دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع):

باید در تربیت عقل کوشا باشیم | عاقل کسی است که مردم از او احساس آرامش کنند

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به نقش مهم رسانه در پیشرفت های معنوی جامعه، گفت: مستقل بودن و بیان واقعیت ها و نقدهای منصفانه رسالت اصلی رسانه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله «رضا رمضانی» شامگاه چهارشنبه ۱۴ مهر در مراسم شب شهادت امام رضا(ع) که توسط هیئت رزمندگان اسلام رشت در میدان شهدای ذهاب این شهر برگزار شد، اظهار کرد: از جمله عواملی که مسلمانان باید به آن دقت داشته باشند، مکارم اخلاقی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه وجود اخلاق در جامعه اسلامی ضرورت دارد و همه انبیا آمدند تا ما را تربیت کنند، تصریح کرد: برای اینکه انسان به مقام بندگی برسد باید دنبال معرفت و عبادت برود.

وی با بیان اینکه عبادت، معرفت و آزمایش‌ها برای رسیدن و نزدیکی انسان به خداوند است، افزود: پایبندی به اخلاق فردی و اجتماعی در همه بخش‌های زندگی موثر است.

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه رابطه تنگاتنگ میان اخلاق، احکام و عقاید وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر چه باورهای انسان عمیق‌تر باشد می‌تواند در رفتار انسان اثرگذار باشد.

وی ابراز کرد: اگر کسی نماز را با همه آداب آن انجام دهد در شناخت خداوند موثر است و یک مسلمان واقعی کسی است که رفتار آن با آموزه‌های الهی منطبق باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه ما باید به لحاظ رفتاری ممثل اسلام باشیم، اذعان کرد: انسان و جامعه پایبند به احکام اسلامی، عزت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه جوارح، عقل و نفس خود را باید تربیت کنیم که نتیجه آن در رفتار مشخص است، اظهار کرد: مقامات با تلاش به دست می‌آید و انسان باید خود را برای آن چیزی که برای آن منفعت دارد، خرج کند.

آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: گوش انسان برای غیبت و تهمت نباید خرج شود و چشم و زبان هم نباید رها باشد و بسیاری از گناهان از زبان سر می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه خیلی‌ها نفس را راکد گذاشتند و نفس مکاره به واسطه تلاش، مخالف جهت فطرت است و باید موافق جهت فطرت باشد، گفت: انسان باید از تجربه‌های دیگران به حکم عقل استفاده کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) خاطرنشان کرد: عقل، ما را به امام، خداشناسی و معادشناسی رهنمون می‌کند و بدون عقل، انسان نمی‌تواند این مسیر را طی کند.

وی با اشاره به اینکه ما باید در تربیت عقل کوشا باشیم و انسان عاقل دین‌دار و متفکر است، ابراز کرد: برخی‌ها واجبات را انجام می‌دهند ولی تغییری در خود نمی‌بینند چرا که مقدمات را در خود به وجود نیاورده است.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه در طول تاریخ افرادی بودند که حتی قرآن را حفظ بودند اما در برابر ولی خدا ایستادند، افزود: از چیزهایی که در تاریخ به مسلمانان ضربه وارد کرده، عدم درک نسبت به وظایف بوده است.

وی تاکید کرد: عاقل کسی است که مردم از وی احساس آرامش کنند و گاهی تربیت‌های غلط باعث می‌شود خانواده‌ها از یکدیگر در امان نباشند، چون باورها ضعیف شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه زبان تشکر باید در میان مردم وجود داشته باشد زیرا باعث توسعه انسان می‌شود، اذعان کرد: جامعه باید در مسیر طلب علم و دانش باشد.

وی با بیان اینکه کسانی که دارای مسئولیت‌های بالایی در جامعه هستند باید خود را در کنار مردم ببینند، اظهار کرد: کسی که از عقل خود بهره‌مند نشده است، دین‌دار واقعی نیست.

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه دین‌داری به معنای عمل کردن به فهم است و انسان‌ها در روز قیامت به واسطه فهم‌شان از آیات بالا می‌روند، گفت: از جمله برنامه‌های عملی امام رضا(ع) تلاوت قرآن ایشان بود و این امام همام، همواره به انسان‌ها احترام می‌گذاشتند.

Share