ابراهیم نجفی مطرح کرد؛

بحران در کشاورزی با حذف ارز ترجیحی | اختصاص سالانه ۲۰۰ میلیون تومان به طرح توسعه حرم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه وزارت بهداشت میزان استاندارد سموم صیفی‌جات و سبزی‌جات را اندازه گیری می کند، گفت: راهکار تداوم صادرات برندسازی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «ابراهیم نجفی» شامگاه جمعه (۲۶ آذر) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نگاه دولت به بخش کشاورزی را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برشمرد و اظهار داشت: تقریبا یک هفته است که دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرده و ریاست مجلس هم لایحه را جهت بررسی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داد.

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس افزایش درآمدهای مالیاتی از سقف ۳۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ درصد در سال ۱۴۰۱ را از جمله ویژگی‌های لایحه بودجه اعلام کرد و افزود: مالیات بر واردات ماشین‌های لوکس و خانه‌های خالی از جمله بخش‌هایی هستند که مالیات آن‌ها افزایش یافته در عوض مالیات واحدهای تولیدی پنج درصد کاهش یافته است.

نجفی با بیان اینکه حقوق و دستمزدها تا سقف پنج میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شدند از افزایش ۳۰ درصدی سهم فروش نفت در سال ۱۴۰۱ خبر داد و عنوان کرد: طبق لایحه بودجه در بخش چاپ اوراق مشارکت ۳۰ درصد کاهش داریم و احیاء منابع لازم برای ایجاد اشتغال تبصره ۱۸ از دیگر بخش‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گزارش کمیسیون جهش تولید در باب توزیع تسهیلات اشتغال را در تاریخ دهم آذر امسال مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که در تبصره ۱۸ جهت ایجاد اشتغال لحاظ شده بود تنها ۸.۸ درصد به حساب دستگاه‌های اجرایی واریز و هیچ هزینه‌ای نشده است.

وی با بیان اینکه روز ۱۱ آذر رئیس جمهور با کلیه وزرا به صحن مجلس دعوت شدند از مشخص شدن یک ضرب‌العجل ۲۰ روزه برای تسریع در جمع‌آوری درخواست‌های مردم در حوزه اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی خبر داد و تصریح کرد: قرار است این درخواست‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها مصوب و تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود.

*بحران در کشاورزی با حذف ارز ترجیحی چهارهزار و ۲۰۰ تومانی

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سن بازنشستگی ۲ سال به شکل اختیاری افزایش یافته است، اضافه کرد: حذف ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از نکات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

نجفی تامین تمام نهاده‌های دامی و کشاورزی در حوزه‌های مختلفی مانند دامداری‌ها، شیلات و مرغداری‌ها با ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را متذکر شد و اظهار داشت: اگر این منابع حذف شوند یقینا ما بحرانی را در پیش خواهیم داشت که البته در لایحه بودجه بخش‌های تامین دارو، خرید گندم و نظایر این‌ها همچنان از این ارز استفاده خواهند کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه دولت قول داده پیش بینی‌های لازم را در حوزه تامین نهاده‌های دامی و حذف ارز ترجیحی چهارهزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌دهد افزود: قبل از تقدیم لایحه بودجه جلساتی را با معاونان رئیس جمهور و وزرا در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار و بحث آب‌بندان‌ها را مطالبه کردیم.

وی وجود ۹ هزار هکتار آب بندان در گیلان و ۲ هزار هکتار آب بندان در حوزه شهرستان آستانه اشرفیه را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: طبق بند واو تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۰ شرکت آب منطقه‌ای مکلف است با انتخاب مشاور و پیمانکار از منابع حاصله از برداشت آب‌بندان‌ها نسبت به دیواره‌سازی و کف تراشی آن‌ها اقدام نماید.

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس احداث سد و تسطیح اراضی شالیکاری استان گیلان را هم از جمله مطالباتی که تحقق آن از دولت درخواست شده اعلام کرد و افزود: ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان و ۲۳ هزار هکتار شالیزار در آستانه اشرفیه وجود دارد که تنها هشت هزار هکتارش در این شهرستان تسطیح شده است.

نجفی ضمن رد این خبر که آستانه‌اشرفیه رتبه اول خود در حوزه بادام زمینی کشور را از دست داده است ابراز داشت: سطح زیرکشت بادام زمینی در آستانه حدودا هشت هزار هکتار برآورد می‌شود از طرفی میز ملی بادام زمینی ثبت شده در سازمان توسعه تجارت خارجی در سازمان صمت به نام آستانه اشرفیه است.

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس روند اجرای پروژه چهار بانده کردن جاده آستانه به کیاشهر را هم متذکر شد و اضافه کرد: در همین راستا جلسه مشترکی را با مدیران کل راهداری و راه و شهرسازی گیلان برگزار کردیم و مقرر شد راهداری در شورای ترافیک استان مباحث مربوط به کاهش سرعت و اصلاح روشنایی این جاده را پیگیری کند.

*اختصاص سالانه ۲۰۰ میلیون تومان به طرح توسعه حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف

نجفی دو موضوع طرح توسعه حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف و طولانی شدن روند احداث خیابان ۳۵ متری را برشمرد و تصریح کرد: هرساله ۲۰۰ میلیون تومان برای طرح توسعه حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف از سوی کمیته برنامه‌ریزی اختصاص داده می‌شود که بعضا همین مقدار را هم تخصیص نمی‌دهند بنابراین با این اعتبارات استانی ما حتی قادر به تملک یک واحد هم نیستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه از اعتبارات سهم نمایندگی خود پنج میلیارد تومان به طرح توسعه حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف اختصاص داده است افزود: بند ه تبصره ۵ یعنی اوراق مشارکت از جمله منابعی است که برای این پروژه پیگیر جذب آن هستیم و موافقت اولیه تخصیص ۵۰ میلیارد تومان را هم از بانک‌های عامل اخذ کردیم و اخیرا نیز دیداری با شرکت تامین سرمایه امید داشتیم.

وی با بیان اینکه برای استفاده از منابع بند ب تبصره ۸ بودجه بازآفرینی در اجرای طرح توسعه حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف برنامه‌ریزی انجام شده است دعوت از دو سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای مشارکت در این پروژه را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر از منابع اشاره شده استفاده کنیم به زودی شاهد بازگشایی‌های بسیار خوبی در طرح توسعه حرم باشیم.

Share