سبکی نوین و اخلاق‌مدارانه در انتقال مدیریت

آینده‌نگری و پیشنهاد‌های مدیریتی رضا مسرور برای تیم مدیریتی آینده صندوق بازنشستگی فولاد

مراسم معارفه و تکریم مدیرعامل موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با حضور اسماعیل زارعی کوشا مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و احمد خانی نوذری، معاون اقتصادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، امروزه کم بینی‌ها و بداخلاقی‌ها آفات مدیران اقتصادی است و علاج آن جز اخلاق مداری و دلسوزی و آینده‌نگری برای کشور و مردم نیست. خدمت به بازنشستگان، آن هم بازنشستگان فولاد، با سختی‌های فراوانی که تحمل کرده‌اند، تنها نتیجه‌اش برداشتن گام‌های مثبت در مدیریت صندوق بازنشستگی فولاد نیست، بلکه گامی برداشتن در راستای اعتلای نظام اقتصادی و اجتماعی کشور و در نهایت حرکت به سمت شکوفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

کمتر پیش می‌آید که با تغییر مدیریت، آنهم تغییر مدیریتی که با تغییر دولت همراه بوده است، مدیر پیشین با گشاده‌رویی به انتقال تجربیات بپردازد و ضعفهای گذشته را بپذیرد و برای مشکلات آینده پیشنهاد ارائه کند. کمتر اتفاق افتاده که مدیر پیشین دست همکاری تا انجام انتقال مدیریت بفشارد و راه برای همفکری و تعامل با مدیران آتی را باز بگذارد و دلسوزانه راهکار ارائه کند.

اما دیروز و با تکریم و معارفه مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد و استعفای مسرور از این سمت آنهم بدلیل لزوم ارتباط نزدیک مدیر عامل صندوق با وزیر، زبان همه مدیران ارشد وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تمجید گویا بود و از دوران پر از موفقیت وی می‌گفتند و از حسن تعاملش با مدیران ارشد جدید وزارتخانه و این برگ زرینی دیگری است بر دفتر سوابق مدیریتی وی. مدیری که هر کجا بود منشا اثر بود و توانست سابقه درخشانی از خود بر جای بگذارد.

مسرور در متن استعفایش نه تنها به شیوه مدیران دیگر گله نکرد، بلکه آرزوی توفیق کرد. نه تنها زبان انتقاد از مدیران فعلی و قبلی را باز نکرد، بلکه به تمجید از مدیران گذشته و فعلی پرداخت. نه تنها پشت مدیران تازه نفس را خالی نکرد بلکه با دلسوزی برای بازنشستگان و کشور و آینده ایران اسلامی، همه آنچه میخواست انجام دهد که یا فرصت آن نبود، یا امکانات موجود اجازه نداد و یا ناقص ماند را به تیم آتی منتقل کرد و این یعنی اخلاق مداری و کنارگذاشتن جناح و گروه و حزب به نفع مردم.

مسرور برای مدیران آتی میراثی گران‌بها از اقدامات بنیادی و اساسی برجای گذاشت که مختصر آن به شرح زیر است:

برخی اقدامات انجام شده در طول ۲۰ ماه مسئولیت مدیریتی

پرداخت معوقات ۸ ساله بازنشستگان فولاد از سال ۹۱ به مبلغ ۴۰۰ میلیاد تومان .
رشد ۱۱۱ درصدی سودآوری کل شرکت های صندوق در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸.
رشد ۱۵۰ درصدی ارزش سهام شرکت های بورسی در ۲۰ ماه اخیر.
اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان فولاد در سال ۹۹ بدون کمک دولت از منابع داخلی به مبلغ ۷۴۵ میلیارد تومان.
برای اولین بار گزارش اکچوئری منتهی به پایان سال ۹۷ با تلاش و جدیت بسیار تدوین و به تایید سازمان حسابرسی کل کشور و خزانه داری کل به مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.
برای اولین بار افزایش سه برابری سهم سود حاصل از سرمایه گذاری در تامین منابع بودجه در سال ۹۹  بدست‌ آمد.
به منظور شفاف سازی حداکثری، سامانه داشبورد مدیریتی و شفافیت اطلاعات در حوزه های تولید، فروش، بودجه، قراردادهای شرکت های تابعه و غیره را راه اندازی شد.
با هدف بهبود خدمت رسانی به بازنشستگان، زمان پرداخت هزینه های درمانی را به کمتر از ۱۵ روز در سال ۹۹ کاهش یافت.
تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد را به ۲۶۸۰ مرکز در سال ۹۹ و ۹۱۵۳ مرکز در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.
برای اولین بار به منظور رفاه حال بازنشستگان فولاد، سامانه یکپارچه خدمات الکترونیکی را راه اندازی شد.
با پیگیری فراوان و تصویت ارکان صندوق، پرداخت کامل سختی کار، مدیریت، ایثارگری، عائله مندی بازنشستگان اجرا شد.
بودجه پیشنهادی سازمان مدیریت در جدول ۹ قانون برنامه سال ۱۴۰۰ برای صندوق فولاد از مبلغ ۴۵۰۰ میلیارد تومان با رایزنی با نمایندگان محترم به ۵۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
تخصیص هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ با رایزنی بسیار به سرانجام رسید.
علیرغم شیوع پاندمی کرونا و خروج کارشناسان خارجی، طرح معظم و ملی گندله سازی شرکت سنگ آهن مرکزی با سرمایه گذاری ۹۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
طرح نظام ارزیابی عملکرد مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های تابعه و تدوین برنامه خروج از بنگاه داری صندوق در چارچوب سیاست های وزارتخانه انجام شد.
درصد سهم منابع از بودجه کل کشور از ۸۲ درصد در سال ۹۷ به ۵۹ درصد در سال ۹۹ کاهش یافت.
مسرور برای آیندگان هم اولویت‌های کاری را از زاویه دید خود مطرح کرد و آن ها را با دیدی باز به عرصه مدیریت بدرقه کرد که این پیشنهادات برای اقدامات آتی به شرح ذیل است:

پیگیری ویژه برای به نتیجه رساندن پرونده های حقوقی که در ۲۰ ماه اخیر در راستای منافع بازنشستگان فولاد مطرح شده است.
با توجه به اینکه نسبت پشتیبانی صندوق بسیار پایین است، لازم است همانند سال ۱۴۰۰ برای بودجه سال ۱۴۰۱ پیگیری های ویژه از سوی مدیران آتی صندوق از طریق سازمان برنامه و مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد.
پیگیری لازم برای انتقال ردیف بودجه از جدول شماره ۹ به جدول شماره ۷.
تعیین و تکلیف چند شرکت ماموریتی صندوق که از بازدهی مناسبی برخوردار نیستند.
تعیین و تکلیف پرونده اختلاف با سازمان تامین اجتماعی مربوط به پرونده ذوب آهن که منتج به توقیف سهام صندوق شده است.
انتصاب تعدادی از اعضای هئیت مدیره برای شرکت هایی که به جهت بازنشستگی و … کامل نیستند.
آنچه از اخلاق حرفه‌ای می‌توان تعریف کرد را باید در آنچه درباره این انتقال مدیریت گفتیم جستجو کنیم.

Share