رییس انستیتو پاستور ایران:

بیش از ۹۱ درصد افرادی که با «پاستوکووک» واکسینه شدند، به فرم شدید کرونا مبتلا نمیشوند

رییس انستیتوپاستور ایران ضمن تشریح ویژگیهای واکسن پاستوکووک تولید مشترک ایران و کوبا، با بیان اینکه ۹۱.۷ درصد از افرادی که با این واکسن واکسینه می شوند به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید۱۹، گفت: تشخیص، یکی از مهمترین مراحل کنترل بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های واگیر است. در بحران کووید۱۹ هم با توجه به اینکه کشور با شروعی ناگهانی مواجه شد، اما خوشبختانه انستیتو پاستور ایران توانست شبکه ملی تشخیص آزمایشگاهی راه‌اندازی کند. اکنون باتوجه به اینکه نزدیک ۵۰۰ آزمایشگاه تشخیصی کووید در سراسر کشور داریم، نیاز است که پروتکل‌های تشخیصی و همچنین نتایجی که تاکنون گرفتیم، مجددا ارزیابی کنیم تا کشور آمادگی بیشتری داشته باشد که اگر وارد پیک بعدی شدیم، سیاست‌ها و استراتژی‌های از پیش تعیین شده در دسترس باشد تا با کمترین مشکل بتوانیم از پیک‌ها عبور کنیم.

وی افزود: موضوعی که اکنون مطرح است، مساله بازنگری پروتکل‌ها و روعلیرش‌های آزمایشگاهی است. باتوجه به اینکه خوشبختانه سطح واکسیناسیون در کشور دارد به سطح مطلوبی نزدیک می‌شود، مسلما در روند اینکه چطور از آزمایش‌های تشخیصی استفاده کنیم، تغییری ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات ناشی از پیک‌ها را در کشور تغییر دهیم.

وی در پاسخ با سوال ایسنا، درباره میزان تست های تشخیصی روزانه، گفت: یادم است که در آغاز بحران به جز انستیتو پاستور ایران فقط دو آزمایشگاه بود که می‌توانست کووید را تشخیص دهد، اما وقتیکه محوریت و مدیریت راه‌اندازی شبکه تشخیص آزمایشگاهی کووید۱۹ به انستیتو پاستور ایران سپرده شد، در همان روزهای اول از تمام بیمارستان های کشور نمونه ها از سراسر کشور، به انستیتو پاستور می‌آمد و کار بسیار سختی بود که باید نمونه های کل کشور را بررسی میکردیم. به تدریج تعداد آزمایشگاه ها افزوده شد و اکنون بیش از ۴۸۰ آزمایشگاه داریم که در شبکه و با یک پروتکل کار می کنند. بدون اینکه هیچ دستگاهی از خارج از کشور وارد شود.

امکان تشخیص ۲۵۰ هزار آزمایش روزانه کرونا در کشور

بیگلری ادامه داد: در ساخت کیت هم که ابتدا مشکل داشتیم، اما در اوج تحریم‌ها توانستیم برای تمام تهدیدها شبکه آزمایشگاهی کارا باشد. اکنون امکان و ظرفیت تشخیص ۲۵۰ هزار آزمایش روزانه در کشور فراهم است که اگر نیاز باشد، می‌توانیم به سرعت این ظرفیت را با مقدار بالاتر هم برسانیم.

بیگلری درباره وضعیت واکسن پاستوکووک نیز گفت: انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین موسسه تولید واکسن در کشور و منطقه افتخار دارد که واکسنی که شایسته نام و اعتماد یکصد ساله مردم به این انستیتو پاستور است، به نام واکسن پاستوکووک تقدیم ملت ایران کند.

ویژگیهای واکسن پاستوکووک

وی گفت: در دنیا تعداد کشورهایی که موفق به تولید واکسن کووید شدند، از انگشتان یک دست و از ۱۰ کشور کمتر است. انستیتو پاستور ایران هم با همکاری انستیتو فینلای کوبا موفق شد واکسن مشترکی را که در ایران به نام پاستوکووک تولید و مصرف می‌شود و در کوبا با نام سوبرانا تولید و عرضه می‌شود، تقدیم مردم ایران کند. این واکسن ویژگی ‌های منحصربه فردی دارد؛ چراکه یک واکسن پروتئینی است و از فناوری کنژوگه در آن استفاده شده است. بر همین اساس عوارض آن بسیار کم  بوده و کارایی بسیاری  بالایی دارد. همچنین این واکسن از ویژگی ممتازی برخوردار است که یادآور مخصوص این واکسن هم تولید شده است. همه واکسن‌های دنیا وقتی نیاز به دز یادآور پیدا میکنند، از همان دز اصلی استفاده میکنند، اما خوشبختانه در طراحی این واکسن از قبل پیش‌بینی شد و واکسن واجد دز یادآور هم هست که این دز یادآور هم برای خود واکسن و هم برای سایر واکسن ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این واکسن در مقابل دو واریانت بسیار واکسن‌گریز کووید۱۹ در ایران بر روی ۲۴ هزار نفر در هشت دانشگاه علوم پزشکی مورد آزمایش قرار گرفت. مطالعات نشان داد که ۹۸.۹ درصد از افراد که واکسن را دریافت میکنند، در بدنشان انتی‌بادی تولید می‌شود و ۹۱.۷ درصد از افرادی که با این واکسن واکسینه میشوند به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند که بسیار ارزشمند است. همچنین ۷۰ درصد از افراد هم واجد بیماری علامتدار نخواهند بود که نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در سطح واکسن های دنیا هم از نتایج بسیار مهم تلقی می‌شود.

