این که با کدام کشوری در چه سطحی روابط‌ خود را جلو خواهیم برد، به خودمان مربوط است

اظهارات علی اف درباره ابراز نگرانی ایران از حضور صهیونیستها در مرزهای شمالی

رئیس جمهور آذربایجان با رد اظهار نگرانی مقامات ایران درباره حضور عناصر صهیونیستی در مرزهای شمالی کشورمان، گفت: این که با کدام کشوری در چه سطحی روابط‌ خود را جلو خواهیم برد، به خودمان مربوط است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آناتولی، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در نخستین سالگرد آزادسازی شهر جبرئیل از اشغال ارمنستان در جمع شهروندان آذربایجانی، درباره اظهارات مقامات ایران مبنی بر حضور عناصر صهیونیستی در مرزهای شمالی ایران مدعی شد که این اتهامات بی اساس و بی پایه است.

علی اف با اشاره به اظهارات امام جمعه اردبیل اظهارداشت: طوری گفته می شود که گویا جمهوری آذربایجان، اسرائیل را به منطقه آورده است. آنها اسرائیل را در کجای این منطقه دیده‌اند؟ مدرکی وجود ندارد و هرکسی باید مسئولیت اظهاراتش را بر عهده گیرد.

وی در نقض جملات گذشته خود با اشاره به این که آذربایجان سیاست مستقل خود را اجرا می‌کند، گفت: این نخستین سالی نیست که ما سیاست مستقل را در پیش‌گرفته‌ایم. ما با کشورهای همسایه و تمامی کشورها در حول این سیاست مستقل رابطه برقرار می‌کنیم. این که با کدام کشوری در چه سطحی روابط‌ خود را جلو خواهیم برد، به خودمان مربوط است.

علی اف در خصوص تاثیر تحولات سال گذشته قره باغ بر جامعه ارامنه نیز گفت: باید به خیال‌پردازی‌ها در مورد ارمنستان بزرگ و ادعای خاک از ترکیه و جمهوری آذربایحان پایان دهند. چاره‌ دیگری ندارند.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به این که آذربایجان به عنوان نخستین کشور از سازوکار منطقه‌ای ۶ جانبه مورد پیشنهاد رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود موافقت کرده است، گفت: اگر برخی از این سازوکار راضی نیستند، ما هم به چنین مکانیزمی نیازی نداریم. می‌دانم برخی از این طرح ناراضی هستند و معتقدند که در خارج از این روند قرار گرفتند. این موضوع به امور داخلی آن‌ها مربوط است. ما این طرح را برای همکاری تمامی کشورهای منطقه پیشنهاد دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش روسیه و ترکیه در برقراری ثبات در منطقه تاکید کرد: این سازوکار برای ما کافی است و ارمنستان نیز وارد این سازوکار خواهد شد چون راه دیگری ندارد. واقعیت فعلی منطقه به این شکل است.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان این که باکو از اظهارات ایروان و آنکارا در مورد عادی‌سازی روابط حمایت می کند، گفت: هم اکنون چارچوب همکاری در منطقه تعیین می‌شود. در دیدار اخیر سران ترکیه و روسیه موضوع روابط ارمنستان و آذربایجان نیز مطرح شد. با مقامات روسیه و ترکیه همواره در تماس هستم. باید تمامی احتمالات خطر وقوع جنگ را از بین برد. فعلاً فرمت ترکیه، روسیه، آذربایجان و ارمنستان برای ما کافی است. این که هرکسی بخواهد در این سازوکار حضور داشته باشد یا نه خود می‌داند. این را باید همه بدانند در هرحال هیچ اقدامی بدون رضایت آذربایجان در منطقه نمی‌تواند عملی شود.

وی سپس از واحد نظامی مستقر در این منطقه بازدید کرده و در کنار پهپادهای هارپون اسرائیلی عکس یادگاری گرفت.

Share