آخرین تحولات افغانستان؛

راکت‌باران پنجشیری‌ها بر سر طالبان | سر دادن شعار مرگ بر طالبان و مرگ بر پاکستان

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» اعلام کرد حملاتش علیه طالبان در تمام ولسوالی‌های پنجشیر را از ۴ طرف آغاز کرده. هم‌زمان، تظاهراتی شبانه در کابل و تعدادی از شهرهای افغانستان در پاسخ به فراخوان احمد مسعود علیه طالبان به راه افتاده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در لایو بامداد سه‌شنبه ۱۶ شهریور محمد حسین جعفریان، کارشناس ارشد مسایل افغانستان دو پیام صوتی حاوی جدیدترین اخبار از سوی یکی از نزدیکان احمد مسعود پخش شد:

جنگ شدید در پنجشیر آغاز شده است و نیروهای مقاومت از کوه‌ها پایین آمده‌اند و مقاومت ادامه دارد.
قیام ملی که از شهرک آریا در کابل شروع شده تا کاپیسا و غزنی و هرات و مزارشریف و دایکندی و … ادامه پیدا کرده است. چون در کابل رسانه‌ها وجود دارند ما می‌توانیم فیلم‌هایی را مستقیم از آنجا دریافت کنیم اما از باقی شهرها خبر برایمان آمده است.

گل‌حیدر خان از پایین به همراه تمام نیروهای خود و فرمانده بالور و دیگران از بالا در حال جنگ هستند و از چهار جهت همگی در پنجشیر جمع شده‌اند و راکت‌باران بر سر طالبان جریان دارد. گویی که قیامت شده است.

این نقل قول یکی از سربازان مقاومت است: بعد از سه روز گرسنگی در کوه که نان نخورده بودم، آنچنان انرژی‌ای امشب گرفتم که نان پیش رویم بگذارند نمی‌خورم. امشب معجزه شده است.

دکتر راغی، سرکنسول سابق افغانستان در مشهد: طالبان به زودی سرنگون می‌شود

جنگ‌های شدید از چند ساعت پیش در پنجشیر آغاز شده است و از چهار طرف به طالبان حمله شده و آتش باران می‌شوند. طالبان دچار تلفات سنگینی شده‌اند و ارتباط‌شان با خارج از پنجشیر قطع شده است و همچنین هلیکوپتر‌های مقاومت به شدت طالبان را بمباران کرده‌اند. طالبان از هر طرف که می‌گریزند چه از بالا و چه از پایین با سدی از جبهه مقاومت رو به رو می‌شوند. وضعیت پنجشیر دگرگون شده و به جهنمی برای طالبان تبدیل شده است. انشاءالله امشب جریان طالبان فیصله پیدا کرده و این نیروی تروریستی بزرگ از بین رفته و یا بسیاری از آنان اسیر خواهند شد.

▪️آقای صلاح‌الدین ربانی که از دیرباز کاملا هماهنگ و حامی جبهه مقاومت بوده‌اند و در واقع با هم یک مجموعه محسوب می‌‌شوند، در این مدت منتظر حرکتی از سوی طالبان بودند چرا که طالبان اظهار کرده بودند طرفدار صلح و گفتگو و تشکیل حکومت همه‌شمول هستند و قصد مذاکره‌ دارند اما پس از اینکه به پنجشیر حمله کردند، آقای صلاح‌الدین ربانی که از بزرگان هستند، حمایت و پشتیبانی کامل خود را از جبهه‌ی مقاومت اعلام کردند. ان‌شاءالله که مقاومت فراگیر شده و به شکل منظم و منسجم ادامه پیدا خواهد کرد.

در همین لحظه تعداد ٢٠٠ نفر از جوانان بدخشانی به جبهه مقاومت پیوسته‌اند و مقاومت در همه‌جا جریان دارد و خیلی زود خبرهای خوبی نه تنها از پنجشیر که از تمام افغانستان شنیده خواهد شد و طالبان با این غرور و تکبر که اهمیتی به حرف علما مبنی بر تحریم جنگ علیه پنجشیر ندادند، نابود خواهند شد.

