آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری استان گلستان

استان گلستان در گذشته بخشی از استان مازندران بود؛ اما در سال ۱۳۷۶ از مازندران جدا شد و به استان مستقلی به نام گلستان تبدیل شد. در واقع گلستان نام جدیدی برای یک سرزمین تاریخی است.

امروزه گردشگری، صنعتی بسیار مهم در تمام جهان به شمار می‌آید و نقش پررنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. گردشگری به‌طور کلی به مسافرت‌های تفریحی گفته می‌شود. در واقع گردشگری هر گونه فرایندی است  که در جریان مسافرت اتفاق می افتد مانند کسب اطلاعات، برنامه ریزی و تدارک سفر، انجام سفر و اقامت در مکان‌های مختلف، خرید کردن، تعامل با فرهنگ‌های مختلف و مرور خاطرات سفر و خاطره نویسی. گردشگر به شخصی گفته می‌شود که برای تفریح، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و دیدن مناطق جدید به مناطق مختلف سفر می‌کند. در گذشته تنها افراد ثروتمند قادر به سفر کردن بودند؛ اما امروزه با تغییر فرهنگ سفر، همه اقشار جامعه به نوعی می‌توانند گردشگری را تجربه کنند. در این میان گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقه‌مند هستند. دیدن جذابیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و آشنایی با آن‌ها، تجربه‌ای عمیق برای بشر محسوب می‌شود. از این‌رو بسیاری از سازمان‌های بین المللی و کشورها و جوامع توسعه یافته، هوادار گردشگری‌ هستند. ایران نیز با توجه به وسعت جغرافیایی، تنوع آب و هوایی، تنوع زیستی و فرهنگ‌های مختلف، هر ساله گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به شهرهای خود جذب می‌کند. یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران، استان گلستان است. گلستان ترکیبی از جذابیت‌های رنگارنگ گردشگری از طبیعت‌گردی و ماجراجویی گرفته تا انواع بناهای تاریخی است.  در گلستان دریا، رودخانه، جنگل، آبشار، تالاب، جزیره و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی همه در یک منطقه جمع شده‌اند. اگر علاقه‌مند به خرید یا اجاره ویلا در شمال هستید، برای  مشاهده ویلا ها در شمال به سایت دیوار سری بزنید و آگهی‌های متنوع آن را بررسی کنید.

استان گلستان

استان گلستان در گذشته بخشی از استان مازندران بود؛ اما در سال ۱۳۷۶ از مازندران جدا شد و به استان مستقلی به نام گلستان تبدیل شد. در واقع گلستان نام جدیدی برای یک سرزمین تاریخی است. پیشینه‌ٔ تاریخی این استان به دوران پارینه سنگی باز می‌گردد. قدمت این سرزمین به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد. به طوری‌که در گذشته به نام های ایالت گرگان، استرآباد، جرجان و…. شناخته شده بود. این استان به مرکزیت شهر گرگان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. گرگان و گنبد کاووس از شهرهای مهم و قدیمی استان گلستان محسوب می‌شوند. سایر شهرهای این استان در واقع روستاهای متمرکز و به هم پیوسته‌ای بوده‌اند که در طول زمان گسترش یافته‌ و به شهر تبدیل شده‌اند و قدمت چندان زیادی ندارند. این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی و جنس خاک‌ آن از پوشش‌های گیاهی متنوعی از قبیل: جنگل انبوه. چمنزار و استپ تشکیل شده است. گلستان از شمال به جمهوری ترکمنستان، از غرب به استان مازندران و دریای خزر، از جنوب به استان سمنان و از شرق به استان خراسان شمالی محدود می‌شود.  

گردشگری در استان گلستان

گردشگری از جمله عوامل مؤثر بر اقتصاد استان گلستان است. گلستان با داشتن مناطق و شهرستان‌های زیبا هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.  بناهای قدیمی، طبیعتی سرسبز و بکر، محلات تاریخی فراوان به علاوه‌ فرهنگ خاص مردم بومی و مهم‌تر از همه غذاهای بسیار خوشمزه‌ محلی، این استان را مقصد بسیار جذابی برای گردشگران ساخته‌ است. این استان دارای مناطق و جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری است که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

