مدیرکل امور روستایی گیلان خبر داد

اجرای ۴۰۰ سند توسعه روستایی در گیلان | تشکیل ۱۸۸۳ پرونده تغییر کاربری کشاورزی

مدیرکل امور روستایی گیلان، از اجرای سالانه ۲۶۱ سند توسعه روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: سند توسعه روستایی در سطح ۴۰۰ روستای گیلان انجام شده است. همچنین باید برای ۱۳۰۰ روستای استان سند توسعه در بخش های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و… را اجرایی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، یاور پیرعلایی، توسعه روستایی را زیرشاخه توسعه کشور دانست و اظهار کرد: استفاده از ظرفیت روستاها جهت افزایش درآمد و بهره وری روستاییان در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم فراهم سازی زیرساخت ها در بخش های کشاورزی، صنعتی و مالی جهت توسعه روستایی استان گیلان، افزود: توسعه روستایی و افزایش درآمد روستاییان، علاوه بر کاهش مهاجرت، افزایش سکونت های دائمی را به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان، با اشاره به بند (الف) ماده ۲۷ قانون برنامه ششم، از اجرای سالانه ۲۶۱ سند توسعه روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: سند توسعه روستایی در سطح ۴۰۰ روستای گیلان انجام شده است. همچنین باید برای ۱۳۰۰ روستای استان سند توسعه در بخش های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و… را اجرایی کنیم تا در راستای ارتقای زیرساخت ها و افزایش درآمد، شاهد افزایش جمعیت ثابت روستایی باشیم.

پیرعلایی، با اشاره به پوشش ۷۷ درصدی آب شرب، ۹۸ درصدی برق و ۹۷ درصدی گاز در روستاهای گیلان، عنوان کرد: در حوزه تلفن همراه و تلفن خانگی روستاها نیز به ترتیب با پوشش ۹۵ درصدی و ۹۴ درصدی مواجه هستیم. همچنین پوشش اینترنت پرسرعت ۷۳ درصد، اینترنت ثابت ۳۳ درصد و اینترنت همراه ۸۷ درصد بوده و ۳۶۰ دفتر فعال آی.سی.تی در سطح روستاهای گیلان داریم.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد راه های روستایی استان آسفالت است، گفت: بنیاد مسکن به عنوان یکی از متولیات اصلی روستایی، اقدام به تهیه طرح هادی در ۹۸ درصد روستاها کرده که ۴۷ درصد این طرح ها اجرایی شده است.

مدیرکل امور روستایی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، برنج، چای، بادام و… را جزو برندهای کشاورزی استان دانست و یادآور شد: گیلان یکی از قطب های کشاورزی کشور است و ۱۶۰۷ طرح اشتغالزایی با اعتبار ۲۰۱ میلیارد تومان از محل تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی در حوزه های شیلات، دام، طیور، زنیور عسل، صنایع تبدیلی و تولیدات گیاهی با محوریت کارآفرینان و تولیدکنندگان اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از اقتصادهای نوین دنیاست، ادامه داد: استان گیلان توانسته در حوزه تسهیلات اشتغالزایی، ۸۵۰ موافقت اصولی برای طرح های بوم گردی را اجرایی کند.

پیرعلایی، بوم گردی را یکی از برندهای گردشگری گیلان دانست و اضافه کرد: تاکنون تسهیلات ۱۱۰ میلیارد تومانی برای ۱۶۰۰ طرح پرداخت شده و ۱۵۰ طرح با اعتبار ۶۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. همچنین ۱۲۰ طرح تا پایان سال افتتاح می شود.

مدیرکل امور روستایی گیلان، از افتتاح ۱۸۰ طرح با سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: مهاجرت جمعیت غیر بومی و غیر مولد زمینه فروش اراضی روستایی را فراهم می کند، اما اراضی باغی و زراعی خط قرمز استان است و با همکاری دستگاه قضا و فرمانداران و بخشداران و دهیاران به ویژه در سال های اخیر اجازه تغییر کاربری را نمی دهیم.

وی بنیاد مسکن را متولی کمیسیون تغییر کاربری اراضی کشاورزی دانست و یادآور شد: ما نیز در دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری از روستاییان و دهیاران می خواهیم نسبت به تغییر کاربری ها مطالبه گر باشند. ۱۸۴۶ دهیار و ۱۰۸ کارشناس فنی داریم که موظف هستند به افراد اجازه ندهند بدو اخذ پروانه و مجوز شروع به تغییر کاربری و ساخت و ساز کنند و در این راستا نیازمند اطلاع رسانی مردم هستیم.

پیرعلایی، با بیان اینکه در مجموع سال گذشته و شش ماهه امسال ۱۸۸۳ پرونده تخلف ساختمانی در دبیرخانه کمیسیون تخلفات ساختمان ماده ۹۹(روستایی) تشکیل شده است، گفت: متاسفانه تعداد پرونده ها زیاد است و دهیاران باید از تخلف ساختمانی در مرحله اول جلوگیری کنند، زیرا جلوگیری از تغییر کاربری یکی از وظایف اصلی شوراها و دهیاران و کارشناسان فنی است.

وی از موافقت با قلع بنا در ۸۰۰ پرونده خبر داد و تاکید کرد: تغییر کاربری های خلاف از انشعابات برق، آب و گاز محروم خواهند شد.

مدیرکل امور روستایی گیلان، با اشاره به انجام درجه بندی دهیاری های استان گیلان بعد از ۱۰ سال وقفه، اضافه کرد: برای ۹۲۰ دهیای فاقد درجه، از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اخذ درجه کردیم و ۶۶۵ دهیاری نیز ارتقای درجه پیدا کردند که منجر به افزایش ۲۰ درصدی ارزش افزوده دریافتی از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور می شود.

وی همچنین بر فراگیری بیمه حوادث در استان گیلان تاکید کرد و یادآور شد: حوادث طبیعی و غیر مترقبه در استان گیلان زیاد است و سال گذشته موفق به بیمه کردن ۹۰ هزار خانوار روستایی با مبلغ کم شدیم که امیدواریم ادامه داشته باشد.

Share