شهردار رودسر تاکید کرد؛

کارخانه کمپوست رودسر با اعتبارات قطره‌چکانی تکمیل نمی‌شود | نیازمند نگاه ملی هستیم

صفایی با بیان اینکه کارخانه کمپوست رودسر با اعتبارات قطره‌چکانی تکمیل نمی‌شود و در این مورد نیازمند نگاه ملی هستیم گفت: شهرهای شمالی با بحران هر روزه‌ای تحت عنوان زباله مواجه هستند که ساماندهی به بحران با اعتبارات و بودجه‌های داخلی شهرداری غیرقابل تحقق و اعتبارات ملی تخصیص یافته در سال ۱۳۹۸ کفاف پنج درصد از کارهای اجرایی تکمیل پروژه کارخانه کمپوست را هم نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «مازیار صفایی» در جلسه‌ای که با حضور رئیس مجمع نمایندگان گیلان، اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد اظهار داشت: از نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش برای برگزاری این جلسه و استماع دغدغه‌های مدیران مدیریت شهری تشکر و قدردانی می‌کنم.

شهردار رودسر حقوق و مزایای پرسنل شهرداری‌ها را از جمله موضوعاتی که این مجموعه‌ها با آن مواجه‌اند ذکر کرد و افزود: اگر نگاهی به بسیاری از سازمان‌ها و اداراتی که در سطح کشور مشغول خدمت‌رسانی هستند بیاندازیم می‌بینیم که در مقایسه با این نهادها، حقوق و مزایای پرسنل شهرداری‌ها که همواره در حال خدمت‌رسانی هستند ایجاد دلزدگی می‌کند.

صفایی با بیان اینکه اگر کارکنان شهرداری‌ها مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری شوند مشکلات تا حدود زیادی برطرف می‌شود به قضیه تبدیل وضعیت پرسنل قراردادی شهرداری‌ها هم اشاره داشت و اذعان کرد: در بسیاری موارد پرسنل، گزینش و مراحل حراستی را طی کرده‌اند ولی این نیروها مدت طولانی تعیین تکلیف نشده‌اند.

وی وجود اراضی فاقد سند در شهرداری‌ها را موضوع دیگری که باید راهکاری برای آن اتخاذ شود خواند و با تاکید بر اینکه شهرداری رودسر هم با این معضل مواجه است یادآور شد: تقاضا دارم شهرداری‌ها در مورد نحوه و تشریفات صدور سند و ایجاد اعیانی در عرصه مستثنی شوند تا از تحمیل هزینه اضافی به شهرداری‌ها جلوگیری شود و از املاک شهرداری‌ها نیز حفاظت گردد.

شهردار رودسر رأی وحدت رویه‌ای که جدیدا با موضوع جلوگیری از صدور پروانه برای زمین‌های فاقد سند مالکیت در شهرها صادر شده را هم مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در بسیاری از شهرهای شمالی کشور، بالای ۵۰ درصدِ اراضی فاقد سند هستند و این امر در آینده بسیار نزدیک نه تنها موجب سرگردانی شهروندان در بهره برداری از املاک می‌شود که به یک چالش درآمدی برای شهرداری‌ها تبدیل خواهد شد.

صفایی ضمن اشاره به موضوع تخلفات ساختمانی و سدمعبر با بیان اینکه پرسنل شهرداری‌ها در برخورد با سدمعبر و تخلفات ساختمانی باید ضابط قضایی شوند تا با قدرت به ایفای نقش بپردازند، افزود: اگر این اتفاق محقق شود شهرداری‌ها قادر خواهند بود جلوی تخلفات ساختمانی را بگیرند در غیر اینصورت برخورد با تخلفات ساختمانی فقط به شکل نامه‌نگاری با متخلفان استمرار پیدا می‌کند.

وی‌عدم استعلام اتاق اصناف از شهرداری‌ها با وجود رأی دیوان عدالت اداری در بخش صدور پروانه‌های کسب و کار را هم یکی از چالش‌های پیش رو اعلام کرد و بیان داشت: از آنجا که اتاق اصناف اشرافی روی کاربری‌های اراضی شهری ندارند این امر باعث شده در بافت‌های غیرتجاری شاهد صدور پروانه‌های کسب باشیم.

شهردار رودسر دو مورد حریقی که در هفته گذشته در شهرهای مازندران به وقوع پیوست و شهرداری‌ها به علت‌عدم وجود امکانات نتوانستند عملا در این موضوع کار خاصی انجام دهند را نیز مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم در هر شهرستان و یا پهنه‌ای یک شهرداری به عنوان شهرداری معین تعیین و امکانات در اختیار آن قرار داده شود.

صفایی مجهز کردن شهرداری‌ها به نردبان‌های بلند با توجه به گرایش شهرها به سمت بلندمرتبه‌سازی را لازم و ضروری دانست و از سوی دیگر اظهار داشت: در بسیاری از موارد شهرداری‌ها هستند که برای مهار حریق جنگل‌ها وارد عمل می‌شوند بنابراین این تمرکز در بحث امکانات آتش‌نشانی‌ها خیلی می‌تواند مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه شهرهای شمالی در سه روز پایانی تعطیلات هفته میزبان خیل عظیمی از مسافران هستند، یادآور شد: باید به شهرهای شمالی کشور از جمله گیلان و مازندران در امر خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران نگاه ویژه شود زیرا این مسافران نه تنها آورده زیادی برای شهرهای شمالی ندارند بلکه در بحث ترافیک و پسماند بار سنگینی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کنند و شهرهای شمالی نیازمند نگاه ملی در این خصوص هستند.

شهردار رودسر پسماند را بحران بزرگ شهرهای شمالی از جمله رودسر دانست و عنوان کرد: در زمینه مدیریت پسماند نمی‌توان فقط از شهرداری‌ها انتظار داشت زیرا شهرداری برای انجام هزینه‌های سرسام‌آور این کار منابع داخلی لازم را در اختیار ندارد.

وی اتخاذ نگاه ملی به جای اختصاص بودجه‌های موردی و اندک را برای حل معضل پسماند خواستار شد و خاطرنشان کرد: برای کارخانه کمپوست رودسر در یک مورد پنج میلیارد تومان بودجه تخصیص پیدا کرد اما متاسفانه روز به روز هزینه‌های اجرای پروژه‌های پسماند افزایش پیدا کرده و این افزایش هزینه‌ها مانع از تحقق وعده‌های ساماندهی معضلات پسماند در سطوح منطقه‌ای می‌گردد.

Share