با خواص و مضرات چای سیاه بیشتر آشنا شوید

چای، گیاهی شگفت انگیز است. زیرا در هر مرحله از چیدن تا فرآوری و حتی دم کشیدن آن برای نوشیدن، دارای ترکیبات خاصی می شود که گیاهان دیگر چنین مزیتی را دارا نمی باشند.

 

بیوگرافی از دومین نوشیدنی محبوب دنیا

کاملیا سیننسیس گیاهی همیشه سبز از منطقه ی آسیای شرقی است که در چین شمال با نام چای و در چین جنوب تی تلفظ می شود. این نوشیدنی بعد از آب پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است که بیشترین مصرف را در کشور چین، هند، انگلستان و ایران دارد. چای دارای انواع مختلفی مانند: سبز، سیاه، سفید و زرد، همچنین انواع بسیار متنوعی مانند : اولانگ، پوئر، یربا ماته، سرخ و دیگر مدل ها است.

ترکیبات ارزان ترین نوشیدنی بعد از آب

چای، گیاهی شگفت انگیز است. زیرا در هر مرحله از چیدن تا فرآوری و حتی دم کشیدن آن برای نوشیدن، دارای ترکیبات خاصی می شود که گیاهان دیگر چنین مزیتی را دارا نمی باشند. به طور طبیعی چای از کافئین، آمینو اسید، آنزیم، ویتامین، مواد معدنی، متیل گزانتین، تانن یا پلی فنول، تیانین، کاتچین، تئوفیلین، فلانوئید، آنتی اکسید ایجاد شده. که هر کدام از این مواد دارای خواص مربوط به خود می باشند.

با برخی از این فواید بیشتر آشنا شویم

فلانوئید

این ماده یکی از مهم ترین ترکیبات چای است که شامل فلاوانول ودر فلاوانول عنصری به نام کاتچین موجود است. فواید کاتچین برای بدن بسیار می باشد و تحقیقات در مورد این فواید همچنان ادامه دارد.  این ماده بعد از چیده شدن چای و ترکیب شدن با آنزیم های دیگر سبب تیره شدن برگ سبز چای می شود. اما فلاوانول دارای دو ماده ی دیگری به نام های تئافلاوین و تروبیسین است که این دو ماده عطر و طعم چای را ایجاد می کنند.

آنتی اکسیدان

شگفت انگیز ترین ماده ای که باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن می شود و حدود ۱ تا ۶ در صد وزن چای خشک را در برمی گیرد. این ماده در چای سبز به میزان بیشتری قرار دارد. با کمک این ماده می توان از انتشار سلول های سرطانی در بدن جلوگیری نمود.

تئوفیلین

از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به کافئین است و این ماده نیز در درون چای مانند کافئین باعث نشاط در بدن می کند. یکی از موادی که در درمان سرفه بسیار موثر بوده و از آن شربت ضد سرفه تهیه می شود، تئوفیلین می باشد.

تیانین

تیانین یکی از موادی است که با کمک کافئین باعث ترشح اسیدی در مغز می شود که این اسید اضطراب را از بین برده و هوشیاری مغز را تامین می کند.

آمینو اسید

با کمک این ماده تلخی بعضی از عناصر موجود در چای متعادل شده و باعث طعمی دلپذیر می شود که نوشیدن چای را برای ما آسان می کند.

بیشتر بخوانید: خرید عمده چای از تامین فلات

سود نهفته در نوشیدن چای

در ادامه به تمامی خواصی که می توانیم از نوشیدن یک فنجان و یا یک لیوان چای به دست بیاوریم می پردازیم.

یوگا با چای

یکی از خواص شگفت انگیزی که چای برای بدن ما دارد ایجاد آرامش و شادی است که به دلیل داشتن کافئین این تاثیر بر روی اعصاب ایجاد می شود. دم کشیدن چای بعد از دو دقیقه اثر محرک بر بدن می گذارد که وقتی این زمان به بیش ازپنج دقیقه می رسد این اثر برعکس شده و خاصیت آرام بخشی آن به دلیل آزاد شدن کافئین بیشتر حاصل می شود.

مسواک زدن با خمیر دندان چای

نه اشتباه نکنید خمیر دندان چای موجود نیست، نوشیدن چای مانند یک خمیر دندان عمل می کند. پلی فنول موجود در چای مانند یک ضد پوسیدگی به دلیل غیر فعال کردن آنزیم های باکتری دهان به این عمل کمک می کند. البته نوشیدن چای بدون قند یا شکلات. شما می توانید با حل کردن قند یا شکر با چای و البته شستن دهان بعد از نوشیدن چای از این خاصیت طبیعی لذت ببرید.

