تروریست ها وزیر می شوند

روایت رسانه پاکستانی از ساختار جدید دولت آتی طالبان در افغانستان

تارنمای روزنامه پاکستانی «نیوز» اعلام کرد که رهبر طالبان، «ملا محمدحسن آخوند» و «ملا امیر خان متقی» را به ترتیب به عنوان رئیس دولت و وزیر امور خارجه دولت آتی طالبان در افغانستان معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روزنامه انگلیسی زبان “نیوز” روز دوشنبه به نقل از چند مسوول طالبان افغانستان که با خبرنگار این رسانه پاکستانی گفت وگو داشته‌اند، نوشت: طالبان آمادگی خود را برای اعلام نهایی دولت امروز اعلام کرده بود که به دلایل اجتناب ناپذیر این امر به تعویق افتاد.

در این گزارش آمده است: گروه طالبان احتمالا اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان را تا روز چهارشنبه و یا ممکن است چند روز دیگر به تعویق بیاندازد.

چند مقام طالبان طی گفت وگو با خبرنگار روزنامه پاکستانی نیوز اعلام کردند که ملاهبت الله آخونزاده رهبر طالبان شخصا ملامحمدحسن آخوند را به عنوان نخست وزیر و یا سرپرست دولت جدید افغانستان معرفی کرده و ملابرادر آخوند و ملا عبدالسلام نیز معاونان وی خواهند بود.

براساس این گزارش، رهبر طالبان همچنین ملا امیر خان متقی را به عنوان وزیر آینده امور خارجه دولت جدید افغانستان معرفی کرده است.

گفته می‌شود ملا محمد حسن آخوند در حال حاضر رئیس نهاد قدرتمند تصمیم گیری طالبان، شورای رهبری است. او به قندهار، زادگاه طالبان تعلق دارد و از بنیانگذاران این جنبش می‌باشد.

ملا محمدحسن ۲۰ سال به عنوان رئیس شورای رهبری در طالبان خدمت و شهرت بسیار خوبی برای خود کسب کرده است. او یک رهبر مذهبی است و سابقه نظامی ندارد بلکه به خاطر شخصیت و فداکاری خود مشهور است.

یک منبع طالبان گفت: ملا حسن آخوند به مدت ۲۰ سال از افراد نزدیک به هبت الله آخونزاده است. ملا حسن در دولت قبلی خود در افغانستان در پست‌های مهمی خدمت کرده است. وی وزیر امور خارجه بود و سپس در زمان نخست وزیری ملا محمد ربانی آخوند به عنوان معاون نخست وزیر انتخاب شد.

روزنامه پاکستانی نیوز افزود: سراج الدین حقانی رهبر کهنه کار طالبان و رئیس شبکه حقانی نیز به عنوان وزیر کشور دولت جدید افغانستان پیشنهاد شده است.

به همین ترتیب، «ملا یعقوب» پسر ملا محمدعمر بنیانگذار طالبان به عنوان وزیر دفاع تأیید شده است. ملا یعقوب شاگرد ملا هبت الله آخونزاده و از نزدیکان وی محسوب می‌شود.

Share