معاون میراث‌ فرهنگی گیلان خبر داد:

شناسایی ۴۲ اثر فرهنگی-تاریخی در روستای کمنی دیلمان

ولی جهانی گفت: بررسی‌های باستان‌شناختی انجام شده در روستای کمنی از توابع بخش دیلمان منجر به شناخت بیش از ۴۲ اثر فرهنگی- تاریخی شده که قدیمی‌ترین این آثار مربوط به محوطه‌های باستانی سخانیان و اسب‌دیل بوده که بیش از ۳۵۰۰ سال قدمت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از شناسایی ۴۲ اثر فرهنگی تاریخی در روستای کمنی دیلمان خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: بررسی‌های باستان‌شناختی انجام شده در روستای کمنی از توابع بخش دیلمان منجر به شناخت بیش از ۴۲ اثر فرهنگی- تاریخی شده که قدیمی‌ترین این آثار مربوط به محوطه‌های باستانی سخانیان و اسب‌دیل بوده که بیش از ۳۵۰۰ سال قدمت دارد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان اضافه کرد: روستای کمنی در منتهی‌الیه غربی منطقه اشکور در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق دهستان کلیشم قرار دارد و فاصله آن تا شهرستان سیاهکل ۱۰۰ کیلومتر و تا روستای انبوه از دهکده‌های رودبار ۸ کیلومتر می‌باشد. راه دسترسی به روستای کمنی از طریق جاده سیاهکل به دیلمان با عبور از پل آهنی بر روی رودخانه چاک‌رود و پس از گذشتن از روستاهای بنه‌زمین، وسمه‌جان پایین و بالا، یرشلمان، شاهجان گیلارکش است. البته راه‌های دیگری نیز از سمت شهرستان رودبار و استان قزوین به این روستا وجود دارد که بیشتر در فصل بهار و تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهانی افزود: مردم این روستا به زبان کرمانج صحبت می‌کنند و آب و هوای این روستا بیش از آنکه مشابهتی با گیلان داشته باشد به اقلیم خشک کوهستانی قزوین شباهت دارد. در این روستا آثار تاریخی مانند بافت قدیمی بالامحله و پایین‌محله کمنی، آسیاب آبی مدفون شده، حمام مدفون شده، بقایایی از قدیمی‌ترین تپه‌های باستانی مانند قلاکوتی، گورستان‌های تاریخی و… وجود دارد که در اثر بررسی‌های باستان‌شناختی مورد شناسایی قرار گرفته است.

ولی جهانی گفت: خودیاری مردم روستای کمنی در بحث نگهداری آثار تاریخی و حفظ این آثار برای آیندگان یکی از نکات بسیار مثبتی است که هیأت بررسی در منطقه با آن مواجه بوده و به نظر می‌رسد مردم روستا در بحث صیانت و حفاظت از آثار تاریخی بسیار کوشا بوده‌اند. حفظ بافت اصیل روستا، احداث بناهای جدید مطابق با الگوی بناهای ثبتی قدیمی، تشکیل صندوق حمایت‌ها از پروژه‌های عمرانی، احداث جاده دسترسی به طول ۳ کیلومتر به جهت دسترسی به آثار تاریخی و منابع آبی، ساخت دیوارهای حائل جهت نگهداری خاک و حفظ بافت قدیمی، بهسازی و احیای چشمه تاریخی داخل روستا، احیاء تعداد زیادی از بناهای موجود در روستا مطابق با الگوهای سنتی منطقه، پاسداشت مراسم‌های سنتی در روستا مطابق با سنت‌های قدیمی، برگزاری مراسم علم‌واچینی بقعه گرده کول، احیاء بازی‌های محلی مانند چوب‌بازی و ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور از اقدامات مهمی است که توسط مردم محل انجام شده است که این مهم برای اولین بار در استان گیلان قابل تحصین بوده است.

جهانی در انت‌ها گفت: لازم است تا دهیاران و شوراهای اسلامی دیگر روستاهای استان گیلان با الگوبرداری از مردم روستای کمنی نسبت به حفاظت و صیانت از آثار خود اقدام کنند. لازم به ذکر است روستای کمنی به دلیل داشتن چشمه‌سارهای متعدد یکی از زیباترین روستاهای منطقه دیلمان به ویژه در فصل بهار است.

Share