شهردار انزلی بیان کرد:

شهرداری انزلی از دادگاه خانه تاریخی اقبال تبرئه شد | در انجام وظایف خود قصوری مرتکب نشده ایم

خلیلی گفت: شهرداری انزلی خود را نسبت به این میراث واجد ارزش، پاسخگو می‌داند و در این راستا در ۲۶ و ۳۰ آبان ماه در دو دادگاه بدوی و تجدید نظر شرکت کرد که در هردو مورد تبرئه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهدی خلیلی با اشاره حواشی پیش آمده برای شهرداری انزلی در خصوص خانه میراثی اقبال، متذکر شد: افرادی که وضعیت خانه اقبال را دنبال می‌کنند را می‌توان به ۲ دسته رسانه‌های دلسوز طرفدار میراث فرهنگی و رسانه‌هایی که به دنبال جذب مخاطب هستند تقسیم کرد. با توجه به اینکه خانه اقبال یک اثر ملی نیست و تنها اثر واجد شرایط ثبت به عنوان اثر ملی است شهردار خود را نسبت به این اثر میراثی متعهد می‌داند.

وی اظهار داشت: شهرداری انزلی خود را نسبت به این میراث واجد ارزش، پاسخگو می‌داند و در این راستا در ۲۶ و ۳۰ آبان ماه در دو دادگاه بدوی و تجدید نظر شرکت کرد که در هردو مورد تبرئه شد و بر اساس این حکم شهرداری در انجام وظایف خود قصوری مرتکب نشده است.

شهردار انزلی بر حق خانواده مرحوم اقبال در مورد این خانه میراثی تاکید و خاطرنشان کرد: در صورت تعیین چارچوب برای تبدیل این خانه به مکان فرهنگی شهرداری به وظایفش در این خصوص عمل خواهد کرد.

ماجرای شکایت از شهرداری انزلی چه بود؟

در همین راستا ولی جهانی ۲۲ اردیبهشت ۹۹ درباره وضعیت حقوقی خانه اقبال اظهار کرد: پرونده خانه تاریخی مرحوم اقبال در بندرانزلی در شهریورماه سال گذشته برای ثبت به عنوان بنای تاریخی آماده و به تهران ارسال شد. در آن زمان، هم مالک و هم شهردار انزلی در جریان روند پرونده این بنای تاریخی بودند و نامه‌های لازم ابلاغ و صورتجلسه شورای ثبت برای آنها ارسال شده بود و و در نهایت این بنا در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به عنوان بنای تاریخی کشور به شماره ۱۰۳ به ثبت ملی رسید.

وی اضافه کرد: اما به دلیل اینکه از یک سو مالک، درصدد فروش ملک برآمده و مالک جدید نیز در جریان امور نبود و از سوی دیگر به دلیل تغییر شهردار انزلی و عدم اطلاع سرپرست جدید شهرداری، پروانه تخریب بنا در نیمه اول اردیبهشت ماه جاری صادر و بخشی از سقف بنا برداشته شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان پس اطلاع از موضوع شکایتی در دادگاه انزلی تنظیم و دادگاه درخواست توقف عملیات تخریب این بنا را تا تعیین تکلیف پرونده صادر کرد. به دلیل مطالبات مردمی بلافاصله جلسه شورای تأمین شهرستان با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر انزلی تشکیل و در آن مصوب شد، که خانه تاریخی اقبال توسط شهرداری خریداری و کار مرمت اضطراری آن توسط میراث انجام شود.

جهانی عنوان کرد: مکاتبات و موافقت‌های لازم برای مرمت این خانه با وزارتخانه میراث فرهنگی انجام شده است و پس از اختصاص اعتبارات مورد نیاز خانه مرمت خواهد شد. روز شنبه جلسه‌ای با حضور مالک خانه اقبال و اعضای شورای اسلامی شهر انزلی در ساختمان شورا برگزار و با رأی اکثریت اعضای شورا مصوب شد، تا این بنای تاریخی توسط شهرداری از مالک خریداری و به خانه فرهنگ تبدیل شود.

وی افزود: مسئولان میراث فرهنگی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که خانه اقبال بهتر است به موزه فرهنگ انزلی تبدیل شود، اما بازهم در صورت تبدیل این بنا به خانه فرهنگ، اداره‌کل میراث فرهنگی آن را تجهیز می‌کند و طبق تفاهم نامه‌ای با شهرداری انزلی می‌توان آثار تاریخی این شهرستان را که هم اکنون در موزه رشت نگهداری می‌شود، را به این مکان منتقل کرد.

Share