مدیرکل دفتر روستایی گیلان:

تغییر کاربری زراعی و باغی خط قرمز است |برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان گیلان

پیرعلایی با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان گیلان در ۱۳ اسفند گفت: تغییر کاربری زراعی و باغی در روستاها خط قرمز استان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «یاور پیرعلایی» امروز(یک‌شنبه، ۴ اسفند) با اشاره به برگزاری هر ساله نمایشگاه سراسری توانمندی روستاییان کشور گفت: گیلان در نمایشگاه مرداد امسال با ۲۰ غرفه توانست رتبه استان  برتر را کسب کند و به‌معنای واقعی کلمه اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان افزود: مشارکت فعال بانوان، حضور واحدهای بوم‌گردی، نمایش لباس محلی گیلانی توسط غرفه‌داران و سادگی غرفه‌ها که نشان از ساده‌زیستی مردم گیلان دارد از شاخص‌های کسب این رتبه در این نمایشگاه بین‌المللی بود.

وی با بیان اینکه این موفقیت منجر به برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان استان شد، افزود: گیلان مهد جشنواره های بومی و محلی، صنایع دستی و گردشگری است که با برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان استان به نمایش گذاشته می‌شود.

پیرعلایی با تاکید بر ضرورت نمایش توانمندی روستائیان استان که اقتصاد گیلان را شکل می‌دهند تصریح کرد: نمایشگاه امسال در ۳۰۰ غرفه(هر شهرستان ۲ غرفه) ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستائیان گیلان را از ۱۳ تا ۱۶ اسفند ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه گیلان جزو سه استان برتر کشور در آیین‌های بومی محلی و ظرفیت‌های روستایی است اظهارداشت: گیلان سرآمد آیین‌های بومی محلی است که متاسفانه چندسال اخیر با بی‌مهری مواجه شده و کم کم رو به فراموشی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از حمایت ویژه جهت احیا آیین‌های بومی و محلی استان در سال آینده خبر داد و بیان داشت: برای اینکه آیین‌های بومی و محلی ما به فراموشی سپرده نشود پیش بینی شده تا جشنواره‌های بومی محلی سال آینده با جدیدت و حمایت های مالی و حضور پرشور روستاییان در دهستان‌ها برگزار شود.

وی با اشاره به اجرای آیین‌های محلی چون عروس‌بران و عروس‌گوله در نمایشگاه توانمندی روستاییان ادامه داد: همچنین یک گروه از کودکان گیلانی سرودهای ۴۰ سال قبل گیلان را با گویش محلی بازگویی می‌کنند.

پیرعلایی به نوآوری نمایشگاه امسال و اختصاص ۳۲ غرفه ورودی نمایشگاه به شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین ۲ غرفه به روستای “فشتکه” روستای ملی حصیر و روستای “قاسم آباد” که چادرشب‌بافی آن ثبت جهانی شده است، اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: ۱۴ غرفه ویژه هنرمندان مددجوی کمیته امداد، ۲۰ غرفه ویژه هنرمندانی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور داشتند و مابقی به دستگاه‌های اجرای استان تحویل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در ادامه به ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها و تخلفات ساختمانی اشاره و بیان کرد: هر هفته ۲ اکیب سرزده از روستاها بازدید داشته و تخلفات را ثبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری زراعی و باغی خط قرمز استان است اذعان داشت: در تلاشیم با بازرسی‌های ویژه از جولان ویلاسازها، نابودی اراضی ملی و ساخت و سازهای غیرقانونی در روستاها جلوگیری کنیم تا به استانی مانند مازندران تبدیل نشویم.

پیرعلایی از تشکیل هزار و ۷۰۰ پرونده تخلف ساخت و ساز در روستاهای استان و رای به هزار و ۴۰۰ پرونده خبر داد و اظهارداشت: تخلفات در روستاهای گردشگری و ساحلی به جهت اقبال عمومی به این نقاط، بیشتر است.

وی تاکید کرد: دفتر روستایی و عشایری گیلان مصمم به برخورد با تخلف روستایی است و در این زمینه از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.

Share