▪️بزرگانی همچون مولوی انصاری این جنگ را محکوم و تحریم کرده و در مصاحبه‌ای اذعان کردند که شما چطور مسلمانی هستید که دو سال با کشور بیگانه‌ی آمریکا مذاکره کردید اما یک هفته با مسلمانان پنجشیر مذاکره را ادامه ندادید؟ اگر مسلمان هستید باید ١٠ سال مذاکره می‌کردید اما اجازه نمی‌دادید خون کسی بریزد. اما طالبان با تکبر و غرور خود، وحشت و خون را به ارمغان آوردند و مردم افغانستان جواب آنها را خواهند داد.

هنوز یک ساعت از فراخوان احمد مسعود نگذشته که تمام مردم به دعوت وی لبیک گفته و به خیابان‌ها آمده‌اند و شعار مرگ بر طالبان و مرگ بر پاکستان سر داده‌اند. آن هم در شرایطی که نیروهای طالبان تا دندان مسلح بالای سر آنها هستند. اطمینان دارم که طالبان به زودی شکست خواهند خورد.

در بدخشان نیز مردم از ظلم و جور و وحشت به ستوه آمده‌اند چرا که جنایات طالبان در بدخشان به دلیل کمبود رسانه، بسیار بیشتر است و همان وحشت و دهشت سالهای پیش را در بدخشان حاکم کرده‌اند. اما مطمئن باشید که آمادگی برای سرکوب طالبان نه تنها در بدخشان و مناطق شمالی بلکه در تمام کشور وجود دارد.

قیس حیران از نمایندگان احمد مسعود در خارج کشور: خبر شهادت فرمانده منیب امیری شایعه است

در پنجشیر وضعیت بسیار سریع تغییر کرد و فرمانده گل‌حیدر و فرمانده بهلول شاهکار کرده‌اند. طالبان از مناطقی که فیلم گرفته بودند فرار کرده‌اند و یا در حین فرار کشته شده‌اند. وضعیت بسیار به خوبی پیش می‌رود.

اعلام قیام ملی از طرف آمر صاحب بسیار تاثیرگذار بوده است و پنجشیر در حال پیروزی است، در قسمت‌های بالا هم طالبان بی‌اندازه تلفات داشته‌اند. در مناطق زیادی طالبان در جنگ قیچی خورده‌اند و از پشت سر نیروهای آنها غافلگیر شده و بسیاری از آنها از بین رفته‌اند. همچنین ملا حمید خراسانی زخمی شده و به کابل فرستاده شده است.

 در پی اعلام قیام ملی در بدخشان و بسیاری از مناطق شمالی تحرکاتی صورت گرفته و مردم برای قیام به پا خواسته‌اند و وضعیت در بسیاری از مناطق افغانستان مخصوصا شمال کشور در حال تغییر است.

خبر شهادت فرمانده منیب امیری شایعه بوده است و این خبر را رد می‌کنم. ایشان در صحت کامل هستند و در جبهه‌های جنگ حضور دارند. مولوی فصیح‌الدین فصیح به همراه ۱۲ نفر از سربازان طالب در ولایت غور کشته شده و این خبر صددرصد دقیق است. البته وی ارتباط تنگاتنگی با القاعده داشته و به همین دلیل استخبارات پاکستان سعی در پنهان کردن این موضوع دارد تا روحیه سربازان طالب بیش از این از بین نرود. همچنین به دلیل اینکه مناطقی همچون بدخشان از کنترل کامل آنها خارج شده است، سعی دارند با پنهان کردن این خبر جلوی سرعت این اتفاقات را بگیرند.

با وجود اینکه طالبان شبکه‌های داخلی افغانستان از جمله طلوع را تحت کنترل خود دارند از پخش کردن سخنرانی احمد مسعود منع کرده‌اند اما بازتاب گسترده سخنان ایشان در فضای مجازی بسیار تاثیرگذار بوده است و مردم در کابل و مزار شریف و فاریاب و قندهار و دایکندی و… با سلاح و چوب و سنگ به خیابان‌ها آمده‌اند و قیام ملی آغاز شده است.

