، نجات تالاب بین‌المللی انزلی و اتصال هر چه سریع‌تر راه‌آهن گیلان به بندر‌ انزلی، بندر کاسپین و بندر آستارا از جمله مواردی بود که امروز توسط مجمع نمایندگان گیلان مطرح شد.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس تکمیل دو سد پلرود و شفارود استان گیلان را از دیگر تاکیدات مجمع نمایندگان گیلان اعلام کرد و گفت: احداث سدهای کوچک‌ مقیاس در مناطق مختلف گیلان با توجه به کم هزینه بودن و سرعت تکمیلشان از جمله نیازهای اساسی استان است که ضرورت تحقق آن‌ها امروز توسط نمایندگان به سمع و نظر رئیس جمهور رسید.

وی با تاکید بر اینکه مجمع نمایندگان گیلان در بحث ساماندهی رودخانه‌های استان هم بسیار جدی و پیگیر است افزود: در گیلان ۵۴ رودخانه جریان دارد که این رودخانه‌ها همه ساله به واسطه باران‌های سیل‌آسا تخریب‌های گسترده‌ای را در استان به بار می‌آورند که برای جلوگیری از این روند نیازمند مشارکت دستگاه‌های ذیربط و تخصیص اعتبار ویژه‌ برای ساماندهی هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان ادامه داد: بعد از ارائه گزارشات و درخواست‌ها توسط مجمع نمایندگان سه استان رئیس جمهور نیز تاکید داشتند که موانع اشاره شده برداشته شود از طرفی ایشان نسبت به آینده کشور هم امیدواری دادند و بیان داشتند که دولت درصدد آزادسازی سرمایه‌ها و پول‌های بلوکه شده کشور در بانک‌های خارجی است.

نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه طبق گزارش رئیس جمهور در بحث فروش نفت هم اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار داشت: رئیس جمهور اعلام داشتند علاوه بر افزایش فروش نفت گشایش‌هایی هم در حوزه دریافت مبالغ حاصل از فروش ایجاد شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین مشکل و چالش حال حاضر گیلان چیست و او چه مواردی را به نمایندگی از نمایندگان به اطلاع رئیس جمهور رسانده است عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که ما در گیلان داریم مشکل مدیریتی است، زیرا امروز در گیلان شاهد نوعی تعارض در اجرا هستیم.

 وی گردشگری، تقویت کشاورزی، ساماندهی رودخانه‌ها، حفظ و نحوه تعیین کاربری زمین‌های کشاورزی را از جمله مهم‌ترین موضوعات گیلان که در حضور رئیس جمهور مطرح شد اعلام کرد و گفت: همه مشکلات از موضوعات اعتباری نشأت نمی‌گیرد، متاسفانه در حوزه اجرا متولیان بسیار زیادی هستند که دعواها و تعارضات بین آن‌ها باعث شده مشکلات گیلان برطرف نشود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان اظهار داشت: گیلان بایستی بتواند از ظرفیت‌های مدیریتی خودش، از ظرفیت نمایندگان، استاندار، دستگاه قضایی و سایر نهادها و ادارات کل استفاده نماید و به این جمع بندی برسد که این دعواهای خود ساخته‌ یا تفسیرهای غلط و سلیقه‌ای که از متن قانون وجود دارد باید برطرف شود زیرا استمرار آن و ایجاد بن‌بست‌ها به نفع گیلان نیست و متاسفانه به ضررش تمام می‌شود.

صفری ملک میان تصریح کرد: از استاندار گیلان می‌خواهیم یک مدیریت و یک جمع بندی برای حل مشکلات استان داشته باشند، زیرا معتقدم اگر مشکلات موجود در حوزه اجرا برطرف شوند سایر مشکلات گیلان نیز خود به خود و به تدریج حل و فصل خواهند شد.

نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه حل معضل پسماند استان‌های شمالی در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: رئیس جمهور در مبحث معضل پسماند این وعده را دادند که یک قرارگاه در سطح کلان کشوری ایجاد شود تا با حضور برخی از وزارتخانه‌های ذیربط در این قرارگاه و استفاده از تکنولوژی روز بتوانیم گام مؤثرتری برای مدیریت پسماند برداریم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان ضریب بالای بیماری‌های گوارشی، سرطانی و بیماری‌های کلیوی به جهت نفوذ شیرابه‌های سمی را نگران کننده و اعلام کرد و افزود: حل معضل پسماند گیلان و استان‌های شمالی در اولویت نخست قرار گرفت و رئیس جمهور هم قول دادند هر چه سریع‌تر موضوعات طرح شده در جلسه را در سطح کلان و با مدیریت وزیر کشور و قرارگاه مدیریت پسماند پیگیری نماید.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس خاطرنشان کرد: گیلان یکی از استان‌های با میزان بالای وقوع حوادث غیرمترقبه در کشور محسوب می‌شود لذا برای جبران خسارت‌ها و بهبود زیرساخت‌ها نیز مواردی را در جلسه مطرح کردیم و امیدواریم با سفرهای استانی رئیس‌جمهور این موضوعات جدی‌تر مورد پیگیری قرار گیرد.

Share