رتبه اول جهانی برای مقابله با سرطان

طی تحقیقاتی که در ژاپن توسط دانشمندان صورت گرفته، چای سبز می تواند به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و یک نوع از تانن به عنوان یک پیشگیری کننده در مقابل سرطان های لوزالمعده، کولون، پروستات، سینه و کلیه بسیار موثر باشد. اغلب کسانی که در طی روز حداقل یک فنجان چای می نوشند در مقایسه با کسانی که به هیچ عنوان از چای استفاده نمی کنند ۱۵ در صد کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

جوانی در نوشیدن چای

چای به دلیل داشتن کافئین که باعث ایجاد گردش خون در رگ ها می شود بسیار در زیبایی پوست ما اثر دارد. والبته بعد از کافئین، وجود آنتی اکسیدان ها است که از پیری زود رس پوست جلوگیری می کند. بعد از این دوماده مفید، با دارا بودن پلی فنول، اثرات نیتروزی فرآورده های گوشتی را از بین می برد، زیرا این ترکیبات در بدن ایجاد سرطان می کنند. پس با نوشیدن چای زیبایی را به ظاهر خود هدیه بدهیم.

تصفیه کلیه با کمک چای

کلیه عضوی از بدن است که بیشترین تماس را با رادیکال های آزاد دارد و چای به دلیل داشتن آنتی اکسیدان کمک بسیاری در سلامت کلیه می کند. این موضوع مخصوصا در بیمارانی که نارسایی کلیه دارند بیشتر موثر است که البته با دقت فراوانی باید نوشیده شود، زیرا چای دارای مقدار بیساری پتاسیم است که این ماده برای بیماران کلیوی باید محدود مصرف شود.

خورد کردن چربی های اضافی در نوشیدن چای

چای به دلیل کالری کمی که دارد بعد از آب یک نوشیدنی مناسب برای چربی سوزی است. چای کمک می کند که متابولیسم بدن بالا رفته و سوخت و ساز بیشتری ایجاد شود. خود چای باعث می شود که ما تشنه تر شویم و آب بیشتری نیز مصرف کنیم که این موضوع دوباره به لاغر شدن ما کمک می کند.

تاثیر برسلامت قلب

نوشیدن چای البته از نوع کم رنگ آن در پیشگیری از سکته قلبی بسیار مفید می باشد. زیرا چای از ایجاد لخته های خطر ناک در قلب که منجر به سکته قلبی می شوند جلوگیری می کند.

ضرر قابل جبران چای

رسیدیم به قسمتی که باید از مضرات چای گفت که البته این مضرات بسیار ناچیز می باشند.

جذب کمتر آهن

همان طور که گفته شد چای دارای تانن است و این ماده در بدن خود را به آهن غذا ها می چسباند و همین امر باعث کمتر شدن جذب آهن در روده می شود. پس در مصرف کردن چای مخصوصا اگر آهن بدن ما کم است باید بسیار توجه کنیم. بهترین زمان برای نوشیدن  چای بین وعده های غذایی می باشد.

کافئین بیشتر بی خوابی بیشتر

اگر ما در مصرف چای اعتدال را حفظ نکنیم با مصرف بیشتر کافئین خود را دچار خطر  بی خوابی، سندرم روده تحریک پذیر، سردرد و فشار خون بالا می کنیم که همه ی این عوارض از مصرف بیشتر چای  است.

ایجاد تهوع

مصرف چای با معده خالی به دلیل ترکیبات خاصی که دارد باعث ایجاد تهوع می کند. تانن موجود در چای با تحریک کردن بافت گوارشی سبب این حالت ناخوشایند در ما می شود.

چای سردرد ساز

دریافت کافئین بیشتر از حد مجاز سبب سردرد در ما می شود که این قضیه نیز با مصرف روزی ۴۰۰ میلی گرم کافئین قابل حل است. البته به شرطی که ما به کافئین حساس نباشیم. زیرا برخی افراد حتی با مصرف ۴۷ میلی گرم کافئین در روز دچار مشکلات زیادی می شوند.

بیشتر بخوانید: لیست انواع دمنوش گیاهی

Share