با حضور جمعی از مسئولان؛

گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا آغاز به کار کرد+ تصاویر

مرحبا با اشاره به اینکه مردم آستارا، به داشتن منطقه ویژه اقتصادی قانع نخواهند بود، ادامه داد: انتظار مردم این شهرستان از ایجاد راه آهن، بندر، گمرک و سایر زیرساخت های اقتصادی تاکنون برآورد نشده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، در آیین آغاز فعالیت رسمی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا که با حضور مسئولان کشوری در مجتمع بندری آستارا برگزار شد، بیان کرد: امروز گام بلند و تاثیر گذاری در حوزه اقتصادی شهرستان مرزی بندر آستارا برداشته شد.

غلامرضا مرحبا با اشاره به اینکه مردم آستارا بیش از ۱۰ سال نظاره‌گر تابلو منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا بودند، تصریح کرد: از امروز گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در کنار سایر فعالیت های مرتبط حوزه اقتصادی به شکل رسمی فعال شد.

مرحبا با اشاره به اینکه مردم آستارا، به داشتن منطقه ویژه اقتصادی قانع نخواهند بود، ادامه داد: انتظار مردم این شهرستان از ایجاد راه آهن، بندر، گمرک و سایر زیرساخت های اقتصادی تاکنون برآورد نشده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم منطقه ویژه اقتصادی به سرنوشت سایر ظرفیت ها دچار نشود، عنوان کرد: باید با برنامه ریزی صحیح بتوانیم مردم منطقه را از فواید مثبت این منطقه بهره مند کنیم.

نماینده آستارا با اشاره به وجود تغییرات مهم در ژئوپلیتیک منطقه گفت: با فعال شدن این منطقه برای ۲۰ نفر به شکل مستقیم شغل ایجاد شد و بالغ بر یک هزار نفر نیز به شکل غیر مستقیم از آن بهره مند می شوند.

مرحبا در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از اینکه با توجه به دارا بودن پتانسیل های اقتصادی بسیار ایده آل در شهرستان، مردم و جوانان این خطه از بیکاری رنج می برند، توضیح داد: آستارا بیشترین نرخ بیکاری را در سطح استان گیلان و کشور دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه، انسان ها وجود امکانات را مفید می کنند، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها به تنهایی تولید ثروت نمی کنند و باید با برنامه‌ریزی صحیح بتوانیم آنها را به بهره وری برسانیم.

دیگر نیازی به رفت و آمد به ساختمان اداره کل گمرک نیست

مدیرکل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا در آیین آغاز فعالیت گمرک این منطقه ویژه اقتصادی بندری، بیان کرد: جذب سرمایه گذارهای داخلی و خارجی اولویت اول و از مهمترین اهداف منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا می باشد.

کریم رسولی با اشاره اینکه گمرک مستقر در مجتمع بندری آستارا از این لحظه به طور رسمی با عنوان گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر فعالیت خواهد کرد، افزود: هم اکنون همه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز گمرک در این منطقه استقرار یافته است.

رسولی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد زیرساخت‌ها در گذشته برای ایجاد این منطقه ایجاد شده بود، افزود: با پیگیری های مستمر دکتر مرحبا نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، دستور آغاز به کار این گمرک در ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ به شکل آزمایشی صادر شد.

وی تصریح کرد: طی چند ماه گذشته نمودار سازمانی پیشنهادی طراحی و از مسئولان سازمان امور استخدامی کشور برای بررسی‌های بیشتر دعوت به عمل آمد که در همین راستا ۱۰ پست جدید به پست گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر اضافه شد.

مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا با اشاره به اینکه از امروز اظهارنامه های گمرکی برای صادرات، واردات و ترانزیت با کد اختصاصی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر صادر خواهد شد، تصریح کرد: از این لحظه دیگر نیازی به رفت و آمد به ساختمان اداره کل گمرک نیست.

رسولی با بیان اینکه گمرکات عادی از ترانزیت خارجی کالا از مرز به مرز محروم هستند، توضیح داد: این نوع ترانزیت در منطقه ویژه آستارا فعال شد.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه گذار از مهمترین اهداف تشکیل مناطق ویژه است، عنوان کرد: شرکت های تولیدی در حوزه صادرات کالا می توانند ماشین آلات خود را از این منطقه وارد و فعالیت‌های کارگاهی و کارخانه ای را در این منطقه راه اندازی کنند.

وی در پایان یادآور شد: گمرک آستارا با ۱۶۰ پرسنل در حوزه های زمینی، دریایی و ریلی فعالیت می کند و ساختار نیروی انسانی موجود، کفاف حجم عظیم کار درین گمرکات را ندارد.

Share