جاذبه‌های گردشگری استان گلستان

استان گلستان جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. از جمله این جاذبه‌ها عبارتند از: برج گنبد قابوس، آبشار کبودوال، آبشار رنگو، جنگل النگدره، جنگل ناهارخوران، آبشار شیرآباد، دهکده جهان نما، پارک ملی گلستان، چشمه گل رامیان، قلعه ماران، دیوار بزرگ جرجان، بازار نعلبندان، مسجد جامع گرگان، خانه امیر لطیفی، آبشار لاملیج، کاخ موزه گرگان، کاخ آقا محمدخان قاجار، روستای قرن آباد، منطقه چلچلی، روستای زیارت، مدرسه عمادیه، امامزاده نور، جنگل شصت کلا، باران کوه، آبشار دوقلوی زیارت، آبگرم زیارت، تورنگ تپه، پارک جنگلی قرق، ارتفاعات هزار پیچ، کاروانسرای قزلق، روستای چهارباغ، شهرستان گنبد کاووس، بقعه دانشمند امامزاده یحیی بن زید، بقعه دانشمند، امامزاده یحیی بن زید، خرابه های شهر جرجان، میدان سوارکاری اسبدوانی، سد گلستان، بازارچه مرزی اینچه برون، تالابهای آلماگل،آلاگل،آجی گل، یاریم تپه، شهرستان مینودشت، آبشار لوه، قلعه بوقوتو، چشمه لال، زیارتگاه پیربخش، غار کیارام، پارک و جنگل باقرآباد، پارک جنگلی چهل چای یا آق چشمه،   موزه حیات وحش پارک ملی، موزه تاریخ طبیعی پارک ملی، شهرستان بندرترکمن، جزیره آشوراده، تالاب گمیشان، چشمه آق سو، مدرسه و مسجد کریم ایشان، زیارتگاه امام زاده عبدالله، آرامگاه مختوم قلی فراغی، شهرستان بندرگز، اسکله، ندرگز، جنگل قل قلی، امامزاده چهار کوه، امامزاده هزار منزل، امامزاده النگ، جاده و پلهای شاه عباسی، پارک جنگلی امام رضا (ع)، دهکده توریستی درازنو، غار گنج خانه، دهکده رادکان و کنداب، خرابه های شهر تاریخی تمیشه، شهرستان آزادشهر، اسکله بندرترکمن، پادگان روسها، قدمگاه بهاء الدین نقش بندی، شهرستان علی آباد کتول، جنگل زرین گل، امامزاده الازمن، امامزاده ساور کلاته، امامزاده معصوم آباد، امامزاده‌های ماهیان،گنو،زیلان،آخران، روستای سیامرز کوه، روستای افراتخته، ذخیره گاه جنگلی افراتخته، ذخیره گاه جنگلی سورکش، روستای سیارودبا، آسیاب قدیمی، شهرستان آق قلا، پل آق قلا، سد وشمگیر، تالاب اینچه، گل‌فشانهای‌قارنیارق، اینچه، نفتیجه، شهرستان کلاله، زیارتگاه خالدنبی، چشمه زاو، و ….

در ادامه برخی جاذبه‌های مهم گلستان بررسی می‌شود.

پارک ملی گلستان

پارک یا جنگل گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران است. پارک ملی گلستان در شرق استان گلستان و غرب خراسان شمالی قرار دارد. این منطقه ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. جنگل گلستان زیستگاه  ۱۳۵۰ نوع گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران است. در این منطقه حیواناتی از جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی، قوچ و میش  زندگی می‌کنند. سازمان جهانی یونسکو، جنگل گلستان را به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو ثبت کرده است.

برج گنبد قابوس

گنبد قابوس یا همان میل گنبد بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است قرار دارد. این بنا با ۷۲ متر ارتفاع، به عنوان بلندترین بنای آجری جهان شناخته شده است. از این رو در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران قرار گرفته است. ساخت این بنا در سال ۳۷۵ خورشیدی به دستور شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر آغاز شد و ساخت آن ۲۷ سال به طول انجامید. معماری گنبد قابوس تماما از آجر پخته قرمز و ملات ساروج ساخته شده است. شیوهٔ ساخت آن را بهره‌گیری از سبک رازی می‌دانند و به عنوان بهترین اثر تاریخ مهندسی بشر شناخته می‌شود. این بنای تاریخی در شهر گنبد کاووس، در استان گلستان قرار دارد.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال و مناطق اطرافش تا حدی چشم‌نواز است که گویی تکه‌ای از بهشت بر روی زمین به جا مانده است. می‌توان از این آبشار به عنوان تنها و بزرگترین آبشار خزه‌ای ایران نام برد. آبشار کبود وال از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می گیرد و شفاف و قابل شرب است.

پارک جنگلی ناهارخوران

ناهارخوران پارک جنگلی قدیمی و معروفی است که در ۴ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد. قدمت ناهارخوران به عصر ژوراسیک و حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. ناهارخوران حدود ۱۶۸ هکتار است. انواع پوشش‌های گیاهی این منطقه عبارتند از: درختان و گیاهان بلوط، افرا پلت، گیلاس وحشی، ممرز، درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل، نمدار، انجیلی، کاج، ولیک، سرو، ماگنولیا، شمشاد. در این منطقه حیواناتی مانند گراز، شغال، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، سهره، ریسک و جغد وجود دارند.

روستای جهان‌ نما

روستای جهان نما یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده ایران است. این منطقه به بام گلستان معروف است. جنگل‌های این منطقه از نوع هیرکانی بوده و از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شوند. این منطقه ۳۱۷۴۷ هکتار بوده و در ارتفاع بین ۶۰۰ تا ۳۰۸۶ متری از سطح دریا قرار دارد. این منطقه دست نخورده‌ترین جنگل‌ها در دامنهٔ کوه را دارد و تنها منطقه‌ای در کشور است که ببرها به راحتی می‌توانند در آن زندگی کنند.

قلعه ماران

قلعه ماران، قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر است که قلعه‌ای سنگی بر روی آن ساخته شده است. این قلعه در ۷۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب این منطقه، حاکمان بسیاری از سلسله‌ها و قبایل مختلف در این مکان حکمرانی می‌کردند.

Share