دبیر شورایعالی مناطق آزاد در نشست با فعالین اقتصادی منطقه آزاد انزلی:

کسب تراز تجاری مثبت و صادرات محور شدن مناطق آزاد در سه سال گذشته

مومنی گفت: در سه سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد کشور مثبت بوده و این امر بیانگر رویکرد صادرات محور بودن مناطق آزاد بوده که با توسعه زیر ساخت‌های لازم زمینه تولید و صادرات محصولات متنوع را به بازارهای جهانی فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین نشست فعالان اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی با حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور با حضور علی اوسط اکبری مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، اعضای هیئت مدیره و معاونین سازمان در سالن اجلاس ملل برگزار شد.

در این نشست مومنی با تبیین موفقیت‌های حاصل شده در مناطق آزاد به همت فعالان اقتصادی بیان کرد: در سه سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد کشور مثبت بوده و این امر بیانگر رویکرد صادرات محور بودن مناطق آزاد بوده که با توسعه زیر ساخت‌های لازم زمینه تولید و صادرات محصولات متنوع را به بازارهای جهانی فراهم کرده است.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد افزود: در هشت سال گذشته ۴۰۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در سطح مناطق آزاد انجام شده که مورد بهره برداری قرار گرفته و ۳۰۷ هزار میلیارد تومان پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد نیز هم اکنون در مناطق آزاد در حال ساخت و تکمیل می‌باشد.

وی تاکید کرد در مجموع سهم سرمایه‌گذاری سازمان‌های مناطق آزاد در این حجم سرمایه‌گذاری تنها ۸ درصد درحوزه توسعه و ایجاد زیر ساخت می‌باشد و ۹۲ درصد این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی محقق شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به تدوین برنامه‌های راهبردی ۳ساله اشاره و خاطرنشان کرد: متناسب با برنامه هفتم توسعه برنامه راهبردی ۳ساله توسعه مناطق آزاد تدوین شده که مسیر راه به منظور توسعه همه جانبه و حفظ درآمد پایدار در مناطق آزاد و ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار مدیران عامل قرار می‌دهد.

مومنی استقرار گمرک مستقل در مناطق آزاد را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: بر اساس قوانین مناطق آزادی که گمرک مستقل نداشته باشد کارایی و خدمات کمتری ارائه خواهند داد که منجر به‌ عدم رضایت فعالین اقتصادی در مناطق آزاد می‌شود طبق بررسی‌های انجام شده ۹۸ درصد از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهان در حوزه امور مالیاتی و ۹۴ درصد از این مناطق در حوزه قوانین گمرکی ساختاری مستقل نسبت به سرزمین اصلی دارند.

وی به احصاء مشکلات فعالین اقتصادی در سطح وزارتخانه‌ها اشاره و اظهار کرد: بخش زیادی از مشکلات در سطح ملی بررسی و رفع شده است و با حضور دکتر خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد امیدواریم بتوانیم در حوزه ایجاد بانک خصوصی مناطق آزاد، ارائه نظام نامه لجستیک، و رفع مشکلات احصا شده در حوزه امور مالیاتی توفیقاتی را کسب نماییم.

گفتنی است در این نشست فعالان اقتصادی در حوزه‌های تجاری، صنعتی، دانش بنیان، تولیدی و بندری هر کدام نظرات و مشکلات خود را بیان و راهکارهای پیشنهادی را عنوان داشتند.

Share