مجوز مصرف پاستوکووک برای کودکان ۲ تا ۱۸ سال

بیگلری افزود: در کوبا هم این واکسن بر روی واریانت واکسن‌گریز بتا مورد مطالعه قرار گرفت و آنجا هم نتایج بسیار امیدبخش بود. باتوجه به کارایی بسیار بالا و اطمینان بسیار زیادی که به این واکسن است، این واکسن بر روی کودکان دو تا ۱۸ سال هم مورد مطالعه قرار گرفت که خوشبختانه مجوز مصرف را در کودکان در هر دو کشور ایران و کوبا صادر شده است. در ایران بنابر سیاست ها از ۱۲ سال به بالا فعلا استفاده می‌شود. اگر نیاز باشد که برای کودکان زیر ۱۲ سال هم استفاده شود، این واکسن می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و نقطه امیدی برای کشور است. در کشور کوبا هم این واکسن از دو سال تا ۱۸ سال استفاده شده و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک کوبایی با این واکسن واکسینه شدند. این واکسن علاوه بر مورد مصرف برای بزرگسالان اکنون برای کودکان هم در سبد واکسیناسیون کشور قرار دارد و واکسن مطمئنی برای مردم است که به نام و سابقه انستیتو پاستور ایران اعتماد طولانی یکصد ساله دارند.

وی در پاسخ با سوال ایسنا، مبنی بر تعداد دزهای تزریقی پاستوکووک برای کوکان، گفت: در کارآزمایی مشخص شد که در مقابل واریانت های واکسن‌گریز مانند بتا و دلتا برای بزرگسالان علاوه بر دو دز بهتر است که دز یادآور هم تزریق شود. اما برای کودکان نشان داد شد که دو دز کافی است و فعلا در کودکان به دز یادآور نیازی نیست.

تحویل بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار دُز واکسن اصلی پاستوکووک به وزارت بهداشت/درخواست وزارت بهداشت برای تولید دُز یادآور پاستوکووک

بیگلری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت تولید پاستوکووک، گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز از واکسن اصلی تحویل شد. البته تولید واکسن اصلی و واکسن یادآور متفاوت است. زیرا دو طراحی متفاوت است و به همین دلیل فعلا  در بچ اولیه واکسن اصلی تولید و عرضه شد و اکنون بنا به درخواست وزارت بهداشت مبنی بر تامین دز یادآور، فعلا خط تولید در تامین واکسن یادآور کار می‌کند و واکسن یادآور هم در حد بیش از یک میلیون دز فعلا تولید شده و مراحل تست خود را می‌گذراند که بعد از پایان تست‌ها تقدیم می‌شود که برای دز یادآور سایر واکسنها نیز استفاده شود.

برنامه ریزی تحویل هشت میلیون دُز پاستوکووک تا آخر آبان ماه

وی ادامه داد: مسلما بعد از تولید این مقدار دز یادآور مجددا چرخه تولید وارد تولید واکسن اصلی می‌شود و تا انتهای آبان ماه هم باز از واکسن اصلی تحویل می‌شود. نسبت اینکه چه مقدار واکسن اصلی و واکسن یادآور تولید شود، به نوع مصرف و نیاز وزارت بهداشت بستگی دارد. مجموعا در ماه‌های مهر و آبان برای تحویل حدود هشت میلیون دز واکسن برنامه‌ریزی شده و در ماه‌های بعد هم بر اعلام نیازی کا از سوی وزارت بهداشت میشود، مبتنی خواهد بود که می‌توان مقدار تولید را مدیریت کرد.

وی در پایان گفت: کووید دردی مشترک است و نیاز به درمان مشترک دارد. مسلما ما دو شاهد داریم که نشان می‌داد واکسن موثر است، یکی کشورهایی که واکسن زدند و توانستند بیماری را کنترل کنند و دوم اینکه اگر اکنون پرونده بستری ها را بررسی کنید، اکثر افرادی که مبتلا شدند و فرم شدید بیماری را گرفتند و گرفتار ای سی یو هستند، افرادی هستند که واکسن تزریق نکردند.

Share