یک کارشناس مسائل حوزه قفقاز:

اقدام آذربایجان هدایت شده توسط ترکیه و اسراییل بود | بزرگواری و گذشت ایران حدی دارد

یک کارشناس مسائل حوزه قفقاز تحولات مرزی اخیر در مرز با آذربایجان و ارمنستان را تاثیرگذار بر تبادلات تجاری در منطقه اوراسیا عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محمدرضا دماوندی در گفت و گو با ایسنا در خصوص مسائل پیش آمده در مرز آذربایجان و ارمنستان و تاثیر بر رفت و آمد کامیون‌های ایرانی در این جاده مرزی گفت: طبیعتا این مساله بر تبادلات تجاری ایران با ارمنستان و اوراسیا اثر گذار خواهد بود. به هر حال جمهوری آذربایجان مدعی است که ۲۱ کیلومتر از جاده‌ای که از خاک ارمنستان عبور می‌کند جزو خاک آذربایجان بوده و کامیون‌های ایرانی هم از این مسیر عبور می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع جمهوری آذربایجان با این ادعا اقدام به گرفتن حق ترانزیت کرد البته در حال حاضر ارمنستان اقداماتی انجام داده و جاده جایگزین تا هفته آینده به پایان می‌رسد و دیگر کامیون‌ها از محل مورد ادعای آذربایجان عبور نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به ابهاماتی که در توافق نامه آذربایجان و ارمنستان بر سر مساله قره باغ انجام شد گفت: ابهاماتی در بند ۹ این توافق نامه که با وساطت روسیه انجام شده بود وجود دارد که باید حل شود. اما مساله اصلی این جاست که این حرکت آذربایجان فراتر از اثبات ادعای مالکیت به بخشی از آن جاده است.

دماوندی گفت: مانوری هم که با عنوان سه برادر توسط آذربایجان، ترکیه و پاکستان برگزار شد که بنده معتقدم چون اسراییل هم بوده باید بگوییم ۴ برادر این گونه اثبات و برداشت می‌شود که هدفشان پیام‌رسانی به ایران و تحریک جمهوری اسلامی ایران بوده است و اگر جدی و با ثبات باشد حتما ایران واکنش نشان خواهد داد؛ چرا که برگزاری مانور در شمال غربی کشور باعث تعجب الهام علی اف بود که ایران در این منطقه مانور برگزار می‌کند و قبلا این گونه نبوده آن‌ها باید بپذیرند که ایران حق دارد از تمامیت ارضی خودش و آرامش در کنار مرزهایش دفاع کند و اگر اقدامی صورت گیرد حتما متقابلا اقدام خواهد کرد.

این کارشناس مسائل قفقاز همچنین بیان کرد: ایران طی ۳۰ سال گذشته امکان حمل و نقل را در مسیری که آذربایجان ادعا کرده فراهم کرده بود و حتی آذربایجان به راحتی با نخجوان هم بدون هیچ گونه مزاحمتی دسترسی و ارتباط داشت. در واقع حداقل اقداماتی که آذربایجان می‌توانست انجام دهد این بود که این راه را برای کاروان حمل و نقل ایران مسدود نکند که کردند و به نظر می‌رسد این اقدام از سوی آذربایجان هدایت شده توسط ترکیه و اسراییل به باکو بوده است.

دماوندی درباره این که ایران چگونه در برابر این اقدامات باید واکنش نشان دهد گفت: ایران در حکمرانی قدمتی طولانی دارد طبیعتا رفتار یک کشور تاریخی متفاوت از کشوری است که ۳۰ سال از حکومتش می‌گذرد و ایران این بی‌تدبیری از سوی باکو را متوجه شده اما خویشتن داری کرده است. اما این حوصله تا زمانی ادامه دارد که باکو خطوط قرمز ایران را رد نکند و اگر رد کند حتما با واکنش مواجه می‌شود.

این پژوهشگر مسائل حوزه قفقاز خاطر نشان کرد: اخباری که این روزها وجود دارد و محرمانه هم نیست اینکه آذربایجان در سالهای گذشته اقداماتی انجام داده که خطوط قرمز ایران را رد کرده نمونه آن هم همراهی با اسراییل در فرستادن پهپاد جاسوسی به منطقه نطنز، همراهی با اسراییل در زمینه آموزش افراد تروریستی برای ترور دانشمندان هسته‌ای و همچنین همراهی با اسراییل در سرقت اسناد هسته‌ای می‌باشد. این موضوعات را همه اطلاع دارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در جنگ ۴۴ روزه سال گذشته نیز نیروهای داعشی در کنار مرزهای ایران حضور داشتند و همه این‌ها برابر است با این که خطوط قرمز ایران توسط آذربایجان رد شده است و اسراییل در کنار مرزهای ایران استقرار پیدا کرده و ایران هم با توجه به این که جمهوری آذربایجان کشوری است که بیشترین مسلمان را دارد آن هم با جمعیت شیعه خویشتن داری کرده و همواره به عنوان یک برادر بزرگتر با تذکر از کنار این موضوعات کنار رفته است.

وی در پایان گفت: اما این بزرگواری و گذشت ایران حدی دارد و ایران با برگزاری مانور به نوعی به جمهوری آذربایجان اخطار داد تا بدانند اگر اقدامی نمی‌کنند به معنای ناتوانی نیست بلکه یک خویشتن داری از سوی ایران است که این تصمیم به اقتضای شرایط تغییر خواهد کرد.

Share