در ارتباط با جنگ پنجشیر باید بگویم که در پنجشیر همیشه جنگ‌‌ها در حالت محاصره بوده و امن‌ترین مکان محسوب می‌شده است. ما در گذشته تجربه جنگ داشته‌ایم. جنگ بالا و پایین دارد اما روحیه مهم است و ما هرگز روحیه تسلیم نداریم و خرد و کلان و پیر و جوان پنجشیر با روحیه بالا در حال جنگ و حماسه آفرینی هستند. امروز طالبان در این جنگ جواب خود را گرفته‌اند. انشاءالله این قیام و تحول در تمام افغانستان ادامه پیدا کند و شاهد پیروزی‌های بیشتری باشیم و خدا ما را کمک خواهد کرد.

استاد ثاقب از هزاره‌جات، مناطق مرکزی افغانستان: جنگِ افغانستان چهره‌ای زنانه دارد!

حضور علنی جنرال حمید فیض، رئیس استخبارات پاکستان در کابل واکنش‌های زیادی در میان مردم افغانستان در پی داشته است و گفته می‌شود که آمریکا رفته و به جای او پاکستان آمده است. همان طور که دیدیم بعد از حضور وی در کابل، جنگ در پنجشیر شدت گرفت و مدیریت جنگ را وی بر عهده داشت و شهادت فهیم دشتی و جنرال عبدالودود طبق برنامه‌ریزی پاکستان و طی حملات هوایی و بمباران پهپادهای پاکستانی در پنجشیر اتفاق افتاد.

 امروز احمد مسعود قیام ملی را آغاز کرده است و بزرگان سیاسی کشور از جمله آقای بنیل، رئیس پیشین امنیت و کاندیدای برجسته ریاست‌جمهوری و همچنین نجیب بارور، حمایت خود را از وی اعلام کردند.

در این روزها شاهد حضور گسترده زنان هستیم که برای برابری و آزادی قیام کرده‌اند. بلافاصله پس از فراخوان قیام ملی شاهد تحرکاتی در مزارشریف و قندهار و هرات و دیگر مناطق هستیم که این تحرکات از شهرک آریا در کابل آغاز و تا دشت برچی و دارالامان ادامه پیدا کرد و مردم با شعارهای مرگ بر طالبان و مرگ بر پاکستان و زنده باد مقاومت به خیابان‌ها آمدند.

همچنین مردم در مزارشریف مرکز ولایت بلخ و غزنی و دایکندی هم حمایت خود را از جبهه‌ مقاومت اعلام کرده‌اند. از آنجایی که این فراخوان مصادف شده است با نزدیک شدن به سالگرد شهادت احمد شاه مسعود در ۱۸ سنبله، می‌توان گفت که نشانه خوبی است و شاهد یک قیام بزرگ و ملی خواهیم بود بر علیه طالبانی که توسط استخبارات پاکستان هدایت می‌شود.

در بحث مردم هزاره نیز در مناطق شمالی امروز به دنبال بیانیه خانم زینب مزاری، فرزند و یادگار شهید فرزانه، عبدالعلی مزاری مبنی بر تاکید وی بر حمایت از مقاومت و دوشادوش برادران مقاومت حرکت کردند، حجت بر هزاره‌ها نیز تمام شد و بسیاری از جوانان و روشنفکران هزاره در شبکه‌های اجتماعی حمایت خود را از جبهه مقاومت اعلام کردند.

مخصوصا زنان در این اوضاع سیاسی تسلط طالبان بر کشور بسیار شجاعانه فعالیت کردند. بنده بسیار خوش بین هستم که فراخوان قیام ملی به زودی همه‌گیر شده و شاهد سرنگونی طالبان خواهیم بود.

حمایت رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان از مسعود

در پی فراخوان احمد مسعود مبنی بر قیام عمومی علیه طالبان، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفت: «قیام علیه سلطه پاکستان وظیفه ملى و وجدانى هر شهروند افغانستان است».

‏نبیل در یادداشتی در حساب کاربری فیسبوک خود نوشت: «مرگ به پاکستان! پاکستان دشمن افغانستان بوده است».

Share