ولی جهانی خبر داد؛

تصنیف میرزا کوچک خان ثبت ملی می شود | این تصنیف بیش از یکصد سال قدمت دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد : تصنیف میرزا کوچک خان با بیش از یک قرن پیشینه ثبت ملی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، ولی جهانی روز پنجشنبه در سالروز یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک خان افزود: یکی از معیارهای ثبت اثر پیشینه بیش از ۷۰ سال است که بر اثر مستندات این تصنیف از یکصد و یک سال پیش بین مردم رواج داشته است.

وی اظهار داشت: بنا به بررسی های انجام شده این تصنیف مربوط به نهضت جنگل بوده و بیش از یکصد سال قدمت دارد.

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به تهیه پرونده ثبتی این اثر گفت: شعر این تصنیف را نخستین بار در سال ۱۳۴۶ ابراهیم فخرایی در کتابش ثبت کرد؛ اما پنجاه سال پیش تر از آن بین مردم رواج داشت.

جهانی تصریح کرد: به گفته محققان فولکلور گیلان، محتوای شعر نشان می دهد نامرادی اجتماعی و سیاسی آنقدر زیاد بوده که مردم مخصوصا جوانان آماده قیام بودند و از میرزا می خواستند رسما وارد عمل شود و به شهر بیاید.

فخرایی در کتاب «سردار جنگل» که نخستین کتاب منتشرشده درباره نهضت جنگل بود و مرداد ۱۳۴۶ در انتشارات جاویدان به طبع رسید، پنج بیت از این ترانه را آورد. شاعر آن گمنام است اما چنان در اذهان مردم گیلان رسوخ و نفوذ کرده که گویی با جان‌شان عجین شده است.
« این ترانه زیبا به زبان گیلکی و تیتراژ پایانی سریال کوچک جنگلی محصول سال ۱۳۶۶؛ پخش شده در شبکه یک سیما و به کارگردانی بهروز افخمی است ، البته این ترانه سالیان سال سینه به سینه توسط افراد محلی خوانده می شده و روایت های گوناگونی برای سراینده آن وجود دارد » .
این ترانه نخستین بار توسط زیبا کناری و سپس با صدای ناصر مسعودی از خوانندگان پرآوازه گیلانی ملی شد.

Share