در مراسم معارفه مدیرکل گمرک آستارا عنوان شد؛

راه آهن قزوین به رشت بدون اتصال به آستارا سودی ندارد|مبادلات ۳۸ میلیارد دلاری گمرک در سال جاری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه خبرهای خوبی از راه آهن در این شهرستان به گوش نمی‌رسد، گفت: مشکلات پروژه راه آهن رشت_آستارا باید حل شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین تکریم و معارفه مدیران کل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران در این آیین با اشاره به عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در ۷ ماهه سال ۹۹ بیش از ۳۸ میلیارد دلار مبادلات تجاری که ۱۸ میلیارد دلار آن صادرات و ۲۰ میلیارد دلار واردات بوده است و میزان ۷۸ درصد از صادرات کشور به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار متعلق به کشورهای همسایه ایران بوده است.

احمد ذاکری، گمرک آستارا را منحصر به فردترین گمرک کشور دانست و بیان کرد: راه آهن آستارا باید عنوان اصلی خودش را پیدا کند، با استقرار گمرک و نهادهای مربوطه در بارانداز ریلی آستارا_آستارا نقش اقتصادی متصور ما در آن مکان صورت خواهد گرفت.

ذاکری مرزهای سه‌گانه و منطقه ویژه اقتصادی آستارا را یک ظرفیت عظیم اقتصادی دانست و تصریح کرد: متاسفانه عدم صدور کد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا باعث بروز مشکلات گمرکی در حوزه تبادلات اقتصادی شده است و باید در اولین فرصت این مشکل حل شود.

وی نگاه به آستارا را یک نگاه ملی دانست و اظهار کرد: از سال ۹۷ چهار پروژه گمرک در کشور به صورت ملی برنامه ریزی و تخصیص اعتبار شده که گمرک آستارا یکی از آنها بوده است.

ذاکری ادامه داد: مشکلات توزین کامیون های ترانزیت در گمرک آستارا وجود دارد و باید با افزایش باسکول های توزین ترانزیت این مسئله رفع شود.

ذاکری با اشاره به تخصیص اعتبار برای طرح های عمرانی گمرک آستارا گفت: در سال گذشته ۶ میلیارد تومان و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی و بهسازی محوطه گمرک آستارا تصویب و اختصاص داده شده است و اضافه شدن دستگاه های xray و باسکول نیز در این گمرک در دستور کار قرار دارد.

مشکلات پروژه راه آهن رشت_آستارا باید حل شود

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این نشست، مرز آستارا را یکی از روزنه های مقابله با تحریم های دشمن دانست و گفت: گمرک آستارا در ایام کرونا به طور کاملا تأثیرگذار بار اقتصاد کشور را بر دوش گرفت و امروز توجه ها در گیلان باید بیش از پیش باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه خبرهای خوبی از راه آهن در این شهرستان به گوش نمی‌رسد، گفت: مشکلات پروژه راه آهن رشت_آستارا باید حل شود و اگر راه آهن آستارا به رشت تکمیل نشود خط ریلی قزوین به رشت هیچ سودی ندارد.

مرحبا ادامه داد: در راه آهن آستارا منافع جمهوری اسلامی ایران حفظ نمی‌شود و به دلیل عدم سود اقتصادی برای کشور متاسفانه هنوز به طور مناسب منافع اقتصادی ایران در آنجا حراست نشده است.

اهمیت تکمیل زیرساخت راه آهن آستارا و اتصال آن به رشت

ناظر گمرکات گیلان در این آیین با اشاره به همکاری با کشورهای دریای کاسپین در حوزه صادرات و واردات کالا بیان کرد: با الحاق ایران به معاهده کشورهای اوراسیا و پیمانهای منطقه‌ای، کشور را شاهد کسب موفقیتهای اقتصادی می‌کند.

یوسفی نژاد مرز آستارا یک معبر کشوری برای تجارت دانست و تصریح کرد: اهمیت مرز آستارا امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست و گمرک آستارا تنها مرز کشور در حوزه ۳ مرز آبی زمینی و ریلی بوده و این قابلیت آستارا به عنوان یک مرکز مهم شناسانده شده است.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل زیرساخت راه آهن آستارا و اتصال آن به رشت بیان کرد: در صورت تکمیل این معبر ریلی مرز آستارا از بازرگان نیز مهم تر شده و می توان مشکل بیکاری جوانان منطقه را تا حد زیادی رفع کرد.

یوسفی نژاد با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار گمرکات گیلان اظهار کرد: به دلیل عدم وجود ساختار برای منطقه ویژه اقتصادی آستارا، گمرک آستارا را دچار مشکلاتی کرده است و برای حل این مسئله باید نگاه کشوری داشت.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده رقم صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری را در گمرکات گیلان تا پایان سال جاری خواهیم داشت.

گمرک آستارا قلب اقتصادی گیلان است 

فرماندار آستارا در این آیین با تأکید بر تسهیل امور صادرات و تکمیل زیرساخت های اقتصادی در این شهرستان گفت: گمرک آستارا در صادرات و واردات کالا از گمرکات مهم کشور به شمار می‌رود و واردات و صادرات کالا باید با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

عباس صابر با اشاره به لزوم همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان با گمرک آستارا تصریح کرد: گمرک آستارا قلب اقتصادی گیلان است و توسعه و آبادانی آن باعث شکوفایی اقتصاد کشور می‌شود و هنگام لمس این موضوع توسط مسئولان شاهد رشد اقتصادی در شمال غرب کشور ما نخواهیم شد.

در این آیین از تلاش‌های رسول امیدی مدیرکل گمرک سابق آستارا تجلیل و کریم رسولی به عنوان مدیرکل گمرک آستارا معارفه شد.

Share